• 0

productaansprakelijkheid na medisch incident?

hoi allemaal,

eens een vraagje.

Ik koop producten van verschillende leveranciers. al deze leveranciers zitten in Europa, meeste in Nederland.

 

Nu heb ik een klant die aangeeft dat ze een medisch probleem met een product gehad hebben (is hij/zij voor naar de SEH post moeten gaan en is operatief iets gebeurd naar aanleiding van gebruik van product.)

Nu is dit een product welke ik in Nederland gekocht heb en waarbij leverancier tevens de producent/merkhouder is.

 

Het betreffende product is zodanig ontwikkeld dat wat de klant claimend dat er nu gebeurd is niet zou moeten kunnen gebeuren. Uiteraard was bij eerste melding van de klant al dat dit tijdens normaal gebruik gebeurd was.

 

Nu verwacht ik hier niet perse direct probleem mee, maar ben toch wel benieuwd naar hoe de verantwoordelijkheid voor een dergelijk incident met een dergelijk product nu precies wettelijk zit.

 

Heb deze melding uiteraard ook doorgestuurd naar de leverancier/producent en die reageerde ook geschrokken en gaven aan dat ze zoiets niet eerder gehad hebben en dat ze direct het product nog eens bekeken hebben of de opbouw waarmee dit voorkomen zou moeten worden goed is en tot de conclusie kwamen dat dat juist ontworpen is.

Boden ook aan een pakket met mooie producten aan de klant te geven op hun kosten.

Groet

 

Daniel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

weet niet of dat nog verschil maakt.

Producten die ik bij Nederlandse/Europese leveranciers koop zijn van merken/producenten van over de hele wereld, heel veel Amerikaanse producten maar ook polen, China enz. enz.

Product waarmee nu incident was is van een Nederlands bedrijf (dus het bedrijf wat ontwikkeld heeft en op de markt brengt is Nederlands bedrijf.

Weet niet of dat nog wat uitmaakt in het geheel of het een Nederlands/Europese merkhouder is of een merkhouder van buiten Europa of dat enkel uitmaakt waar ik het koop.

Link naar reactie
  • 0
Weet niet of dat nog wat uitmaakt in het geheel of het een Nederlands/Europese merkhouder is of een merkhouder van buiten Europa of dat enkel uitmaakt waar ik het koop.

 

Voor productaansprakelijkheid maakt uit of jij wel of niet de "wettelijke" producent bent zoals omschreven in boek 6 "verbintenissenrecht" van het burgerlijk wetboek, Afdeling 3. Produktenaansprakelijkheid, artikel 6:187 BW, lid 2 e.v. :

 

2.Onder "producent" wordt voor de toepassing van artikel 185 tot en met 193 verstaan de fabrikant van een eindprodukt, de producent van een grondstof of de fabrikant van een onderdeel, alsmede een ieder die zich als producent presenteert door zijn naam, zijn merk of een ander onderscheidingsteken op het produkt aan te brengen.

 

3.Onverminderd de aansprakelijkheid van de producent, wordt een ieder die een produkt in de Europese Economische Ruimte invoert om dit te verkopen, te verhuren, te leasen of anderszins te verstrekken in het kader van zijn commerciële activiteiten, beschouwd als producent; zijn aansprakelijkheid is dezelfde als die van de producent.

 

4.Indien niet kan worden vastgesteld wie de producent van het produkt is, wordt elke leverancier als producent ervan beschouwd, tenzij hij de benadeelde binnen een redelijke termijn de identiteit meedeelt van de producent of van degene die hem het produkt heeft geleverd. Indien ten aanzien van een in de Europese Economische Ruimte geïmporteerd produkt niet kan worden vastgesteld wie de importeur van dat produkt is, wordt eveneens elke leverancier als producent ervan beschouwd, tenzij hij de benadeelde binnen een redelijke termijn de identiteit meedeelt van de importeur in de Europese Economische Ruimte of van een leverancier binnen de Europese Economische Ruimte die hem het produkt heeft geleverd.

 

Kortom: zolang jij niet produceert (en ook niet modificeert of assembleert), niet van buiten de EU importeert, niet levert onder eigen label of merk én per product wel duidelijk vastgesteld kan worden wie de producent of importorteur is, loop jij geen productenaansprakelijkheidsrisico.

 

Nota bene: houdt er wel rekening mee dat je na het effectueren van de Brexit, wel het productenaansprakelijkheidrisico gaat lopen voor producten die je in de UK inkoopt!

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

oke bedankt. dat dacht ik al te weten maar gezien ik voor het eerst (en hopelijk voor het laatst) zo een situatie bij de hand heb leek me toch verstandig eens te controleren.

 

Enige dat ik doe is inkopen en verkopen en doorsturen naar de klant.

En Engeland koop ik niks in, ben enkel bezig daarheen ook te verkopen.

 

Maar als ik een product van nederlandse producent dus als private label ga inkopen en verkopen ben ik wel de producent?

Enige wat veranderd is in dat geval de opdruk van doosje waarin product zit, verder niks aan het product zelf.

 

Link naar reactie
  • 0

op het moment dat jij het als private label gaat verhandelen wordt je technisch gezien de 'producent' ongeacht waar jij het vandaan haalt.

 

dat gaf Norbert ook al eerder aan:

2.Onder "producent" wordt voor de toepassing van artikel 185 tot en met 193 verstaan de fabrikant van een eindprodukt, de producent van een grondstof of de fabrikant van een onderdeel, alsmede een ieder die zich als producent presenteert door zijn naam, zijn merk of een ander onderscheidingsteken op het produkt aan te brengen.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

op het moment dat jij het als private label gaat verhandelen wordt je technisch gezien de 'producent' ongeacht waar jij het vandaan haalt.

 

dat gaf Norbert ook al eerder aan:

2.Onder "producent" wordt voor de toepassing van artikel 185 tot en met 193 verstaan de fabrikant van een eindprodukt, de producent van een grondstof of de fabrikant van een onderdeel, alsmede een ieder die zich als producent presenteert door zijn naam, zijn merk of een ander onderscheidingsteken op het produkt aan te brengen.

 

ahh ja inderdaad.

Maar toch vreemd dat je dan ineens wel de producent ben.

In geval van private label doe je niks meer dan datzelfde product bij diezelfde nederlandse producent te kopen in een iets ander doosje in een iets andere kleur en met een andere naam.

Aan het product veranderd helemaal niks en zelfs het doosje maak je niet zelf maar wordt door die producent gemaakt. Maar omdat je vraagt om het doosje niet rood maar wit te maken ben je juridisch ineens de producent van het product....

Link naar reactie
  • 0
Maar toch vreemd dat je dan ineens wel de producent ben.

Niet vreemd als je het bekijkt vanuit de consument: die wil gewoon schadeloos gesteld worden zonder zonder discussie en naar elkaar wijzen van leveranciers, tussenhandelaren, importeurs en fabrikanten.

 

Wie zich naar de consument toe gedraagt als fabrikant (en "hoe" bepaalt de wet ) moet de klant schadeloos stellen.

 

E.e.a. betekent overigens niet dat jij per sé die schade ook (helemaal) zelf moet dragen omdat je aan het einde van de keten zit: dát is iets tussen jou en de rest van de keten. Kwestie van afspraken maken met fabrikanten en importeurs over vergoeding van schades en claimkosten.

 

In geval van private label doe je niks meer dan datzelfde product bij diezelfde nederlandse producent te kopen in een iets ander doosje in een iets andere kleur en met een andere naam.

Er zijn vele verschillende vormen van private labels. Of jij alleen naam en kleur kiest of dat het hele product op basis van jouw ontwerp en specificaties is gemaakt is voor een ander niet duidelijk. En - juist daarom - is het ook niet relevant.

 

ben je juridisch ineens de producent van het product

Klopt. Accepteer het en maak goede afspraken met de rest van de keten, of gebruik geen private label

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

overigens mogelijk toeval of mogelijk iets anders (kan nog geen verband leggen).

In 12 jaar(met tussenpozen) dat ik deze goederen verkoop nog nooit iets gehad maar nu binnen paar dagen al 3 meldingen van zogenaamde incidenten met producten die ik geleverd heb.

 

1 x dat product niet gedaan zou hebben waarvoor hij ontworpen is en operatief verwijderd moest worden

1 x ernstige allergische reactie bij meest milde/hypoallegene/ huidvriendelijke/parabeen vrije product welke er op de markt is

1 x zonder verdere specificatie maar met melding "slecht en gevaarlijk spul"

 

3 verschillende producten en 3 verschillende klanten uit verschillende steden/landen.

 

Zeer apart dus 12 jaar nooit een probleem en dan binnen paar dagen 3 meldingen.

Link naar reactie
  • 0
1 x zonder verdere specificatie maar met melding "slecht en gevaarlijk spul"

 

Dat zou je moeten uitvragen. Spul is nogal vaag...

 

...hetzelfde geldt eigenlijk voor de twee voorgaande signalen.

 

Dat kan met aantallen te maken hebben! ;)

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

1 x zonder verdere specificatie maar met melding "slecht en gevaarlijk spul"

 

Dat zou je moeten uitvragen. Spul is nogal vaag...

 

...hetzelfde geldt eigenlijk voor de twee voorgaande signalen.

 

Dat kan met aantallen te maken hebben! ;)

 

Groet,

 

Highio

 

ik weet wat voor spul het om gaat, maar wat er dan zo gevaarlijk aan is is mij onbekend maar kan ik uiteraard navragen.

 

andere product was in dit geval dus glijmiddel waarvan diegene een enorme allergische reactie zou hebben gekregen. is niet heel waarschijnlijk, maar kan. maar kans dat het aan het product ligt is nihiel, meer kans dat diegene dus een heel aparte allergie heeft (grotendeels waterbasis)

 

en het ander product betrof anaal toy.

 

En nee het zijn geen producten van dezelfde producent, 3 totaal verschillende producenten. (wel bij hetzelfde bedrijf ingekocht hier in Nederland. maar 1 is dus van hun eigen merk en 1 van amerikaans merk en 1 van Duits merk)

 

Hou het maar even op toeval en hoop dat het hierbij blijft.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.