• 0

BTW facturen maken voor Duitsland

Goede morgen,

 

Als Nederlands bedrijf verkoop ik op Amazon. Particulieren klanten zijn geen probleem, maar een groot deel van mijn klanten zijn Duitse bedrijven. Deze willen graag een BTW factuur zodat ze de BTW terug kunnen vragen. Op dit moment kan ik geen facturen maken met Mwst (Duitse BTW). Wel zou ik een factuur kunnen maken met 0% en de klanten de BTW terug betalen (Intracommunaitaire levering). Maar dit is te veel werk.

 

Mijn vraag is hoe kan ik zorgend dat ik Duitse btw facturen kan sturen. Hoe pak ik dit zo eenvoudig mogelijk aan. Belasting nummer in Duitsland?, Aangifte en betaling Duitse btw?, fiscale vertegenwoordiging? etc. etc.

 

Alvast bedankt.

 

Met vriendelijke groeten,

 

Peter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wel zou ik een factuur kunnen maken met 0% en de klanten de BTW terug betalen (Intracommunaitaire levering). Maar dit is te veel werk.

Een factuur met 0% en de klant Btw terug betalen?? De bedoeling van een intracommunautaire levering is dat je met 0% factureert, dus hoezo Btw terugbetalen? Als je zo nodig Duitse Btw in rekening wil brengen dan heb je een Duits Btw-nummer nodig. Aangenomen dat de goederen vanuit Nederland geleverd worden (wat niet duidelijk is uit de vraag) dien je zelf eerst de goederen naar Duitsland over te brengen en in je Nederlandse en Duitse Btw aangifte de overbrenging als een "fictieve intracommunautaire transactie" op te nemen. Als je een intracommunautaire levering al te veel werk vindt dan lijkt me dat geen oplossing.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Peter,

 

Wat is eigenlijk de vraag?

Willen je buitenlandse klanten een factuur met Nederlandse BTW

zodat zij hem terug kunnen vragen bij de Nederlandse belastingdienst

of willen ze een nota met BTW verlegd (0%) wegens ICT of Mwst.?

 

Het eerste lijkt me geen probleem.

De andere opties vragen sowieso meer tijd en aandacht en jij blijft verantwoordelijk als het fout gaat.

Denk aan aantonen export, controleren BTW nummer klanten enz..

 

Groetjes

 

 

PM Oops Bert is me al voor!

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Beste Bert,

 

De klanten verwachten via Amazon dat ze van een Duits bedrijf kopen en een Duitse rekening krijgen, zodat ze deze bij hun normale btw aangifte kunnen verrekenen.

 

Ik moet dus een Duits btw nummer hebben en in Duitsland aangifte doen. Dit zou het gemakkelijkst zijn als ik dit via een bedrijfje kan doen die dit alles verzorgd. Heeft iemand daar ervaring mee?

 

Mvgr,

 

Peter

Link naar reactie
  • 0

Gerard, Bert,

 

Ik verkoop via Amazon en de klanten betalen dus het bedrag inclusief BTW aan Amazon. Als een zakelijke klant dus de btw wil terugvragen bij de Duitse belasting dienst, dan moeten ze een Duitse rekening hebben. Omdat ik op dit moment alleen een Nederland factuur kan maken moet dat met verlegging van BTW en moet ik dus de betaalde BTW terug betalen. Bij 1 of enkel facturen is dat geen probleem, maar als het er teveel worden is dat erg veel werk en wil ik graag een eenvoudigere oplossing vinden.

 

Groeten,

 

Peter

Link naar reactie
  • 0

Peter, kent Amazon jouw locatie en Nederlandse BTW-nummer? En die van Duitse zakelijke klantenaccounts? Is dit een online platformprobleem of anders?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hallo Highio,

 

Amazon kent mijn locatie en Nederlands BTW nummer. Zolang je onder de Euro 100.000 verkoop blijft is er voor de Duitse belastingdienst geen probleem. Amazon heeft volgens mij wel de service dat ze de klanten een BTW factuur kunnen sturen als ik hun een (mijn) Duitse BTW nummer doorgeef. Mijn probleem is dus voornamelijk het aanvragen en de maandelijkse aangifte en natuurlijk de maandelijkse kosten als ik dit uitbesteed.

 

Hopelijk heeft iemand ervaring hiermee en/of advies hoe ik dit het beste kan aanpakken.

 

Groeten,

 

Peter

Link naar reactie
  • 0

Hallo Peter,

 

Wat voor jou de beste oplossing is vraagt natuurlijk maatwerk.

Je kan in ieder geval eens bij Amazon zelf kijken wat daar de mogelijkheden zijn of de aangeboden informatie benutten voor je aanmelding.

Zie de Link

Groetjes,

 

 

 

 

 

https://services.amazon.de/programme/versand-durch-amazon/steuerinformationen.html/ref=DE_footer_VAT

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Van Amazon zelf:

 

Wie stelle ich eine ordnungsgemäße deutsche Rechnung mit ausgewiesener Umsatzsteuer (Mehrwertsteuer-Rechnung) aus?

 

Wenn Sie eine deutsche Mehrwertsteuer-Rechnung ausstellen müssen, muss diese gemäß rechtlicher Vorschriften ein Minimum an Informationen enthalten. Diese Informationen sind:

 

Name und Adresse des Lieferanten;

Name und Adresse des Empfängers der Lieferung;

Ausstellungsdatum der Rechnung;

Rechnungsnummer (fortlaufende Nummerierung);

Steuernummer oder Umsatzsteuer-Identifikationsnummer (USt-IdNr.) des Lieferanten und des Kunden, sofern Letzterer umsatzsteuerlich registriert ist;

Menge und Handelsbezeichnung der gelieferten Waren oder Dienstleistungen;

Datum (mindestens den Kalendermonat) der Lieferung und Datum des Eingangs von Anzahlungen (falls bekannt);

das Entgelt (Nettobetrag ohne Umsatzsteuer), aufgeschlüsselt nach Posten mit Standard- und ermäßigtem Umsatzsteuer-Satz sowie Steuerbefreiung;

Preisnachlass (falls zuvor vereinbart); und

der Umsatzsteuerbetrag mit angewandtem USt-Satz oder, falls eine Steuerbefreiung vorliegt, ein Hinweis darauf, dass das Entgelt von der Umsatzsteuer befreit ist (z. B. im Fall der innergemeinschaftlichen Lieferung oder der Exportlieferung von Waren).

 

Ook Amazon gaat er dus vanuit dat je de normale Btw regels volgt, dus bij:

- B2C een factuur met NL Btw (mits je onder het drempelbedrag voor afstandsverkopen blijft).

- B2B een factuur met 0% NL Btw vanwege de intracommunautaire levering.

 

Je hebt dus alleen een Duits Btw-nummer nodig als je bij levering aan particulieren boven het drempelbedrag uitkomt of als je goederen levert die al in Duitsland liggen. Als je B2B met 0% factureert hoef je geen Btw terug te vragen voor je klanten.

Link naar reactie
  • 0

Easy does it en Bert,

 

Bedankt voor de reactie.

 

Ik heb me verdiept in wat Amazon aanbied. Ze werken samen met een aantal hele grote bedrijven die inderdaad de registratie en maandelijks aangiftes kunnen doen. Maar dit is ontzettend duur. Voor alleen de simpele aangifte al boven de Euro 1500 per jaar. Daarbij komt dat ze dit niet voor België aanbieden omdat Amazon hier niet gevestigd is.

 

Vanwege mijn omzet per land ben ik verplicht om een BTW nummer aan te vragen.

 

Ik ben dus op zoek naar iemand (een bedrijf/boekhouder) die dit in Duitsland en/of België kan regelen.

 

Groeten,

 

Peter

Link naar reactie
  • 0

Easy does it en Bert,

 

Bedankt voor de reactie.

 

Ik heb me verdiept in wat Amazon aanbied. Ze werken samen met een aantal hele grote bedrijven die inderdaad de registratie en maandelijks aangiftes kunnen doen. Maar dit is ontzettend duur. Voor alleen de simpele aangifte al boven de Euro 1500 per jaar.

 

Hallo,

 

Dan zal de info op de site wel verouderd zijn;

✔ 400 € pro Jahr für die Umsatzsteuererklärung für Ihre Transaktionen bei Amazon

✔ Nehmen Sie einfach für 100 € mehr pro Jahr Ihre Transaktionen außerhalb von Amazon hinzu

 

 

Heb je de test op de site gedaan of je überhaupt voor een

BTW nummer in die landen in aanmerking komt?

Zoals Bert aangeeft het is geen persoonlijke keuzeoptie hoe en waar je Omzetbelasting afdraagt.

 

 

Groetjes,

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.