• 0

Ontbinding VOF en vennoot werkt tegen

Het afgelopen halfjaar ben ik een VOF begonnen met een goede vriend van een familielid. Dat familielid zou ook meewerken binnen de VOF. Helaas bleek na een paar maanden al dat de afspraken niet werden nagekomen. Beloofde werkzaamheden werden nooit uitgevoerd. Ik zou de boekhouding doen maar kreeg slechts af en toe een factuur en al helemaal geen inzage in de bankmutaties terwijl vooraf was afgesproken dat ik de administratie en financien op mij zou nemen. Andere werkzaamheden zoals de orderadministratie zijn er nooit van gekomen want er zijn nooit orders geweest. Om het kort te maken

blijkt van alles de helft gelogen en er is geen contract opgesteld. Ik vertrouwde mijn familielid volledig en dit vertrouwen is compleet misbruikt door zijn beste vriend die elkaar al vier jaar kennen.

 

Mijn problemen zijn als volgt.

1. Ontbreken van facturen en contracten. De stukken zijn er wel maar mijn vennoot weigert ze aan mij te overleggen. Een enkel bedrijf weigert mij zelfs als contractant te zien nadat ik hun heb benaderd maar stuurt wel een incassobureau op mij af als ik niet betaal. Herhaalde verzoeken om kopie facturen en contract worden compleet in de wind geslagen. Uit veiligheidsoverwegingen worden die niet aan mij verstrekt ondanks dat ik KvK uitreksel heb gestuurd waaruit blijkt dat ik hier recht op heb. Alle facturen en contracten staan wel op mijn huisadres geregistreerd maar tegenwoordig gaat alles via het internet en verstuurt geen bedrijf nog papieren over de post.

 

2. Verduistering van inventaris.

Er zijn laptops aangeschaft met mijn geld en mijn vennoot weigert deze af te rekenen of de laptop te retourneren.

 

3. Daar ik geen administratieve stukken heb kan ik geen totaal balans opstellen om een correcte btw en inkomstenbelasting aangifte te doen. Als ik al aangifte doe kan ik nooit instaan voor de correctheid en volledigheid want die is er niet. Ook kan ik slechts een schatting maken hoeveel geld mijn vennoot heeft onttrokken. Het geld is onder andere op gegaan aan gokken.

 

4. Door het ontbreken aan financiele stukken is het onduidelijk welke ontttrekkingen prive zijn door mijn vennoot en wat wel aan zakelijke kosten is opgegaan. Ook zijn er tekenen dat hij kosten heeft gemaakt en de bijbehorende opbrengst buiten de boeken houdt. Op een aantal facturen heeft hij paypal als betalingsmogelijkheid opgegeven voor de klant maar ik hier totaal geen inzicht in. Ook zijn de factuurnummers onlogisch en ontbreken er verkoopfacturen. Zelf heb ik geen priveonttrekkingen gedaan of kosten gemaakt van de zakelijke rekening.

 

Het komt maar heel zelden voor dat het zo bont uitpakt. Mijn vennoot is ook nog een bekende van de politie en blinkt uit in een veelzijdigheid aan delicten ondanks zijn zeer jonge leeftijd. Ik kan hier wel verder op ingaan maar dat heeft niets met ondernemen te maken en hoort niet thuis op deze website. Uiteraard was mij dit niet bekend dat ik ermee begon want anders was ik nooit met hem in zee gegaan.

 

Jullie begrijpen dat ik al lang een jurist in de arm heb genomen met weinig succes. Ik moet blij zijn dat mijn vennoot zich heeft uitgeschreven bij de Kamer van Koophandel.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik moet blij zijn dat mijn vennoot zich heeft uitgeschreven bij de Kamer van Koophandel.

 

Dan bestaat de VOF dus niet meer.

En dan zou er eigenlijk afgerekend moeten worden tussen de vennoten (op basis van de slotbalans), maar dat zal dan niet echt lukken omdat er kennelijk geen administratie is.

 

De aangiften moeten natuurlijk wel gedaan worden. Maar verder zal dan (lijkt het) niet zo veel meer moeten gebeuren.

 

Vervelend verhaal, maar zo te lezen zijn er geen verplichtingen qua huur of leveranciers of dergelijke (althans dat maak ik hieruit op). Dus ben je dan gewoon het geld dat je erin gestopt hebt kwijt.

Of je moet het alsnog proberen (gedeeltelijk) te verhalen op de vennoot (lijkt mij moeilijk in dit geval).

 

Trouwens: Wat was eigenlijk precies je vraag?

(Ik kon niet echt een vraag ontdekken in je verhaal.)

 

 

EDIT:

------

Ik zie nu dat je ook zegt dat je toch aanmaningen krijgt van iets. Je bent als vennoot hoofdelijk aansprakelijk, dus dat is wel een nare bijkomstigheid.

 

Sterkte!

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Disco, vervelende situatie. Ik zie juist dat je al bijna twaalf jaar HL-lid bent.

 

Wat voor juridische ondersteuning heb je precies ingeschakeld?

 

En heb je toegang tot een (gezamenlijke) bankrekening?

 

Het zou mij niet verbazen als je toch van een aantal feiten aangifte zou moeten doen alleen al om schuldeisers die bij jou aankloppen even op afstand te kunnen houden.

 

Herhaalde verzoeken om kopie facturen en contract worden compleet in de wind geslagen.
Dan laat je een advocaat dit vragen.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Op het moment heb alleen een jurist ingeschakeld.

Niet eens een advocaat meen ik daar de gang naar de rechtbank ook niet opweegt tegen het zakelijk belang al lijkt het er wel steeds meer op dat hij gedagvaard moet worden. Hij werkt in geen enkel opzicht mee en toont gestoord gedrag en maakt zich schuldig aan nieuwe delicten tegen mij. Zo word ik b.v. de afgelopen weken plat gebeld door diverse callcenters en als ik navraag hoe ze aan mijn nummer komen komt het e-mailadres van meneer boven drijven. Zijn gestoorde gedrag baart mij ook enorm zorgen. Ik ben bang dat ik alleen al door zijn gedrag leegloop aan juridische kosten.

 

Mijn doel is dat ik alle stukken in bezit krijg zodat ik contracten kan opzeggen indien dat noodzakelijk is. In theorie is het nu zelfs mogelijk dat hij contracten heeft afgesloten waar ik geen weet van heb daar ik alleen eenmalig een bedrag afgeschreven zie staan. De bankrekening staat op naam van het bedrijf met hem als enig contactpersoon maar de bank is inmiddels bereidwillig mij te erkennen als gemachtigde. Hij had het ook zo geregeld dat hij als enige kon inloggen ondanks toezeggingen dat wij dat beide konden. Na een aantal maanden heb ik wel inzicht kregen in de uitgaven daar ik met veel moeite de bank hiertoe bereid heb gevonden maar jullie begrijpen dat het kalf al verdronken is en het geld dat ik heb ingebracht is weg. De vennoot zou arbeid inbrengen en ik zou het startkapitaal voorfinancieren. De arbeid is echter nooit geleverd daar meneer niet capabel bleek zijn beloftes te kunnen waarmaken. De bank heb ik inmiddels opdracht gegeven de bankrekening op te heffen en eventuele kosten zal ik dan nog betalen. Voor zover ik weet is de bankrekening geheel leeggeplunderd.

 

Mijn vraag aan jullie is hoe jullie het voor elkaar krijgen om facturen/contracten e.d. los te krijgen van een mede vennoot zonder duizenden euro's kwijt te zijn aan juristen.

 

Ook wil ik financieel een eindafrekening kunnen maken want dat is nu slechts globaal mogelijk. Hij zal dan altijd de vordering betwisten. Daarnaast dient er met de belastingdienst aan verplichtingen te worden voldaan. Dat lijkt mij niet zo moeilijk. Als boekhouder weet ik dat je een keertje de aangifte kan schatten. Het kwartaal erop kan ook nog wel maar daarna zal je toch echt het been recht moeten trekken en eventuele verschillen oplossen of een suppletieaangifte in te dienen.

 

Het klopt ook dat ik sinds 2006 lid ben. Het ondernemerschap is nooit mijn eerste streven geweest en met de ervaringen van nu is de kans klein dat ik mij weer aan zo'n avontuur waag. Mijn vertrouwen in de medemens is te diep geschaad om nog anderen in te huren.

 

Het is duidelijk dat mijn vennoot alles op alles zet om mij het leven zuur te maken zodat ik gefrustreerd de handdoek in de ring gooi en misschien zelfs zelfmoord pleeg. Hij is hier ziek genoeg voor.

Inmiddels heb ik al gesproken met belastingdienst, politie en mijn jurist maar niemand weet echt klip en klaar een passende oplossing. Iedereen wijst wel naar de jurist of advocaat maar mijn probleem is juist dat hij zo gestoord is dat hij zich er niets van aantrekt.

Link naar reactie
  • 0

Is jouw familielid bereid getuigenissen of belaste verklaringen af te leggen? Een advocaat is niet alleen aan de orde bij een gang naar de rechter...

 

...in een ander topic werd recent ook al gehint om een vof met terugwerkende kracht te ontbinden. Misschien kun je ook zoiets bewerkstelligen met de juiste adviseur!?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Mijn vraag aan jullie is hoe jullie het voor elkaar krijgen om facturen/contracten e.d. los te krijgen van een mede vennoot zonder duizenden euro's kwijt te zijn aan juristen.

 

Dat is dus je vraag!

 

Helaas heb ik daar geen antwoord op... Ik denk dat het amper gaat eigenlijk.

Misschien is het beste om de leveranciers om kopieën te vragen?

 

Ik had toevallig laatst (als privépersoon wel te verstaan) een 'perikel' waarbij ik een aankoopnota van een bril van bijna 15 jaar geleden kon gebruiken en wat bleek:

De leverancier (een opticien) gaf mij zó een print van de bewust aankoopfactuur mee...

 

Zo zie je maar.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Mijn problemen zijn als volgt.

1. Ontbreken van facturen en contracten. De stukken zijn er wel maar mijn vennoot weigert ze aan mij te overleggen. Een enkel bedrijf weigert mij zelfs als contractant te zien nadat ik hun heb benaderd maar stuurt wel een incassobureau op mij af als ik niet betaal. Herhaalde verzoeken om kopie facturen en contract worden compleet in de wind geslagen. Uit veiligheidsoverwegingen worden die niet aan mij verstrekt ondanks dat ik KvK uitreksel heb gestuurd waaruit blijkt dat ik hier recht op heb. Alle facturen en contracten staan wel op mijn huisadres geregistreerd maar tegenwoordig gaat alles via het internet en verstuurt geen bedrijf nog papieren over de post.

Een zeer vervelende situatie.

 

Je zou voor alle facturen en contracten 1 voor 1 alle afschrijvingen na kunnen gaan en contact op kunnen nemen met de leveranciers (en vragen om de factuur en of er een contract loopt met hun). Ik zie hierboven dat je aangeeft dat een enkel bedrijf moeilijk doet. Dan zullen de andere toch wel meewerken en een kopie sturen/mailen? En ik denk dat als je nog eens rond de tafel gaat zitten met die enkele dat dat ook wel goed kan komen.

 

Het lijkt mij dat je met een individu te maken hebt die zijn eigen moeilijkheden heeft. Ik denk niet dat je daar veel van hoeft te verwachten. Alles reconstrueren (via de bankafschrijvingen en bijschrijvingen) wat je enigszins kan lijkt mij het meeste wat je kunt doen. Contracten en facturen komen dan hopelijk allemaal boven tafel. Bij vorderingen die via een incassobureau komen kun je zo snel mogelijk contact opnemen met de leverancier om ook dat recht te trekken. Helaas (afhankelijk van de leverancier) kan daar wel nog een tijd overheen gaan dus je kunt ook in de toekomst nog wat verwachten.

 

Ander puntje is het geregistreerde e-mail adres. Blijkbaar gebruiken veel leveranciers die om met jullie te communiceren. Is er een mogelijkheid om de toegang daarvan in handen te krijgen? Dat zou de boel een heel stuk kunnen vergemakkelijken. (Zeker als ook alle mail nog in de cloud staat)

 

Link naar reactie
  • 0

Wat de e-mail betreft. Nee, hier heb ik geen toegang toe. Korte tijd had ik hier wel toegang toe maar meneer heeft zijn prive e-mail account er boven hangen en kan het ieder moment wijzigen.

De e-mail die erin staat is ook niet heel spannend want het bestaat uit een duizendspam mailtjes en een handje facturen die ik inmiddels wel heb uitgeprint. Veel leveranciers gebruiken tegenwoordig login accounts en deze heeft mijn vennoot aangemaakt met zijn prive e-mail account als contact.

 

De leverancier die weigert mee te werken stuurde als een van de weinige een herinnering. Daar ze weigerden een kopie factuur te sturen is deze aan mijn aandacht ontsnapt. De tweede herinnering heb ik weer op gereageerd en toen wisten ze mij te melden dat ik als klant al was doorgezet naar het incassobureau na een enkele herinnering en nog steeds weigeren ze mij als contact te zien en ik krijg ook geen kopie contract/facturen. Ze hebben mij medegedeeld dat het contract wordt ontbonden per einde contractdatum wegens wanbetaling zonder aan te geven wanneer dit is.

 

Door de gehele situatie voel ik mij gegijzeld. Het is belachelijk dat zoiets mogelijk is en dat het online versturen van facturen zulke negatieve gevolgen heeft op de rechten van een ondernemer.

Link naar reactie
  • 0

Wat de reconstructie van de boekhouding.

 

De aangifte over het eerste kwartaal berust al op reconstructie. Het probleem is alleen dat er over de eerste maanden heel veel opnamen en uitgaven zijn gedaan met vage omschrijvingen dat dit een goede reconstructie in de weg staat. De kosten verhouden zich ongeveer tot 30% van de priveopnamen als ik de aanschaf van laptops buiten beschouwing neem. Daarnaast heb ik geen goed gevoel bij de inkomsten stroom. Ik heb berichten gekregen dat hij zich zou bezighouden met illegale praktijken en dat hiervoor kosten zijn gemaakt die hij als zakelijk heeft opgevoerd. Het zou vreemd zijn dat hij hiervoor factuurtjes stuurt van 20 euro per uur ex btw. Er is over de gehele periode wel iets aan omzet gefactureerd maar het zijn zulke bedragen die je verwacht bij het lopen van een krantenwijk. Enig zakelijk inzicht ontbreekt totaal.

Link naar reactie
  • 0

Mmmm, ze zien jou niet als contact. Bij wie gaat het incassobureau dan zijn geld halen? Toch niet bij jou? (Uiteindelijk komen ze toch wel bij jou omdat het een VOF is maar hoe nemen ze nu dan contact op met jou?)

 

Heeft het incassobureau geen dossier met de factuur?

 

Opnamen en uitgaven met vage omschrijvingen kun je natuurlijk allemaal boeken als privé opnames. Helaas dus geen kosten voor de zaak. Maar daar heb je dan ook geen factuur voor nodig.

 

... illegale praktijken en dat hiervoor kosten zijn gemaakt die hij als zakelijk heeft opgevoerd.

Hij heeft zakelijk helemaal niets opgevoerd. Jij voert de boekhouding dus hoe kan hij iets "opvoeren"?

 

Alles wat hij gedaan heeft met de rekening qua uitgave kun je als privé beschouwen behalve als je er documentatie/facturen van hebt. Ook de laptop die hij "privé" aangeschaft heeft (want jij hebt hem niet in de inventaris). Ook schijnt het dus bij de inkomsten om dusdanig kleine bedragen te gaan (krantenwijk) dat ik me afvraag of hier wel facturen voor zijn gemaakt. Je zou ze aan kunnen merken als privé storting van hem. Op die manier hou je een zakelijk boekhouding over met heel veel privé opnames aan zijn kant (waar je dus ook geen factuur voor nodig hebt).

 

Ja, ik begrijp dat je je dan op dun ijs begeeft wat betreft de omzetbelasting, maar aan de andere kant heb je ook heel wat voorbelasting niet terug kunnen krijgen. Misschien dat je deze puntjes wel eerst even kunt bespreken met een boekhouder met verstand van zaken/controles.

 

Link naar reactie
  • 0
De leverancier die weigert mee te werken stuurde als een van de weinige een herinnering. Daar ze weigerden een kopie factuur te sturen is deze aan mijn aandacht ontsnapt. De tweede herinnering heb ik weer op gereageerd en toen wisten ze mij te melden dat ik als klant al was doorgezet naar het incassobureau na een enkele herinnering en nog steeds weigeren ze mij als contact te zien en ik krijg ook geen kopie contract/facturen. Ze hebben mij medegedeeld dat het contract wordt ontbonden per einde contractdatum wegens wanbetaling zonder aan te geven wanneer dit is.

 

Twijfel je dat er uberhaupt een overeenkomst bestaat? Dan zou ik hen vragen dit eerst aan te tonen. Uit niet-bestaande overeenkomsten volgen ook geen (betalings)verplichtingen.

 

Twijfel je aan de hoogte van het bedrag? Vraag ze dan aan te tonen dat jij dat bedrag verschuldigd bent. Betaal alleen het bedrag waarvan jij overtuigd bent dat de VOF het verschuldigd is.

 

Gaat het om een btw-belaste prestatie? Zonder factuur betaal je alleen het exclusiefbedrag. Merk op dat je kosten moet kunnen aantonen als je ze van de IB wil aftrekken.

 

Wat de beste strategie is, nu die leverancier betalen of het incassobureau af te wachten of iets anders, durf ik niet te zeggen. Misschien dat een van de aanwezige juristen daar hun licht over kunnen laten schijnen.

 

Ik heb berichten gekregen dat hij zich zou bezighouden met illegale praktijken

 

Ben je naar de politie gestapt?

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.