• 0

Schade tijdens transport

Als webshop maken wij gebruik van DHL. Als er een pakket beschadigd raakt(denk aan van een kleine deuk tot volledig platgereden worden door een heftruck), en de klant weigert het pakket, dan rekent de koerier een bedrag(€9-12) dat zelfs hoger is dan de normale verzendkosten. Vervolgens kun je wel 3,40 per KG terug krijgen maar omgerekend maken wij dan per schadegeval 15-20 euro verlies.

 

Net zoiets als, dat voor 50 euro een kast voor mijn vriend mag wegbrengen. Ik molesteer de kast volledig en zeg dan tegen mijn vriend nadat de klant de kast niet meer wilt hebben: "betaal mij 80 euro extra en je krijgt jouw kast weer terug".

 

Klinkt mij als raar in de oren. Helaas gebeurt dit heel vaak.

 

Ze grijpen zich vast aan de AVC artikel 7 lid 4: "De vracht, het uit anderen hoofde terzake van het vervoer verschuldigde en verdere op de zaken rustende

kosten zijn ook verschuldigd indien de zaken niet, slechts ten dele, beschadigd of met vertraging ter

bestemming worden afgeleverd."

 

Tegen een dergelijke jongen kunnen wij als webshop ook weinig op...

 

Iemand nog tips naast jouw pakketten zo goed en stevig mogelijk inpakken van de pakketten?

www.ledwereld.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Andere vervoerder inhuren of andere voorwaarden overeenkomen.

 

Ik maak altijd foto's van grove schade en stuur dan een gedocumenteerde klacht in. Gemiddeld wordt daar wel op gereageerd en gecompenseerd.

 

Waar in het proces zie jij een heftruck?

 

Wat kost het verhoudingsgewijs als je (kwetsbare) artikelen op een palletje zet of in een kist of krat verzendt?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

je gaat toch geen LED strips op pallets verzenden?? ???

DHL is gewoon slordig, net als GLS en DPD,

ondanks andere nadelen moet ik toegeven dat ik als ontvanger de beste ervaringen heb met PostNL en UPS

(ik ontvang dagelijks 1-8 pakketten van verschillende vervoerders).

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0
je gaat toch geen LED strips op pallets verzenden?? ???

Euh, ik zie op de webshop van topic starter een wereld aan goed betaalbare led-verlichting met o.a. buizen, armaturen, spots en panelen, maar zo snel geen strips.

 

Er is niks zo vervelend als een samengestelde order met schade moeten oplossen. Het is arbeidsintensief, kostbaar en factuurbedragen blijven dan openstaan enzo en klanten kunnen hun klus niet beginnen of afronden...

 

Helaas gebeurt dit heel vaak.
Dan zul je zelf sneller kwaliteitsverbetering moeten zien te boeken, dan afwachten dat algemene transporteurs zich zullen verbeteren. William, gebruiken jullie al kartonnen dozen met dubbele golf? En doos in doos-verzending?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Andere vervoerder inhuren of andere voorwaarden overeenkomen.

 

Ik maak altijd foto's van grove schade en stuur dan een gedocumenteerde klacht in. Gemiddeld wordt daar wel op gereageerd en gecompenseerd.

 

Waar in het proces zie jij een heftruck?

 

Wat kost het verhoudingsgewijs als je (kwetsbare) artikelen op een palletje zet of in een kist of krat verzendt?

 

Groet,

 

Highio

 

 

Bedankt voor jullie reacties!

 

We worden ook wel gecompenseerd, alleen slechts 3,40 per KG.

 

We hebben een aantal keer gehad dat er heftruckbanden op ons pakket zichtbaar waren, het hele pakket was dan platgereden.

 

Het zijn onze lange pakketten, denk aan Led TL buizen, die erg vatbaar zijn.

We gebruiken daarvoor telescoopdozen die elkaar grotendeels overlappen, dus daar heb je dubbel karton.

 

Verder gebruiken wij sterk schuim en luchtzakjes.

 

Het verpakken zou op zich ruim voldoende moeten zijn, maar er wordt blijkbaar zo ruig omgegaan met pakketten dat het alsnog fout gaat.

 

 

Het gaat mij ook vooral om het feit dat wij ons zo verbazen dat wij nog veel extra kosten maken als de klant het pakket weigert omdat het zeer gehavend aankomt en dat deze kosten in zijn geheel niet vergoed worden.

www.ledwereld.nl

Link naar reactie
  • 0

Wellicht goed om te beseffen dat je ook zelf een verzekering kunt afsluiten voor transport. Daarnaast is het maar de vraag of een TL buis in een doos deugdelijk verpakken is als je deze wil versturen met DHL (of soortgelijke bedrijven).

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0
Het gaat mij ook vooral om het feit dat wij ons zo verbazen dat wij nog veel extra kosten maken als de klant het pakket weigert omdat het zeer gehavend aankomt en dat deze kosten in zijn geheel niet vergoed worden.

Dat is de afspraak die in de overeenkomst en voorwaarden staat die je zelf met de vervoerder hebt afgesproken. Zoals eerder vermeld heb je diverse opties: proberen andere afspraken te maken, kies een andere vervoerder of accepteer het zoals het is

 

Wellicht goed om te beseffen dat je ook zelf een verzekering kunt afsluiten voor transport
Niet voor schades van 15 of 20 Euro: de claimkosten liggen op een veelvoud daarvan, en het eigen risico ook.

Hooguit zou je kunnen opteren voor een loss limit variant (totale schade in jaar X boven gemiddelde schade last + onzekerheidsmarge van minimaal 25%) , maar daarvoor moet je hoge volumes draaien (grove schatting: vanaf € 10.000.000,- vervoerde omzet)

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Het gaat mij ook vooral om het feit dat wij ons zo verbazen dat wij nog veel extra kosten maken als de klant het pakket weigert omdat het zeer gehavend aankomt en dat deze kosten in zijn geheel niet vergoed worden.

Dat is de afspraak die in de overeenkomst en voorwaarden staat die je zelf met de vervoerder hebt afgesproken. Zoals eerder vermeld heb je diverse opties: proberen andere afspraken te maken, kies een andere vervoerder of accepteer het zoals het is

 

Wellicht goed om te beseffen dat je ook zelf een verzekering kunt afsluiten voor transport
Niet voor schades van 15 of 20 Euro: de claimkosten liggen op een veelvoud daarvan, en het eigen risico ook.

Hooguit zou je kunnen opteren voor een loss limit variant (totale schade in jaar X boven gemiddelde schade last + onzekerheidsmarge van minimaal 25%) , maar daarvoor moet je hoge volumes draaien (grove schatting: vanaf € 10.000.000,- vervoerde omzet)

 

 

 

 

 

Een verzekering kan inderdaad helaas niet uit.

 

Het staat dus in de avc dat men kosten in rekening kan brengen als de ontvanger het pakket weigert om wat voor reden dan ook, in dit geval schade.

 

Onderhandelen met een dergelijke koerier lijkt een verloren zaak gezien de machtsverhouding.

 

 

Het ziet er dan ook naar uit dat het weinig de moeite loont om ons daar nog op te richten.

We kunnen ons beter richten op het verbeteren van onze verpaktechnieken, alleen houden die de grove schade die onze pakketten soms wordt aangedaan niet tegen.

Zie een voorbeeld in de bijlage(heftruck rijdt over ons pakket heen)

schade_DHL.thumb.jpg.9c7851381e1e663f79a2053ef7c59daf.jpg

www.ledwereld.nl

Link naar reactie
  • 0

Als er ergens een heftruck over een pakket heenrijdt zou ik - los van de AVC en de overeenkomst met vervoerder- de WAM verzekering van de heftruck aanspreken. Je hebt immers een rechtstreeks recht om die WAM-verzekeraar aan te spreken bij schade als het niet schade aan de lading of last van de heftruck zelf betreft.

 

Maar die moeite doe je alleen bij een schade aan aanzienlijke omvang, en je moet uiteraard weten waar (lees: met wiens hetruck) de schade plaats heeft gevonden

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Valt die zending van de foto met een geschatte lengte van boven de twee meter nog binnen standaard vervoerscondities? En is dit werkelijk in deze staat bij een klant aangeboden? Of in het retourproces overreden?

 

Mogelijk had een afhaalchauffeur dit al moeten weigeren. Of van de site:

 

De maximale afmeting die we in de Benelux hanteren is 240x100x200 cm (l-b-h).

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik zie nergens een rode tape "ZEER BREEKBAAR... ZEER BREEKBAAR" op die verpakking zitten.

 

Eigenlijk zou dat ook niet hoeven maar schijnbaar wordt er bij deze vervoerder niet zo zorgvuldig omgesprongen met pakketjes. Een extra markering op de buitenkant kan dan misschien wel helpen (behalve in het geval van grove nalatigheid).

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zie nergens een rode tape "ZEER BREEKBAAR... ZEER BREEKBAAR" op die verpakking zitten.

 

Eigenlijk zou dat ook niet hoeven maar schijnbaar wordt er bij deze vervoerder niet zo zorgvuldig omgesprongen met pakketjes. Een extra markering op de buitenkant kan dan misschien wel helpen (behalve in het geval van grove nalatigheid).

 

 

Nee klopt, dit was een foto uit de oude doos. Tegenwoordig doen we het zeker, het lijkt wel iets effect te hebben maar toch in mindere mate. Dit is wel een zeldzaam geval, meestal moet je denken aan een pakket met een geknikte hoek van 150 graden of één van de kopse kanten die vermorzeld is.

 

De problemen doen zich voor in het gewone verzendproces, niet zozeer in retourproces.

 

De pakketten die we versturen zijn niet langer dan 1,60 meter.

 

 

www.ledwereld.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik ken het fenomeen. Ik heb al heel wat vervoerders gehad en ben nu weer terug bij UPS. Hier was ik in het verleden een tevreden klant maar de kosten rezen de pan uit.

In de tussentijd onder meer TNT gehad en dat beviel op zich ook goed, maar ook daar werden de prijzen plots fors verhoogt.

Inmiddels via een tussenpersoon weer terug bij UPS en dat bevalt goed. Via de tussenpersoon nu lagere prijzen dan direct via UPS.

 

Postnl en DHL heb ik ook redelijk veel zaken mee gedaan maar beiden vermijd ik waar mogelijk. Te veel ellende mee gehad. Lang wachten op zendingen, schades die niet worden afgehandeld, geen reactie op klachten, etc.

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 290 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.