[Artikel] Wat is aftrekbaar?

Aanbevolen berichten

Oh dear, en ik wilde nog wel de belastingdienst gaan bellen met als doel een infographic te maken met 100% zekerheden... maar dat is dus ijdele hoop? :p

Als je met alle opgetelde wijsheid van onze forumdeelnemers een infografiek (stroomkaart) hebt die 95% voldoet, vinden we daar vast een zoekmachineprettig plekje voor op Higherlevel.

 

Nou nog een goede naam. Belastingaftrekkaart? Ondernemersaftrekschema? Aftrekbaken? Ondernemerskostenkaart?

 

 

Dat zou inderdaad geweldig zijn ^^ De naam die ik op dit moment hanteer is "Kan ik het aftrekken" (ofwel kanikhetaftrekken.nl) maar ik sta open voor andere suggesties die beter de lading dekken :)

www.kanikhetaftrekken.nl

Link naar reactie

De btw van eten en drinken dat genuttigd wordt in een horeca-gelegenheid, party-tent of ruimte die daarvoor speciaal is ingericht, is niet aftrekbaar.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/welke_btw_is_aftrekbaar/bijzondere_situaties/uitgaven_in_de_horeca

 

Voor het overige wel, voor zover het verbruik binnen het BTW-ondernemerschap valt.

Maar dat laatste spreekt voor zich.

 

De BTW wemelt overigens van de uitzonderingen op hoofdregels en uitzonderingen op uitzonderingen.

Best knap als je dat allemaal in een stroomschema krijgt.

 

 

 

Ja is inderdaad verdraaid lastig. Het idee is dan ook om de basisregels in de infographic te zetten en per onderdeel door te linken naar een pagina van de belastingdienst/andere bron waar alles uitgebreid staat omschreven. Voor de meeste freelancers is deze basis informatie voldoende en zorgen al die uitzonderingen alleen maar voor frustratie en onoverzichtelijkheid.

 

Waar ik nu op vast loop is dat de meeste dingen niet helder op de pagina's van de belastingdienst worden omschreven, dus het simpelweg linken naar pagina's met meer informatie blijkt niet zo eenvoudig.. Die pagina's zou ik dan dus zelf moeten schrijven of ik zou moeten verwijzen naar fora of pagina's van boekhouders/accountants (die elkaar vervolgens vaak tegen spreken dus het is lastig om de juiste bron te vinden). Allemaal niet zo makkelijk dus ;)

 

Jullie helpen met de feedback al enorm, dus ik blijf nog wel een tijdje aan mn project schuren. Het zal nooit waterdicht worden, maar als er iets ontstaat dat freelancers een heel stuk stress weg kan nemen dan is mn doel bereikt.

www.kanikhetaftrekken.nl

Link naar reactie

Dat zou inderdaad geweldig zijn ^^ De naam die ik op dit moment hanteer is "Kan ik het aftrekken" (ofwel kanikhetaftrekken.nl)

Roept bij mij gelijk associaties op voor een nieuwe spelshow met Kim Holland. ;D

 

 

"Lunch was lekker! By the way, mag ik het bonnetje mee?

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
Retired Mod     7,5k 1439

linken naar pagina's van de belastingdienst heeft nog een heel belangrijk nadeel. De belastingdienst maak zeer regelmatig nieuwe links voor dezelfde informatie. De oude links lopen dan dood en er wordt een compleet nieuwe link aangemaakt, je zult dus met enige regelmaat de links moeten checken.

 

Wellicht kun je ook een BTW almanak bestellen (vroeger heette die elsevier BTW almanak, volgens mij heeft hij nu een andere merknaam)

Daarin zie je veel praktijkvoorbeelden uitgewerkt per onderwerp. Dat kan wellicht helpen bij het snappen van de regels.

Want de belastingdienst probeert op haar site zo algemeen en breed mogelijk uit te leggen wat wel en niet mag, maar ze komen maar zelden met voorbeelden omdat dan het risico bestaat dat een ondernemer het verkeerde voorbeeld kiest. Daarmee vermijden ze dat ze bij controles steeds moeten uitleggen waarom dat voorbeeld niet juist was in deze situatie of met veel klachten te maken krijgen omdat mensen dachten dat het op de site stond dus wel goed moet zijn..

 

Interpretatie verschillen door boekhouders houd je altijd. De kunst is de meest gangbare methode te kiezen en altijd aan de wat voorzichtige kant te gaan zitten. Eventueel kun je in een apart blog dan bespreken hoe bepaalde boekhouders/ ondernemers er voor kiezen sommige kosten wel te declareren omdat zij vinden dat ze daarvoor goede argumenten hebben.

 

Daarnaast helpt het als je voor jezelf scherp hebt welke doelgroep je vooral wilt bereiken. En welke uitzonderingen je kunt / moet benoemen voor een bepaalde branche.

 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.