Ik zit met de volgende vraag die deels door de belastingsite beantwoord kan worden en deels nog antwoord behoeft.

Het gaat om de BTW afdracht over ontvangen commissies.

Als commissionair breng ik een klant (veelal particulier) en mijn leverancier bij elkaar. Als gevolg van deze actie koopt de klant een of meer artikelen bij de leverancier. Ik ontvang hierover een commissie van de leverancier.

De fiscus is hier duidelijk over: Dit valt onder bemiddeling bij overeenkomsten en de vergoeding is BTW belast.

Hier houdt het echter niet op:

De klant blijft namelijk ook na deze initiele aankoop nieuwe producten kopen bij de leverancier. Soms een maand later, soms maanden later.

Ook over deze verkopen betaalt de leverancier mij telkens weer een commissie.

Mijn vraag is nu: Moet ik over deze vervolgcommissies ook BTW afdragen?

Aan de ene kant denk ik: Nee, want ik heb niet actief iets voor die extra commissie gedaan..

Aan de andere kant denk ik: Ja, want ik hoopte toch eigenlijk wel dat die klant na initiele aankoop meer zou gaan kopen

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/58791-commissie-en-btw/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

Mijn vraag is nu: Moet ik over deze vervolgcommissies ook BTW afdragen?

Als over de initiële provisie btw moet worden berekend, dan ook over de doorlopende provisies.

De wijze waarop de vergoeding wordt berekend is niet doorslaggevend voor het antwoord op de vraag of één prestatie dan wel meerdere prestaties wordt c.q. worden verricht of naar de aard van de prestatie.

... een en ander analoog aan: ECLI:NL:RBNHO:2015:1963

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/58791-commissie-en-btw/#findComment-584392
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar