[Artikel] Belastingdienst verwerkt burgerservicenummers in strijd met de wet

Aanbevolen berichten

Belastingdienst verwerkt burgerservicenummers in strijd met de wet

 

Korte samenvatting:

De Belastingdienst heeft geen wettelijke basis om het burgerservicenummer (BSN) te gebruiken in het btw-identificatienummer van zelfstandigen met een eenmanszaak. Dit blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). De Belastingdienst moet de geconstateerde overtredingen zo snel mogelijk beëindigen. Gebeurt dat niet, dan kan de AP handhavende maatregelen treffen.

 

Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:

Al herhaaldelijk aangekaart op Higherlevel: dat het zeer privacygevoelige BSN onderdeel uitmaakt van het BTW nummer is een grote denk- en weeffout. De AP heeft nu uitspraak gedaan

 

(Met dank aan StevenK voor de tweet)

 

Link naar het artikel :

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Niet te vroeg juichen ...

 

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) is weliswaar een zelfstandig bestuursorgaan binnen de Overheid, en gerelateerd aan het Ministerie van Justitie en Veiligheid, maar dat betekent nog niet dat de strijd met de Belastingdienst als onderdeel van het Ministerie van Financiën zonder slag of stoot wordt gewonnen.

 

Aangezien de Belastingdienst al genoeg problemen heeft op te lossen, zal er vast wel weer een uitzonderings- of reparatiewet worden verzonnen, waarbij dus alles bij het oude blijft.

 

Eerst zien, dan geloven.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Ik heb dit nooit begrepen eigenlijk (maar dat zal vast aan mij liggen).

 

De AP schrijft in hun stukje tekst dit:

Een kwaadwillende kan met de persoonsgegevens van een ander bijvoorbeeld een auto huren en daarmee schade veroorzaken.

 

Ik ben weliswaar geen frequente autohuurder, maar de laatste keer (was trouwens wel in Spanje, misschien is het daar anders...) moest ik toch aanzienlijk meer handelingen verrichten dan een BSN opnoemen om een auto mee te krijgen. Mij bijvoorbeeld identificeren, om maar wat te noemen.

 

Ik krijg toch ook hier weer het gevoel dat er een storm in een glas water aan het ontstaan is.

Maar op zich goed dat men over ons aller privacy waakt, dat wel natuurlijk.

"What, me worry?"

Link naar reactie

Wat me altijd een doorn in het oog was, de verplichte melding van mijn BTW-nummer op mijn website. Wanneer kan ik dat nu verwijderen?

 

Een snelle zoektocht brengt me echter naar https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/administratie_bijhouden/btw_nummer_vermelden_op_website/btw_nummer_vermelden_op_uw_website en https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/verkopen-aan-consumenten/checklist-verkoop-via-internet en het lijkt erop dat het nog steeds niet mag.

Link naar reactie
Ik krijg toch ook hier weer het gevoel dat er een storm in een glas water aan het ontstaan is.

Geef me jouw BSN maar even dan :).

 

In de juiste handen is dat genoeg om op jouw naam een uitkering, huurtoeslag, zorgtoeslag en een aantal telefoonabonnementen af te sluiten: de overige benodigde info en stukken verzamelen of fabriceren ze zelf wel...

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Retired Mod     7,5k 1439

Ik heb dit nooit begrepen eigenlijk (maar dat zal vast aan mij liggen).

 

Ik ook niet helemaal, ik vrees dat het autohuur voorbeeld slechts voor de lichte verteerbaarheid van het artikel dient. Volgens mij is autohuur ook geen benoemde uitzondering die het BSN mag vastleggen.

 

Ze mogen vragen je het rijbewijs te tonen en het rijbewijsnummer mogen ze vastleggen en welk rijbewijzen je hebt, maar het BSN niet.

 

Maar goed los van het slechte voorbeeld.

Het is wel een raar feit dat Kvk al jaren (ik meen sinds 2011) een RSIN (Rechtspersonen en samenwerkingsverbanden Identificatie Nummer) kent voor alle rechtsvormen behalve eenmanszaken, vroeger werd dit nummer uitgegeven als fiscaal nummer door de belastingdienst.

Feitelijk had men bij de overgang van fiscaal nummer naar RSIN de drol door moeten bijten en alle eenmanszaken ook zo'n nummer moeten geven.

 

Overigens heeft AP als deadline voor de aanpassing 1-1-2019 gesteld, de belastingdienst heeft al aangegeven dat ze dat niet gaan redden, wat ik ook wel weer begrijp.

Ook voor ondernemers moet de wijziging niet onderschat worden, zo moeten alle "importerende ondernemers" hun nieuwe BTW nummer gaan doorgeven aan hun leveranciers. En dat geld dus bijv ook voor iedereen met een zakelijk Office 365 abonnementje van microsoft uit Ierland afneemt.

 

Kortom wellicht een zegen voor de privacy, maar de wijziging heeft wel wat voeten in de aarde voor de betrokken ondernemers.. (en dat is meer dan de helft van alle ondernemers in NL..)

 

Link naar reactie

Met een uitfasering van vijf of tien jaar aangezien een BSN op je reisdocumenten en rijbewijs staat? Het zou mij niet verbazen als dit niet doorgaat o.b.v. het kostenplaatje. RSIN > ZIN (Zelfstandige Identificatie Nummer).

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Retired Mod     7,5k 1439

Ze kunnen beter het BSN nummer als BTW-nummer houden en de persoon een nieuw BSN-nummer geven.

 

De opmerking waarvan ik wist dat die ging komen... ;D

DAt lijkt mij helemaal niet handig (en dan druk ik me zachtjes uit)..

Dan krijg je namelijk als privepersoon met een flink aantal cruciale wijzigingen te maken.

Dat betekent namelijk (verplicht?) nieuw paspoort, nieuw rijbewijs en mutaties bij de zorgverzekering, mijn huisarts en tandarts.. nu net de mensen/organisaties waar ik probleemloos terecht wil kunnen zonder achteraf gezeur te krijgen over de kosten omdat mijn BSN niet meer bestaat.. Het lijkt mij ook wat onpraktisch om al dit soort instanties te gaan voorlichten over de wijziging voor alleen ondernemers (toch uiteindelijk maar grofweg 6% van alle Nederlanders)

 

Voor het gewijzigde btw nummer kan men gewoon een goede overgangsregeling maken waarbij bijvoorbeeld 2 jaar lang het oude nummer nog in het VIES systeem staat zodat je geen problemen krijgt met btw aangiftes. Als het btw nummer wordt gewijzigd en ik krijg problemen met BTW terugkrijgen dan kan ik met dezelfde instantie zakendoen die het probleem heeft veroorzaakt. Dat zal een stuk eenvoudiger zijn dan aan de boekhouder van mijn huisarts uitleggen dat ik ondernemer ben en door een foutje van de belastingdienst een nieuw BSN heb gekregen.

 

Link naar reactie

Er is vast een slimme informatiekundige of andere deskundige binnen de overheid die hier eerder al eens over nagedacht heeft. Hoop ik dan maar, want dit geintje is anders groter in ophef dan de millenium bug vrees ik...

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie

Er is vast een slimme informatiekundige of andere deskundige binnen de overheid die hier eerder al eens over nagedacht heeft.

... en ze zijn na wat heen en weer calculeren tot de conclusie gekomen dat het domweg te duur is om het nu nog te gaan veranderen. De wet aanpassen is dan een stuk goedkoper. 8)

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
BSN nummer en BTW nummer houden. Maar op de plek waar bij het BTW nummer B01 of B02 staat een persoonlijke code aanbrengen. bijvoorbeeld 4 of 5 tekens extra.
Dat klinkt als een inbreekbare versleuteling. Doe ik met mijn pincodes ook.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

BSN nummer en BTW nummer houden. Maar op de plek waar bij het BTW nummer B01 of B02 staat een persoonlijke code aanbrengen. bijvoorbeeld 4 of 5 tekens extra

eh... het probleem is niet dat je van BSN het BTW nummer kunt afleiden, maar juist andersom Herman.

 

Je kunt dus codes toevoegen achter de B wat je wilt, maar als het 9 cijferige nummer vóór de B het BSN blijft, lost het het Privacy- en misbruikprobleem niet op!

 

Ze kunnen beter het BSN nummer als BTW-nummer houden en de persoon een nieuw BSN-nummer geven. Dan liggen de kosten niet bij de ondernemers.

In aanvulling op Roel: Nee, slecht idee. Medische data, arbeidsverleden, AOW-rechten, toeslagen, studiefinanciering, rijbewijsinfo en belastingen zit allemaal gekoppeld aan dat ene BSN. Dát aanpassen kost het 10-voudige van 1 miljoen BTW nummers aanpassen.

 

En laten we de loonheffingnummers voor alle eenmanszaken met personeel uiteraard ook niet vergeten (BSN+L+0x)

 

E.e.a. neemt niet weg dat IB-ondernemers uiteraard wel gecompenseerd mogen worden voor de extra kosten van aanpassing administratie, briefpapier etc

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Om het "probleem" echt aan te pakken moeten zowel het BSN als het BTW nummer anders worden want beide liggen nu op straat voor de kwaadwillenden onder ons, of niet?

 

Op basis van incidenten en sterke verhalen, want volgens mij is het niet meer dan dat, waarbij het BSN onderdeel is van identiteitsfraude moet nu het hele systeem op de schop. Lees bijvoorbeeld hier wat je kan overkomen als je een rijbewijs kwijt raakt of je foto op Facebook zet. Je hele leven gaat er aan...

 

Veel beter is het natuurlijk om het systeem beter te bewaken en procedures waterdicht te maken hetgeen ook gebeurt. Waar je vroeger nog een telefoonabonnement kon afsluiten met een kopie van een identiteitsbewijs komt men nu langs met een apparaat en moet je een origineel document tonen en ter plaatse ook nog een Ideal transactie afronden.

 

Verder moeten mensen bewust gemaakt worden van de gevaren om zoiets als foto van een rijbewijs (veel meer dan een BSN) te delen op sociale media of marktplaats. De schade van de fraude is overigens ook nog eens beperkt volgens de rekenkamer.

 

De schade blijft volgens schattingen in de meeste gevallen beperkt tot enkele tientallen tot honderden euro’s.

 

Link naar reactie
Op basis van incidenten en sterke verhalen, want volgens mij is het niet meer dan dat

De waarheid ligt - vermoed ik - in het midden. Het BSN is de basis voor DIGID-fraude met oa zorgtoeslag, huurtoeslag en stufi. Dat zijn géén incidenten en sterke verhalen, maar behoorlijk goede georganiseerde zware misdaad.

 

Maar dat ligt uiteraard niet aan het BSN alleen. Het aanvragen van een nieuwe DIGID is nog steeds veel te simpel, zelfs met 2-stapsverificatie via SMS

DIGID is al 12 jaar oud en hard aan vervanging toe. Opvolger E-Id staat al klaar en is in potentie veel veiliger.

 

De schade blijft volgens schattingen in de meeste gevallen beperkt tot enkele tientallen tot honderden euro’s.

Bij de omvangrijke DIGID-fraude bij (vooral buitenlandse) studenten in Groningen hing het om duizenden euro's per student. Betrof 100 aangiftes een een (achterhaalde) buit van € 400.000,-

 

Maar uiteraard zijn studenten geen ondernemers, en heeft dat met BTW niets van doen. Voorbeelden van omvangrijke fraude met eenmanszaken door het BSN-nummer ken ik (nog) niet....

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

 

i/o ligt naast elkaar. ik bedoelde onbreekbaar. dubbele orinie is één teveel. ;)

inbreekbaar is in dit geval toch een veel betere verwoording. 8)

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Ter verduidelijking:

 

BSN nummer en BTW nummer houden. Maar op de plek waar bij het BTW nummer B01 of B02 staat een persoonlijke code aanbrengen. bijvoorbeeld 4 of 5 tekens extra en dit dan gebruiken als nieuw BSN nummer.

Een BSN-nummer gaat een leven lang mee - and beyond - terwijl een BTW-nummer slechts een tijdelijk registratienummer is. Als voor ieder nieuw samenwerkingsverband een BTW-nummer wordt aangemaakt, met alle bijbehorende vermeldingen en registraties, dan is de aanmaak voor een eenmanszaak toch ook geen probleem?

 

En dan nog alle briefpapier en factuurpakketten die weer aangepast moeten worden.

Ze kunnen beter het BSN nummer als BTW-nummer houden en de persoon een nieuw BSN-nummer geven. Dan liggen de kosten niet bij de ondernemers.

kosten voor briefpapier? ... Welke eenmanszaak legt een voorraad briefpapier aan - met dezelfde vormgeving, adres, telefoonnummers, etc - die goed is voor 50 jaar correspondentie?

Kosten factuurpaketten? ... Dan moet je alle klanten verbieden om te verhuizen en van telefoonnummer te veranderen.

 

Echt, deze discussie gaat nergens over.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Ter verduidelijking:BSN nummer en BTW nummer houden. Maar op de plek waar bij het BTW nummer B01 of B02 staat een persoonlijke code aanbrengen. bijvoorbeeld 4 of 5 tekens extra en dit dan gebruiken als nieuw BSN nummer.

 

Helder Herman, maar dan nòg:

 

Nee, slecht idee. Medische data, arbeidsverleden, AOW-rechten, toeslagen, studiefinanciering, rijbewijsinfo en belastingen zit allemaal gekoppeld aan dat ene BSN. Dát aanpassen kost het 10-voudige van 1 miljoen BTW nummers aanpassen.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Bij de omvangrijke DIGID-fraude bij (vooral buitenlandse) studenten in Groningen hing het om duizenden euro's per student. Betrof 100 aangiftes een een (achterhaalde) buit van € 400.000,-

Als illustratie van de risicogevoeligheid van DIGID voldoet deze zaak ook niet echt. Het is een spannend verhaal van een vader en zoon uit Veendam (familiebedrijf) die een belastingmol, brievenbuslepelaars en katvangers inzetten. Worden aangehouden als ze verdacht rondrijden in een auto met vijf inzittenden. Bonny, Ronny, Johny, Tonnie en Clyde.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.