• 0

Hetzelfde product tegen verschillende tarieven BTW verkopen

Als fervent HL meelezer kom ik er meestal wel uit met de zoekfunctie, het volgende heb ik niet kunnen vinden, hopelijk is er iemand op dit forum die hier meer over weet:

 

Wij kopen een product in van onze leverancier, laten we zeggen zeezout, (tegen 21% btw maar dat is volgens mij niet relevant voor het vraagstuk). Dit product is volledig food grade en kun je dus over je eten strooien, echter kun je het ook als badzout gebruiken. Wij willen dit product in 1 consumentenverpakking aanbieden, met op het label de beide toepassingen benoemd. Uiteraard komt er een voedingstabel en THT datum op maar dus ook een gebruiksaanwijzing als badzout.

 

De vraag die ons nu rest is hoe wij het BTW tarief van dit product bepalen? 6% voor voeding of 21% voor "anders". Beide toepassingen zijn legitiem. Ook als wij het product bijvoorbeeld gaan aanbieden aan wederverkopers, vragen wij dan de buurtsuper 6% te betalen over de inkoopfactuur en de wellnesswinkel 21% voor hetzelfde zakje?

 

Alvast hartelijk bedankt voor de input!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Correct me if im wrong.

 

Volgens is het gebruikelijk om altijd 6% BTW te rekenen over producten die als voedingsmiddel kunnen dienen. Ook al is het product anders te gebruiken, zoals in badzout in dit voorbeeld.

Net zoals het feit dat konijnenvoer 6% BTW bedraagt terwijl dat voor caviavoer 21% is.

 

 

(Dan vraag ik mij wel af hoeveel mensen zout over hun eten strooien waar op de verpakking ook is aangegeven dat het voor badzout geschikt is) ;D

 

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me onwenselijk om 2 verschillenden toepassingen aan één product toe te kennen als één daarvan voeding is.

Ander voorbeeld is notenolie. Als daarop staat dat je het kan gebruiken voor bakken en braden én als cosmetica op de huid én voor meubels of parket dan zal de nVWA daar niet blij mee zijn. Labels moeten volgens mij naast duidelijk ook éénduidig zijn. Weet zo niet of daar ook een wettelijke basis voor is maar dat zou mij niets verbazen.

 

Heel opmerkelijk was in dit kader een (heel dure) deodorant die je ook zou kunnen eten, maar waar men na een golf van kritiek op terug moest komen. Zal hier geen link zetten met gratis reclame.

 

Ik zou dus voor beide toepassingen verschillende verpakkingen gebruiken en verschillende BTW tarieven.

 

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me onwenselijk om 2 verschillenden toepassingen aan één product toe te kennen als één daarvan voeding is.

Ander voorbeeld is notenolie. Als daarop staat dat je het kan gebruiken voor bakken en braden én als cosmetica op de huid én voor meubels of parket dan zal de nVWA daar niet blij mee zijn. Labels moeten volgens mij naast duidelijk ook éénduidig zijn. Weet zo niet of daar ook een wettelijke basis voor is maar dat zou mij niets verbazen.

 

Ik zou dus voor beide toepassingen verschillende verpakkingen gebruiken en verschillende BTW tarieven.

 

 

Bedankt voor je reactie, het is eerder andersom, dat mensen Food Grade producten willen gebruiken omdat de eisen daarvoor strenger zijn en je dus weet dat er geen rotzooi inzit. Daarmee antwoord ik ook op Hans dat wij dus juist graag de mensen willen laten zien dat het 100% zuiver en food grade product multi purpose is. Het zout is niet het enige product maar leek mij het makkelijkste voorbeeld.

 

Verandering: verkeerde quote gepakt, eerste deel van de reactie slaat op de mensen die dus badzout over hun eten gooien ;).

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.