[Artikel] Hoe je 8% meer online omzet haalt dankzij één juridisch foefje

Aanbevolen berichten

Hoe je 8% meer online omzet haalt dankzij één juridisch foefje

 

Korte samenvatting:

Last van klanten die afhaken in je online bestelproces? Schrap het verplicht aanvinken van je algemene voorwaarden.

 

En nee, dat vinkje is helemaal niet verplicht. Ik weet ook niet waarom iedereen dat zo doet. Of nou ja, dat weet ik wel: omdat in 1982 een Amerikaanse advocaat bedacht dat het nodig was bij online verkoop, en iedereen dat slaafs nabootst want het ziet er juridisch uit. Onze wet (noch de Amerikaanse, overigens) zegt helemaal niet dat dat moet. Ja, je moet mensen erop wijzen dat de voorwaarden van toepassing zijn, maar dat is het. Dus de korte versie: weg met dat vinkje, nergens voor nodig.

 

Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:

Hoe simpeler een online (bestel)proces, hoe beter. Zowel open deur als eye-opener.

 

Link naar het artikel :

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Op zich klopt dit. Lange tijd hadden wij dat ook zo. Er is echter een andere trend die hier tegenin werkt, namelijk de one-page checkout. Oftewel, afrekenen op 1 pagina.

 

Je moet een consument namelijk voordat de bestelling definitief geplaatst is, een overzicht laten zien van zijn bestelling. Zo kan hij alles controleren en een eventuele fout corrigeren. Bij een one-page checkout kan dat niet, anders is het immers geen one-page checkout meer.

ICT-recht had daar de oplosing voor: zet bij je afrekenknop een vakje waarin men bevestigd dat ze al hun gegevens en artikelen correct ingevoerd hebben. Daar is het vinkje weer terug..

 

Dan is de hamvraag; haken er meer mensen af bij een tweede stap in de bestelling of bij het zetten van een vinkje?

Link naar reactie

Dat is heel mooi, maar voor degenen die het hele korte artikel in Sprout niet hebben gelezen ...

 

Zichtbaar

Natuurlijk moet je mensen wel expliciet wijzen op je voorwaarden. Enkel ze onderin je voetertekst opnemen is niet genoeg. Zorg er dus voor dat er direct onder of boven de bestelknop een tekst komt zoals “Door te bestellen gaat u akkoord met de algemene voorwaarden”, waarbij je die laatste twee woorden een hyperlink maakt naar een PDF-bestand met de voorwaarden. Dat is alles.

 

Weglaten is dus niet zaligmakend.

 

Ik ben ook wel nieuwsgierig geworden waaruit dat getal 8 is opgeborreld.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Ik vind 8% wel erg veel.

Heb je net al de moeite gedaan je producten in een mandje te leggen, na waarschijnlijk al gekeken te hebben dat het dáár inderdaad het goedkoopst is, om vervolgens af te haken omdat je nog een vinkje moet aanklikken?

 

Hoe simpeler een online (bestel)proces, hoe beter. Zowel open deur als eye-opener.

Schijnt dus dat dat niet helemaal waar is. Een multiple-step-checkout is succesvoller dan een single-step-checkout.

Als ik de jongens van Dutchblue moet geloven tenminste.

 

NB. de jurist in me heeft natuurlijk gewoon liever zo'n aanvink-vakje. Krijg je geen gezeik over de grootte van het lettertype, of de kleur die niet goed afsteekt tegen de achtergrond, of dat de zin wegvalt omdat de website zich niet goed aanpast aan mijn beeldschermverhoudingen etc.

Maar als het inderdaad 8% scheelt, dan is het waarschijnlijk voor die enkele agerende klant zeker de moeite waard!

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
Hoe simpeler een online (bestel)proces, hoe beter. Zowel open deur als eye-opener.
Schijnt dus dat dat niet helemaal waar is. Een multiple-step-checkout is succesvoller dan een single-step-checkout.

Als ik de jongens van Dutchblue moet geloven tenminste.

 

Tja, wat moet je geloven?

 

Gisteren een U/X designer op bezoek gehad voor een reviewtool. In plaats van 1 vraag per pagina en daarna op "volgende" klikken had de designer alle (10) vragen op 1 pagina geplaatst met daaronder een grote knop "inzenden en afsluiten". Het aantal tussentijdse afhakers nam met 55% af.

 

Ik kan het alleen betrekken op mijzelf: met enige regelmaat dat teveel vinkjes of gedoe betekent dat ik een bestel- of registratieproces afbreek.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

'Hoe je tot 8% meer online omzet haalt dankzij één juridisch foefje' zou duidelijker zijn.

 

Probleem m.i. is de checkbox i.c.m. al dan niet responsive design en mobiel bestellen. Hoe vaak elementen wel niet buiten beeld vallen en dan is met wegnemen natuurlijk al snel verbetering aan te brengen in slechte templates of designs.

 

In plaats van 1 vraag per pagina en daarna op "volgende" klikken had de designer alle (10) vragen op 1 pagina geplaatst met daaronder een grote knop "inzenden en afsluiten". Het aantal tussentijdse afhakers nam met 55% af.

 

Vraag is natuurlijk wat twee pagina's met vijf vragen doen. E.e.a. is ook afhankelijk van de lengte en begrijpelijkheid van de tekst.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie

Hoe simpeler een online (bestel)proces, hoe beter. Zowel open deur als eye-opener.
Schijnt dus dat dat niet helemaal waar is. Een multiple-step-checkout is succesvoller dan een single-step-checkout.

Als ik de jongens van Dutchblue moet geloven tenminste.

 

Tja, wat moet je geloven?

 

Gisteren een U/X designer op bezoek gehad voor een reviewtool. In plaats van 1 vraag per pagina en daarna op "volgende" klikken had de designer alle (10) vragen op 1 pagina geplaatst met daaronder een grote knop "inzenden en afsluiten". Het aantal tussentijdse afhakers nam met 55% af.

 

Ik kan het alleen betrekken op mijzelf: met enige regelmaat dat teveel vinkjes of gedoe betekent dat ik een bestel- of registratieproces afbreek.

 

Ik vermoed dat het te maken heeft met overzichtelijkheid. Als je alle informatie van een bestelproces op 1 pagina kwijt wil (overzicht bestelling, klantgegevens, betaalinformatie etc etc) mensen het overzicht kwijt raken en in paniek afhaken. Méér klikken kan in dat geval juist eenvoudiger zijn.

 

Idem geld denk ik voor jouw reviewtool, liever 10 vragen overzichtelijk op 1 pagina, dan steeds door te moeten klikken waardoor het een neverending story lijkt.

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
'Hoe je tot 8% meer online omzet haalt dankzij één juridisch foefje' zou duidelijker zijn.

 

'Hoe je tot 8% of meer online omzet haalt dankzij één juridisch foefje' zou nóg beter zijn ;)

 

Vraag is natuurlijk wat twee pagina's met vijf vragen doen. E.e.a. is ook afhankelijk van de lengte en begrijpelijkheid van de tekst.

Het is uitvoerig getest in diverse varianten; de variant waar alles op 1 pagina stond had de minste afhakers.

 

Idem geld denk ik voor jouw reviewtool, liever 10 vragen overzichtelijk op 1 pagina, dan steeds door te moeten klikken waardoor het een neverending story lijkt.

Yep.

 

Een neverennding story wordt het vooral als je mensen niet laat zien hoeveel ze al gedaan hebben en hoeveel er nog volgt: als er geen voortgangsindicator of pagina X van Y bij een enquête of review zit, dan haak ík direct al af...

 

Ik vermoed dat het te maken heeft met overzichtelijkheid. Als je alle informatie van een bestelproces op 1 pagina kwijt wil (overzicht bestelling, klantgegevens, betaalinformatie etc etc) mensen het overzicht kwijt raken en in paniek afhaken. Méér klikken kan in dat geval juist eenvoudiger zijn.

Vermoed ik ook inderdaad.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Als mensen afhaken betekent het dat ze de moeite niet willen nemen door te gaan. Het is ze het niet waard om jou en jouw producten te leren kennen. Een afhaker voorkomt in mijn branche veel achteraf ellende. Hij selecteert zichzelf alvast uit.

 

Ook op beurzen neem ik geen kaartjes aan van mensen die geïnteresseerd zijn. Ik vertel ze dat als ze iets willen dat ze dan contact met mij kunnen opnemen. Soms dringt er iemand op aan direct na de beurs contact met hem op te nemen. Dan pak ik wel een kaartje aan.

Op deze manier voorkom ik veel extra werk aan leads die nergens toe leiden en kan ik serieus aan de gang met mensen die echt geïnteresseerd zijn.

 

8% of meer verkopen met 90% meer gezeik weet ik op deze manier te voorkomen. Door schade en schande wijs geworden.

Link naar reactie

Het maakt daarbij natuurlijk wel uit of je een impulsaankoop als bijvoorbeeld een goedkope ventilator of een professioneel tilgereedschap wilt verkopen... ;)

 

'Hoe je tot 8% of meer online omzet haalt dankzij één juridisch foefje' zou nóg beter zijn ;)

Misschien moet je de UX designer eens met AE in verbinding brengen. Kunnen ze ronde twee met verbeteringen aanbieden aan klanten. Budget hebben ze immers vrijgekregen. Dat of meer zou ik niet durven verzekeren. ;D

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
'Hoe je tot 8% of meer online omzet haalt dankzij één juridisch foefje' zou nóg beter zijn ;)

Het is natuurlijk altijd tot 8% of meer. Je kunt net zo goed schrijven, tot 50% of meer...

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie

'Hoe je tot 8% of meer online omzet haalt dankzij één juridisch foefje' zou nóg beter zijn ;)

Het is natuurlijk altijd tot 8% of meer. Je kunt net zo goed schrijven, tot 50% of meer...

 

Uiteraard, maar in dit geval citeer ik alleen de letterlijke tekst uit de bron ;)

I know, hij schrijft tot 8% of meer omzet. Zou zomaar een goede marketingtruc kunnen zijn, want de bewering is altijd waar, ook al blijkt het eigenlijk maar 1% te zijn. ;)

 

edit: eigenlijk is het alles, behalve 8% :P

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie

 

Typisch weer clikbait van Arnoud Engelfriet. Die wel erg slordig formuleert voor een jurist.

 

Wij hebben dit voor een hoop klanten zo uitgevoerd, en die zien allemaal leuke omzetstijgingen, dat wel tot acht procent of meer kan zijn. Dus waar wacht je nog op?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Typisch weer clikbait van Arnoud Engelfriet. Die wel erg slordig formuleert voor een jurist.

Wij hebben dit voor een hoop klanten zo uitgevoerd, en die zien allemaal leuke omzetstijgingen, dat wel tot acht procent of meer kan zijn. Dus waar wacht je nog op?

We zullen het woorden statistiek en dubbelblind onderzoek, hier maar niet laten vallen. Met dezelfde gemak kunnen wij concluderen dat de omzetstijging geheel en alleen te danken is aan de oplevende economie.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
statistiek en dubbelblind onderzoek

Meestal wordt voor kwantitatieve conversieoptimalisatie een A/B-splittest of multivariate analyse gebruikt en die zijn, bij grotere bezoekersaantallen, voldoende betrouwbaar.

 

Meestal echter meten we daarbij verschillen in relatieve conversiepercentages, niet in absolute omzetbedragen. Grote kans dat er geen omzetstijging van 8 procent maar een conversieverbetering van 8 procent werd gemeten: was de conversie in de winkelwagen 20 procent, dan is hij na deze aanpassing 21,6 procent.

Link naar reactie
Met dezelfde gemak kunnen wij concluderen dat de omzetstijging geheel en alleen te danken is aan de oplevende economie.

en met het zelfde gemak is er een uitvoerige A/B splittest uitgevoerd, wie zal het zeggen? ;)

 

Iedereen mag lekker zelf weten wat hij/zij van dit artikel vindt. Ik vind het een interessant artikel om 2 redenen: enerzijds dat gekke vinkje dat helemaal niet nodig blijkt, en anderzijds hoe je met een soms simpele ingreep je bouncerate kunt verlagen.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Dat is niet heel makkelijk in de tijd (of wel zoals elders op HL opgemerkt is als een klant e.e.a. vastlegt bij bestellen). Hetzelfde geldt voor een verplichte checkbox voor Algemene Voorwaarden afvinken overigens (en deze correct volgens historische/algemene zienswijze aan te bieden).

 

Die checkbox kun je er in theorie ook voor de sier of nep plaatsen om conversieproblemen te 'skippen'. Of de verwijzing naar een html of pdf kan een dode link zijn. Algemene voorwaarden zonder bedrijfsnaam (zeg maar een standaardsjabloon) enz. enz.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
En dat vergeten mensen dan, en dan zegt je webshopsoftware “Een verplicht veld is vergeten” en dan haken mensen af.

Ik kom soms websites tegen waar de foutmelding bij het vergeten van een verplicht veld nauwelijks opvalt of zelfs buiten beeld staat. Als je dan niet goed oplet, denk je dat je een bestelling hebt geplaatst en dat is dan niet zo.

 

Geen kwestie van "afhaken" dus - wat ik me ook nauwelijks kan voorstellen als je eenmaal zover bent gekomen in het bestelproces -, maar gewoon een dubbele misser in de gebruikersinterface: in eerste instantie valt het hokje voor het vinkje dus onvoldoende op en vervolgens geldt hetzelfde voor de foutmelding.

Link naar reactie
Het is dus ook zonder zo'n nep-percentage best een interessant verhaal. ;)

Zeker, maar je weet hoe dat bij dit soort media werkt: één detail (nep of niet) in je blog wordt tot pakkende titel gebombardeerd, en een webredacteur plakt er als je niet oppast ook nog een erg prikkelend introotje voor.

 

Zo heb ik wel eens moeten onderduiken toen ik ZZP-ers ZZPiepers noemde :P.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Het is dus ook zonder zo'n nep-percentage best een interessant verhaal. ;)

Zeker, maar je weet hoe dat bij dit soort media werkt: één detail (nep of niet) in je blog wordt tot pakkende titel gebombardeerd, en een webredacteur plakt er als je niet oppast ook nog een erg prikkelend introotje voor.

Niet voor het een of het ander, maar die pakkende titel heeft Arnoud zelf opgetekend. De intro overigens ook. ;)

 

Vind het zelf wel een leuke gimmick (of het nou 1% of 10 is) om (in Arnouds geval, wéér) onder de aandacht te brengen dat een hokje niet nodig is. Aan de andere kant, als die conversie niet gehaald wordt, of niets te maken heeft met dat hokje, dan kan het ook geen kwaad het wél te plaatsen.

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie

Niet voor het een of het ander, maar die pakkende titel heeft Arnoud zelf opgetekend.

Aanvankelijk zegt hij Hoe je 8% meer omzet haalt dankzij één juridisch foefje, dus de verandering in tot 8% of meer is wel eigenaardig. Dus er heeft iemand zitten redigeren. En die weifelde. Is het nou tot 8% of is het nou 8% of meer? Toe maar: doen we gewoon allebei.

 

In geval van twijfel: op de rem volgas over het kruispunt.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.