• 0

Telt een gewijzigd contract mee in het aantal contracten dat je mag aanbieden?

Hallo allen,

Wij hebben een (nu nog) klein bedrijf waarbij we nu voor het eerst een contractverlenging aanbieden aan een medewerker. We zijn tevreden, hij ook, onderhandelingen zijn in principe afgerond op een ding na.

 

We hebben de keuze gegeven of hij liever een OV-kaart van ons krijgt (optie 1), of dat geld als brutoloon extra (optie 2). Zijn antwoord is dat dit afhangt van privéomstandigheden (redelijke kans op verhuizen naar andere stad). Mijn vraag is: Kunnen we voor optie 1 gaan in het contract en dat na een paar maanden looptijd aanpassen naar optie 2 zonder dat we hem hierna direct voor onbepaalde tijd een contract moeten aanbieden? Ik ben er vrij zeker van dat dit niet als nieuw arbeidscontract geldt, ookal gaat hij in salaris omhoog, maar als gewijzigde arbeidsovereenkomst.

 

Ik hoop dat iemand hier mij kan helpen? Op de vele arbeidscontracten sites kom ik nog niet veel verder.

 

Alvast bedankt!

 

Paul

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

PaulU,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Google eens op cafetariamodel of wacht reacties van experts af.

 

Wie gaat in bedoeling het contract opstellen?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dank voor het snelle antwoord en het welkom!

Wij hebben het eerste contract zelf opgesteld, naar voorbeeld van een bevriende ondernemer. Dit tweede contract is ook al opgesteld en in principe akkoord. Er bestaat alleen de kans dat we halverwege het contract de OV-kaart omwisselen voor bruto-loon. Vinden we zelf in principe geen probleem (kosten zijn vrijwel hetzelfde), maar als dat betekent dat we hierna geen contract meer van bepaalde tijd mogen aanbieden wordt het wel vervelend. Idealiter bieden we namelijk volgend jaar nog een keer een contract voor bepaalde tijd aan voordat we naar een contract voor onbepaalde tijd gaan.

 

Groet,

Paul

 

 

Link naar reactie
  • 0

U denkt te moeilijk. Neem in de arbeidsovereenkomst de wijzigingsoptie op (met bijv. de voorwaarde dat dit pas na x tijd kan). Ik neem aan dat u niet een jaarkaart verstrekt.

 

En pas op met contracten die u van anderen krijgt. Dat wil namelijk niet zeggen dat de kwaliteit goed is. En let u wel op dat u met de drie arbeidsovereenkomsten totaal onder de 2 jaar blijft? Anders moet u een transitievergoeding betalen.

 

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

Vinden we zelf in principe geen probleem (kosten zijn vrijwel hetzelfde)

Kosten zijn voor werknemer niet hetzelfde als er ook privégebruik van die kaart is: dat deel is belast loon of eindheffingsloon.

 

En door het bruto loon te verlagen wijzigt bovendien ook het loon voor sociale verzekeringswetten als WW en WGA en evt pensioenopbouw, loondoorbetaling bij ziekte etc etc

 

Lang verhaal kort: deze manier van "verrekenen" is zeker niet de meest optimale en kost vooral werknemer (veel) meer. Beter daarom is verstrekken met eigen bijdrage voor het privé gebruik. Als werkgever is dat -als je het goed doet - ook budgettair neutraal: de werkelijke (reis)kosten had je immers ander ook al vergoed (en het zakelijke deel van een OV-jaarkaart is mogelijk voordeliger dan losse reiskosten )

 

Google eens op cafetariamodel

Doe dat aub vooral niet; totaal ongeschikt is voor kleine werkgevers

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Goede aanvulling. Maar volgens mij gaan ze niet het salaris verlagen, maar iets extra's aanbieden. Men schrijft: of dat geld als brutoloon extra (optie 2)

Je hebt helemaal gelijk. Werknemer gaat wellicht eerst opteren voor optie 2 (verlengen met hoger loon) en daarna - binnen dit nieuwe contract - alsnog opteren voor optie 1,waarna het bruto loon weer wordt verlaagd tot het oorspronkelijke niveau. Wel een verlaging, maar geen nadeel ten opzichte van de uitgangssituatie.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.