• 0

Boekhouden en bestelsites

Hallo,

 

Ik ben nu ruim een jaar bezig met een eenmanszaak. Ik werk met SnelStart en dat bevalt mij prima, bedoelende dat het redelijk gebruiksvriendelijk is.

 

Nu komen mijn klanten van verschillende kanalen binnen, zowel afhalers als bezorgers. Daarbij maak ik gebruik van Thuisbezorgd, Hungry en mijn eigen website. dat houdt ook in dat er aan het eind van de dag uit mijn kassa een Z-totaal uitrolt (ik gebruik Cashdesk) waar alle verschillende omzetten opstaan.

 

Vervolgens verwerk ik deze in Snelstart. Zo ook de factuur van de bestelsites als de crediteringen als deze op de bank binnen komen.

 

Echter, op de een of andere manier doe ik denk ik iets fout want cummultatief loopt het verschil iedere maand op als ik een rapportage van de verschillende grootboekrekeningen uitdraai. Helaas kom ik er alleen maar niet achter WAT ik fout doe of wat ik anders zou moeten/kunnen doen. En het is bij alle drie, zowel Thuisbezorgd, als Hungry als mijn eigen site.

 

Zijn er anderen die tegen dit probleem aangelopen zijn en het wiel al uitgevonden hebben? Ik hou mij aanbevolen voor alle advies!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wéér een Snelstart-vraag. Hebben zij geen klantenservice, wiki of forum?

 

Zo niet, dan is dat direct een ondernemerskans voor de liefhebber!

 

Of durf je geen ondersteuning te vragen van deze leverancier?

 

Welk(e) verschil(len) loopt (lopen) precies op?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Echter, op de een of andere manier doe ik denk ik iets fout want cummultatief [cumulatief] loopt het verschil iedere maand op als ik een rapportage van de verschillende grootboekrekeningen uitdraai.

De Omzet behoort cumulatief op te lopen, maar dat zal je wel niet bedoelen.

 

... aan het eind van de dag uit mijn kassa een Z-totaal uitrolt waar alle verschillende omzetten opstaan. Vervolgens verwerk ik deze in Snelstart. Zo ook de factuur van de bestelsites als de crediteringen als deze op de bank binnen komen.
Klink als dubbele boekingen of als verkeerde debet/credit boekingen.

 

Daarom, in de herhaling de vraag van Highio - Welk(e) verschil(len) loopt (lopen) precies op?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Highio: excuses, was mij er niet van bewust dat er zoveel Snelstart vragen zijn dat het irritant wordt. Jazeker hebben zij een helpdesk en forum en wat al nog niet meer. Het is geen kwestie van durven (bijzondere vraag overigens) maar meer dat ik er tot nu toe nog geen antwoord op heb gekregen waar ik mee geholpen ben (kan uiteraard ook aan mij liggen als ik de vraag verkeerd stel).

 

Het laatste blijkt wel omdat ik nu 4 keer de vraag krijg wat er cumulatief oploopt. Uiteraard de omzet :-) maar dat bedoel ik inderdaad niet.

 

Laat ik een voorbeeld nemen:

Mijn eigen website: iedere dag heb ik een Z-totaal. Ik boek de omzet van de dag als ontvangst in kas en boek de inkomsten van SiteDish als uitgave (tussenrekening). Dit doe ik 6 dagen.

 

Na die 6 dagen ontvang ik een factuur van SiteDish. Deze factuur boek ik bij inkopen (niet tussenrekening).

Ik boek deze factuur tevens in het memoriaal. 1x als crediteur en 1x tussenrekening.

 

Na 7 dagen ontvang ik de inkomsten op de bank van SiteDish en deze boek ik op de tussenrekening.

 

Leg ik dit zo een beetje duidelijk uit?

 

 

Link naar reactie
  • 0
Highio: excuses, was mij er niet van bewust dat er zoveel Snelstart vragen zijn dat het irritant wordt. Jazeker hebben zij een helpdesk en forum en wat al nog niet meer. Het is geen kwestie van durven (bijzondere vraag overigens) maar meer dat ik er tot nu toe nog geen antwoord op heb gekregen waar ik mee geholpen ben (kan uiteraard ook aan mij liggen als ik de vraag verkeerd stel).

Een tweede vraag over boekhouden en Snelstart hier stellen is geen probleem hoor. Het was slechts een constatering o.b.v. teruglezen van jouw postgeschiedenis.

 

Probleem hier is geloof ik jouw uitleg van het begrip 'kas'. Bij mij is dat cash of contant geld.

 

Hoe kun je met dit probleem of met deze kennis een juiste boekhouding voeren en belastingaangifte doen? Nu treedt alleen hier al de nodige begripsverwarring op.

 

Heeft ooit een boekhouder jouw administratie opgezet of heb je dat zelf met beperkte kennis proberen te doen (met het oog op het voorgaande topic)? En hoe zit dat met de systeemintegraties? Ik vrees anders dat je in deze vervelende en onzekere situatie belandt...

 

Je hebt Snelstart en dan kennelijk een koppeling voor salarisverwerking, waarschijnlijk een met een bank, een koppeling met een of meerdere bestelsites en een koppeling met een kassasysteem o.i.d. Dat is op zich al best complex en dan moet je wel weten hoe en wat te boeken (goedkeuren).

 

Of misschien haken die bestelsites al wel in op het kassasysteem, maar dan moet je natuurlijk wel goed het systeem ingericht hebben en kennen.

 

Vraag is m.i. wie of welke partij dit met een helicopterview kan bekijken!?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

dons1992, zoals je het beschrijft moet je 2 rekeningen hebben waar het saldo oploopt.

 

1. de tussenrekening(en) van de sites waarvoor je niet per kas geld ontvangt

2. de rekening crediteuren voor de websites

 

Wat jij zo te lezen vergeet te doen is de betaling van de factuur die je ontvangt ook boekhoudtechnisch goed te verwerken. De betaling van die factuur wordt verrekend met het overboeken van de omzet.

Effectief zou je de bankontvangst moeten splitsen in het totale omzetbedrag van het Z totalen en de provisiebetaling aan sitedish waar je een inkoopfactuur voor ontvangen hebt (en ook de andere websites)

 

Even een voorbeeld in bedragen. Stel je hebt elke dag 100 euro omzet bij sitedish. dat is dan na een week 600 euro. We stellen de provisie op 10% voor het gemak dat is dus 60 euro

 

 

In boekingen:

De inkomsten van het Ztotaal

 

Kas inkomsten 600

aan Omzet 600

 

Het nog te ontvangen bedrag van Sitedish als kas uitgave

 

Tussenrekening sitedish 600

aan Kas 600

 

Daarmee loopt de Kas netjes op nul voor nog te ontvangen bedrag van sitedish

 

Nu ontvang je de provisiefactuur van sitedish voor 60 euro

 

Daarvoor boek jij

 

Inkopen 60

aan Crediteur Sitedish 60

 

Bij de bankontvangst ontvang jij 600-60 = 540 euro.

 

ik vermoed dat jij nu 540 euro naar de tussenrekening boekt (dus het exacte bedrag dat jij ontvangt)

en dat het dus daar fout gaat.

 

Je kunt dat op 2 manieren op lossen.


methode 1. Direct in het bankboek bij boeking ontvangst.

a. pas het ontvangen bedrag in de boeking aan van 540 naar 600 en zet die regel op de tussenrekening.

b. voeg een 2e regel toe aan de bank boeking waarmee je de factuur van sitedish selecteert en als betaald boekt voor 60 euro.

 

In een journaalpost ziet dat er zo uit.

 

Bank 540

Crediteur Sitedish 60

aan Tussenrekening sitedish 600


methode 2:

Boek in het bankboek gewoon het ontvangen bedrag op de tussenrekening (dat doe je nu denk ik)

dus:

 

Bank 540

aan Tussenrekening sitedish 540

 

Op de tussenrekening sitedish blijft nu 600-540 = 60 euro saldo staan voor die week.

om dat op te lossen moet je via het memoriaal een crediteurenbetaling maken.

 

de boeking wordt dan

 

Crediteur Sitedish 60

aan Tussenrekening 60

 

 

Deze 2 boekingen samen 540+60 zorgen dan dat er totaal 600 euro van de tussenrekening is afgeboekt en deze weer op 0 loopt.


 

Lang verhaal, maar het beschrijven van wat te doen is lastiger dan het daadwerkelijk doen, zeker als het straks een gewend is :).

Je bent 1 klein stapje vergeten in jou boekingen want je hebt de inkoop factuur wel als kosten geboekt maar bent vergeten om de facturen als betaald aan te merken. als je die laatste stap ook doet moet alles weer netjes op 0.

 

Voor het corrigeren van de historie is denk ik het makkelijkst om methode 2 te gebruiken

 

voor alle toekomstige bankontvangsten is het denk ik makkelijkst om het via methode 1 te regelen.

dan hoef je maar 1 boeking te maken. Enige hindernis kan het boekhoudpakket zijn, niet elk pakket is even soepel met het aanpassen van banktransacties en ik ken de bankmodule van snelstart niet om exact te beschrijven hoe je het doet.

 

Link naar reactie
  • 0

Super super super bedankt voor alle uitgebreide en zeer hulpvolle reacties! ja ik ben een kluts, maar wel een kluts die erg zijn best doet om zijn eenmanszaak op een zo rendabele manier op gang te houden. Ik krijg hulp van een accountant maar uiteraard tikt de klok daar 2x zo snel dus ik probeer zoveel mogelijk zelf te doen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.