• 0

Waar marge regeling aan te geven op omzetaangifte

Ik ben dit kwartaal voor het eerst in aanmerking gekomen met de marge-regeling, na een uitleg van een kennis kwam ik er achter dat voor één specifieke klant dit goed van pas kwam en ik heb dit toegepast op de betreffende factuur.

 

Nu is het echter weer tijd voor de omzetbelasting aangifte :'( en zit ik te kijken waar ik dit precies moet invullen, desbetreffende kennis beweert dat het niet ingevuld moet te worden omdat het wel met de inkomstenaangifte word vermeld, maar dat lijkt mij stug. Het is immers wel omzet, al is het maar 0 procent.

Ik neem aan dat het onder een categorie vermeld moet worden? Zo ja, welke is dit precies?

Zit nu te twijfelen tussen:

- 1e: Leveringen/diensten belast met 0% of niet bij u belast

- 2a: Leveringen/diensten waarbij de heffing van omzetbelasting naar u is verlegd.

 

Kom hier niet helemaal precies uit, zie volgens mij geen ander item op het forum, maar mocht ik dubbel gepost hebben, dan excuses.

 

Alvast bedankt voor de hulp!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

er rammelen en rinkelen hier klokken, klepels, potten en pannen dwars door elkaar heen.

op basis van deze beschrijving / vraagstelling is er niet veel zinnigs te zeggen.

 

verklaar je nader waarom denk jij dat je de marge regeling mag toepassen? Ben je handelaar in gebruikte goederen?

Weet je zeker dat je marge regeling bedoelt?

vertel eens wat je hebt verkocht en waarom je geen normale btw hebt gerekend?

 

Eén ding heb je goed begrepen. Inkomstenbelasting en omzetbelasting hebben net zoveel met elkaar te maken als pindakaas met motorolie... Dus nee niets wordt later wel geregeld met de ib aangifte. Beide belastingen staan los van elkaar

 

Er is overigens ook een toelichting beschikbaar voor het invullen van de btw aangifte. Daar wordt ook per vraag behandeld wat je daar invult. Ook bij de eerdere link staan rekenvoorbeelden indien van toepassing.

https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/toelichting_bij_de_dig_aangifte_omzetbelasting_ob0731t81fd.pdf

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor het snelle antwoord.

 

Ik ben inderdaad 'handelaar' in gebruikte goederen, gaat hier om particulier ingekochte goederen zonder btw (die ik uiteraard ook niet heb opgevraagd en ook niet op zal vragen ) die door gaan naar een andere particulier.

 

Btw viel dus niet te berekenen bij het kopen, bij verkoop was het naar particulier toe gunstiger om zonder btw te verkopen, aldus marge regeling. Gaat nu maar om klein bedrag, maar naar een particulier toe is het een aanzienlijk voordeel, dus zal ik meer klandizie kunnen krijgen. Concurrenten van mij doen dit ook, sta met één op goede voet en die heeft dus uitgelegd hoe het zit. Heb de rekenvoorbeelden ook geraadpleegd en dat document ook, echter verwijst het document weer alleen naar de eerste link waar alleen algemeen genoemd word dat het ingevuld zou moeten worden bij rubriek 1, dus dat zou dan wel E moeten zijn?

 

Heb voor de margegoederen in de administratie wel gewoon 2 aparte grootboek nummers, dus kan het makkelijk per kwartaal opzoeken en snel uitrekenen.

Link naar reactie
  • 0

Ik neem even aan dat de margeregeling inderdaad kan worden toegepast.

Bij grotere inkoopbedragen is wel een inkoopverklaring nodig.

 

Je telt de marge (exclusief BTW) en de bijbehorende BTW bij de bedragen links en rechts in rubriek 1a of 1b.

Dit doe je overigens alleen bij een positieve marge (in dit kwartaal).

 

Vroeger stond er op de website van de belastingdienst een uitgebreide toelichting op de margeregeling.

Deze is grotendeels nog steeds van toepassing (alleen is het hoge BTW-tarief inmiddels 21% geworden).

Gelukkig heb ik hem bewaard: zie hieronder.

 

BTW bij handel in gebruikte goederen

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Je telt de marge (exclusief BTW) en de bijbehorende BTW bij de bedragen links en rechts in rubriek 1a of 1b. Dit doe je overigens alleen bij een positieve marge (in dit kwartaal).

ter aanvulling ... Een negatieve winstmarge kunt u verrekenen met een latere positieve winstmarge als u de globalisatiemethode toepast.

 

zie ook: Aangifte doen bij handel in margegoederen.

 

Vroeger stond er op de website van de belastingdienst een uitgebreide toelichting op de margeregeling.
Nu ook nog ... Btw bij handel in gebruikte goederen - 2007

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Weer bedankt voor de antwoorden.

 

@lex van roode,

Ik hou voor alle particulieren aankopen een bestand bij met inderdaad een inkoopklaring en eventuele screenshots / foto's van advertentie's en gesprekken.

 

@cosara

Die link had ik nog niet eerder gezien! Dat is tenminste een wat uitgebreidere uitleg, bedankt!

Daar red ik het wel mee.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.