• 0

Bestelbus in persoonlijk bezit verhuren 19 cent per kilometer?

Beste leden,

 

Ik heb een eenmanszaak en ik heb een Renault Kangoo bestelbus in persoonlijk bezit. Daardoor heb ik natuurlijk de wegenbelasting voordelen. Gezien ik de laatste tijden een dienstverband heb gekregen zijn de activiteiten van mijn eenmanszaak veel minder geworden en daardoor stond de auto alleen maar stil: geen verdiensten, maar wel de vaste kosten!

 

Mijn idee was op een gegeven moment dus om via snappcar mijn bestelbusje te verhuren. Uiteraard moet je hiervoor 21% btw rekenen, maar ik vroeg mij af of ik uiteindelijk per gereden kilometer via snappcar 19 eurocent aan gemaakte kosten mag aftrekken. Als dat mag dan wordt de officieel gemaakte winst namelijk een flink stuk minder. Ik weet dus nu niet wat de regels van de belastingdienst hierover zijn.

 

Met vriendelijke groet

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Benm, de bestelbus heb ik prive, dat staat ook in mijn vorige bericht: "in persoonlijk bezit" heb ik gezegd.

 

Hoe houd je die wegenbelasting voordelen dan? Dat voordeel geldt alleen voor categorie bestelauto ondernemer en daarvoor moet je de auto "meer dan bijkomstig" voor je onderneming gebruiken (minimaal 10% van de kilometers). Veranderingen in deze situatie moet je doorgeven

 

Het (extra) SnappCargebruik verhoogt de niet-zakelijke kilometers

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een eenmanszaak en ik heb een Renault Kangoo bestelbus in persoonlijk bezit. Daardoor heb ik natuurlijk de wegenbelasting voordelen.

Mis ik iets? Hoezo wegenbelasting voordelen als je die bus in persoonlijk bezit hebt?

(ah, Norbert is me voor :))

 

Ik heb een eenmanszaak en ik heb een Renault Kangoo bestelbus in persoonlijk bezit.

Wat het dus eigenlijk geen ondernemersvraag meer maakt. Je verhuurt die bus vanuit privé. Hoe wil je dan 19 cent aftrekken in je eenmanszaak?

 

Tevens geef je al aan dat er geen verdienste zijn. Dan heb je dus ook geen winst. En die wil jij dan nog minder maken?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben op dit moment dus bezig als verhuurbedrijf, maar ik weet niet of dat mag zonder dat de auto op fiscaal op bedrijfsnaam geregistreerd is.

 

Mis ik iets? Hoezo wegenbelasting voordelen als je die bus in persoonlijk bezit hebt?

(ah, Norbert is me voor )

 

Een bestelbus betaal je het verlaagd tarief voor zolang je het minimaal 10% zakelijk gebruikt. Het verhuren doe ik niet prive, maar als bedrijf.

Link naar reactie
  • 0

En hoeveel rij je zelf privé met die bus?

 

Keuzemogelijkheden voor de inkomstenbelasting

Als u niet meer dan 500 kilometer per jaar met uw auto voor privédoeleinden rijdt, zullen wij de auto voor de inkomstenbelasting als een auto van uw onderneming zien. U kunt in dit geval niet zelf kiezen.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/auto_en_vervoer/auto_van_de_onderneming/autokosten/keuzemogelijkheden_auto

 

Link naar reactie
  • 0

Privé heb ik dit jaar sowieso al meer dan 500 km privé gereden, maar ik denk dat dit de komende jaren ook nog zo zal blijven. Het busje is namelijk superhandig als je bijvoorbeeld verhuist, iets groots koopt, of zelfs binnen europa op reis gaat met je partner.

 

Samengevat: ik gebruik de auto meer dan 500 km privé, meer dan 10% zakelijk (veronderstellend dat ik de snappcar kilometers als zijnde zakelijk mag opgeven) en de activiteiten van mijn bedrijf zijn veranderd van programmeur in autoverhuur.

 

Ik ga er gewoon vanuit dat dit mogelijk moet zijn.

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of de 19 cent daarvoor bedoeld is en geaccepteerd zou worden. Maar heb je ook nagedacht over de verzekering e.d. Je zult een speciale verzekering af moeten sluiten om verhuur toe te staan. Verder komen schades op jouw naam te staan in het frauderegister. En dit allemaal voor 19 cent. Ik denk niet dat dat privé kostendekkend zal zijn want je mag buiten die 19 cent geen andere zakelijke autokosten boeken. Dat zit allemaal in die 19 cent.

Link naar reactie
  • 0

Het klopt inderdaad dat ALLES, maar dan ook echt ALLES in die 19 cent zit, de verzekeringen voor verhuur zijn inderdaad duur en die moet je ook automatisch verplicht afsluiten bij elke keer dat je verhuurt via snappcar.

 

De vraag of autoverhuur het risico waard zal zijn voor slechts 19 cent per km is een totaal andere vraag, waar ik zelf ook nog geen antwoord op heb. Dat is een kwestie van uitproberen en kijken hoeveel gedoe (reparaties, boetes, kosten verzekeringen, tijd voor administratie en dergelijke) het allemaal oplevert.

 

Wel zou ik graag via dit forum willen weten of ik uberhaupt 19 cent zakelijk mag aftrekken op het moment dat ik de activiteiten van mijn bedrijf heb gewijzigd van programmeren naar autoverhuur.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wel zou ik graag via dit forum willen weten of ik uberhaupt 19 cent zakelijk mag aftrekken op het moment dat ik de activiteiten van mijn bedrijf heb gewijzigd van programmeren naar autoverhuur.

 

Ik vind het nogal merkwaardig klinken om een autoverhuurbedrijf te hebben met alleen een privéauto als 'verhuurobject', maar ja:

 

Als deze activiteit als 'een zakelijk iets' bestempeld kan worden en dan ook als het acceptabel is dat jouw bestelwagen niet als bedrijfsmiddel op de balans staat (zoals bij normale verhuurbedrijven bedoel ik), dan zou je inderdaad met gerust hart 19 cent per 'verhuurkilometer' ten last van de winst kunnen brengen.

 

Echter is het wel zo dat ik of andere forumgebruiker daar niet over gaat/gaan, maar de belastingdienst (en uiteindelijk de rechter). Zij toetsen dat.

Maar volgens mij ga je er toch niets op verdienen, dus eigenlijk is het hele gedoe nogal overbodig (lijkt mij, kennelijk net als andere forumgebruikers).

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Ik zou het ook laten toetsen bij de BD. Dan heb je zekerheid.

 

Nou, dat zal tegenvallen. Zij kunnen ook alleen maar als... en als... dan... enz. zeggen.

Dus niet dat dit specifieke geval op een bepaalde wijze in elkaar zit.

 

Dan zouden zij eerst een gedetailleerd onderzoek moeten instellen namelijk. Voor deze specifieke situatie, voor deze ondernemer. En dat kan helemaal niet.

(behalve als zij later een boekenonderzoek willen doen natuurlijk - maar dat is achteraf dan)

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Ik zou het ook laten toetsen bij de BD. Dan heb je zekerheid.

 

Nou, dat zal tegenvallen. Zij kunnen ook alleen maar als... en als... dan... enz. zeggen.

Dus niet dat dit specifieke geval op een bepaalde wijze in elkaar zit.

 

Dan zouden zij eerst een gedetailleerd onderzoek moeten instellen namelijk. Voor deze specifieke situatie, voor deze ondernemer. En dat kan helemaal niet.

(behalve als zij later een boekenonderzoek willen doen natuurlijk - maar dat is achteraf dan)

 

 

 

Het komt er dus een beetje op neer dat ik enkel een professionele boekhouder hierover een vraag zou kunnen stellen? Ik had verwacht dat er misschien iemand op het forum zou zitten die soortgelijke activiteiten deed met snappcar (of in ieder geval het verhuren van je auto).

 

Als er toch nog iemand is die daar wat ervaring mee heeft: graag melden :) ;D

Link naar reactie
  • 0
en de activiteiten van mijn bedrijf zijn veranderd van programmeur in autoverhuur.

 

Ik ga er gewoon vanuit dat dit mogelijk moet zijn.

 

Het is wellicht mogelijk, alleen niet via Snappcar: commerciële verhuur is uitdrukkelijk uitgesloten, en de verzekering van Snappcar biedt er ook heel specifiek geen dekking voor.

(Artikel 5.4 van deze Algemene Voorwaarden)

 

Concreet: stel je doet alsof je neus bloedt en je doet het tóch (zonder Snappcar en diens verzekeraar te informeren dat je deze verhuuractiviteiteit bedrijfsmatig uitvoert), dan komt de aap bij de eerste de beste grote WA-of Casco schade uit de mouw: want dan wordt op basis van jouw persoonsgegevens de Eenmanszaak en KvK info gevonden en is er geen dekking.

 

Kortom: ga je je auto als bedrijfsactitiveit verhuren, dan zul je dat buiten Snappcar om moeten doen. De grote uitdaging is dan het vinden van een verzekering, en daarvoor zul je vermoedelijk alleen bij de Vereende terecht kunnen

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Het komt er dus een beetje op neer dat ik enkel een professionele boekhouder hierover een vraag zou kunnen stellen?

 

Voor dit soort situaties - wanneer je dus wil weten hoe je het beste met jouw specifieke feiten en omstandigheden om moet gaan - heb je adviesbureaus die kijken naar 'jouw geval' en een mening/advies geven over wat je het 'beste kan doen', zeg maar.

En nog veel belangrijker (althans dat vind ik): jouw keuzes verdedigen als ooit de belastingdienst andere meningen heeft of probeert 'door te drukken'.

 

Dat is uiteraard maatwerk en niet iets waar iemand op een forum roept van "Het zit zus en zo in jouw geval!".

Daar heb je niet heel veel aan, mocht je ooit jouw standpunten moeten verdedigen.

 

Of dat nou een "professionele boekhouder" (wat dat nou precies moet zijn trouwens...) is, of een andere deskundige, is vers twee.

Je hebt een boel slechte en ook goed adviseurs/intermediairs/professionals/deskundigen e.d. die actief zijn.

Misschien ken je iemand via-via? Dat wil wel eens helpen.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Even resumerend, jij hebt als particulier een auto die je graag zou willen verhuren om de vaste lasten van die auto te drukken. Hoezo is dit een ondernemersvraag?

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Even resumerend, jij hebt als particulier een auto die je graag zou willen verhuren om de vaste lasten van die auto te drukken. Hoezo is dit een ondernemersvraag?

 

omdat hij het via een U-bocht toch zakelijk wil doen via zijn eenmanszaak (oa voor de lagere MRB) met activiteit autoverhuur ; hetgeen echter bijt met de voorwaarden van Snappcar.

 

Verder resumerend: wat vraagsteller wil (voordelen van ondernemerschap én particulier eigendom combineren) is niet verenigbaar met (belasting)wetgeving en (huur- en verzekerings)voorwaarden.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Even resumerend, jij hebt als particulier een auto die je graag zou willen verhuren om de vaste lasten van die auto te drukken. Hoezo is dit een ondernemersvraag?

omdat hij het via een U-bocht toch zakelijk wil doen via zijn eenmanszaak (oa voor de lagere MRB) met activiteit autoverhuur ; hetgeen echter bijt met de voorwaarden van Snappcar.

Ahja, een "autoverhuurbedrijf" beginnen om de kosten van je (prive) auto te drukken, als dat geen innovatief ondernemerschap is...

 

Mijn tip aan TS is: verkoop je busje, en voor die keer dat je gaat verhuizen huur je iets bij Borent.

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 281 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.