• 0

Aandeelhouder worden binnen BV

Een aantal weken geleden heb ik bij de huidige firma waar ik (inmiddels 10 jaar) werk het voorstel gekregen om voor 18% aandeelhouder te worden. Het gaat om een bedrag van € 25.000 en de waarde van het aandeel wordt indicatief geschat op € 100.000,- . Naast de commerciële eindverantwoordelijkheid die ik nu heb betekent dit een extra verantwoordelijkheid en ook de mogelijkheid om de verdiensten voor het bedrijf (later) ook zelf uitbetaald te zien.

 

* Het betreft een BV in de (internationale) mobiele ICT sector.

* Bedrijf bestaat 12 jaar en heeft 7 personen op de loonlijst.

* Naast de directeur zijn er 2 andere aandeelhouders (die niet actief deelnemen) welke 4,99% van de aandelen bezitten.

* Gemiddelde nettowinst over de afgelopen 3 jaar bedraagt € 100.000,-

* Ook over 2018 is er zo'n € 100.000,- nettowinst verwacht, momenteel zelfs iets boven dat target.

* Afspraak is dat er over het jaar 2018 een dividend uitkering gaat plaatsvinden van 25% van de nettowinst, vanaf 2019 wordt dit verhoogd naar 50% van de nettowinst per jaar.

* Werkgever is bereid dit bedrag onderling te lenen (tegen 6% rente) en een kleine salarisverhoging te geven. Met de salarisverhoging, bonussen en dividenduitkering kan ik dan binnen +/- 3 jaar deze € 25.000,- aflossen. Ik denk er echter aan zo'n € 15.000,- aan eigen middelen in te brengen.

* Ik heb verder een erg goede en persoonlijke relatie met de werkgever en heb inzicht in de commerciële cijfers. Voor deze commerciële cijfers en resultaten ben ik zelf grotendeels verantwoordelijk.

 

Een interessant aanbod waarbij ik vooral de komende 5 jaar extra wil profiteren van het harde werken en de huidige bedrijfsresultaten. Naar de toekomst toe biedt het misschien de mogelijkheid om volledig in te stappen, maar dat is voor de komende 5 jaar nog niet het doel. Over 3 weken een informatieve afspraak bij een notaris maar toch al e.e.a. aan het uitzoeken. Belangrijke zaken waar ik op internet nog niet echt aan uit kom:

 

1) Is het een verstandige keuze om de aandelen uit privé aan te kopen?

2) In hoeverre kan je binnen een BV privé aansprakelijk gesteld worden?

Bijvoorbeeld indien het bedrijf onverwachts slechte resultaten behaald, failliet raakt maar er in mijn

privé situatie wel voldoende eigen vermogen (of bijvoorbeeld een grote overwaarde op het huis) is?

2) De indicatieve waarde van het aandeel is een flink stuk hoger dan de prijs die ik ga betalen, in

hoeverre kan de belastingdienst hier verhaal op komen halen?

 

Alvast bedankt voor jullie tips en adviezen welke ik graag meeneem naar het gesprek bij de notaris.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste RGRG,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

Is het een verstandige keuze om de aandelen uit privé aan te kopen?

Meestal niet; de toekomstige waardestijging valt dan niet onder de deelnemingsvrijstelling.

 

 

In hoeverre kan je binnen een BV privé aansprakelijk gesteld worden?

Als aandeelhouder kun je niet aansprakelijk gesteld worden. Als bestuurder wel, maar wordt je ook benoemd als bestuurder?

 

Houdt er overigens wel rekening mee dat - zolang jij voor het financieren van die aandelen een lening bij de werkmij hebt lopen - je bij onverhoopt faillissement van de werkmij uiteraard wel voor die lening garant staat.

 

De indicatieve waarde van het aandeel is een flink stuk hoger dan de prijs die ik ga betalen, in hoeverre kan de belastingdienst hier verhaal op komen halen?

Het voordeel van € 75.000,- is belast loon.

 

 

Alvast bedankt voor jullie tips en adviezen welke ik graag meeneem naar het gesprek bij de notaris.

Naar de notaris? Dat lijkt me erg voorbarig. De notaris is het sluitstuk

 

Ik zou vooral eerst naar een eigen fiscalist gaan voor rechtsvorm, cijfers en optimaal DGA Salaris en de concept aandeelhouders- en managementoverenkomsten voorleggen aan een jurist

 

En heb je verder al nagedacht over het volgende:

[*]in loondienst bij werkmij of eigen holding

[*]hoe om te gaan met verplichte sociale verzekeringen werkmij (zeker als je in loondienst van eigen holding gaat)

[*]je bent met 18% DGA voor de pensioenwet: indien er nu voor het bedrijf een collectieve pensioenregeling geldt, kun je geen deelnemer meer blijven

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Norbert,

 

Bedankt voor de snelle reactie.

 

- Notaris is vooral omdat mijn partner Juriste is en ik de notaris persoonlijk ken, ik kan eens vrijblijvend en kosteloos langskomen voor een persoonlijk advies.

 

- Ik word niet benoemd als bestuurder en blijf gewoon in loondienst.

 

- Deelnemingsvrijstelling en winstbelasting van 25% bij aandelen uit privé ben ik inderdaad van op de hoogte. Gezien het feit dat ik behoorlijk onder de prijs van het aandeel betaal denk ik er aan dit voor lief te nemen bij een eventuele latere verkoop. Ik kan me voorstellen dat bij het oprichten van een BV ook additionele kosten komen kijken.

 

- Ik heb op dit moment voldoende eigen vermogen (o.a. vanwege behoorlijke overwaarde bij verkoop woning) maar denk er aan € 15.000,- brengen dus de restant lening van € 10.000,- blijft minimaal (en los ik waarschijnlijk binnen 2-3 jaar volledig af).

 

- Die € 75.000,- wordt dan in Box 1 opgeteld bij het inkomen of hoe moet ik dit zien? Het huidige inkomen bedraagt zo'n € 55.000,- bruto per jaar. Dit is wel een aandachtspuntje en ga ik zeker even verder uitzoeken.

 

Link naar reactie
  • 0

Als je 25k betaalt voor een pakket aandelen van 100k dan is 75k loon in natura. Daar moet de BV gewoon aangifte loonheffing van doen. Ligt niet op jouw bordje, maar ik zou in jouw situatie wel willen weten hoe de grootaandeelhouder dat ziet.

 

Eigen holding BV bij 18% is aan te raden vanwege de deelnemingsvrijstelling.

 

Je blijft sociaal verzekerd, ook als je loon via je eigen holding loopt. Huidige BV, dus niet jouw holding, betaalt de premie!

 

Aandeelhoudersovereenkomst, overeenkomst van geldlening, vragen om aandacht. Maar die aandacht heb je in huis zo te lezen.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.