• 0

BTW bij handel in onroerend goed

Beste higherlevel leden,

 

Ik ben al flink aan het zoeken geweest maar nog niet echt een antwoord gevonden. Dus voor ik langs de belastingdienst ga (en een fiscaal expert voor de latere groei), probeer ik de vraag/vragen eens hier neer te leggen om te zien of ik er eerst meer van kan begrijpen zodat wij beter kunnen beslissen wat wij met ons bedrijf in de komende groei moeten doen / kunnen verwachten.

 

Ik heb een VOF waarmee wij sinds kort handelen in eigen vastgoed. Wij kopen vervallen en uitgewoonde panden/ appartementen op. Vervolgens verbouwen we deze volledig naar de moderne maatstaven en verkopen dit weer. Later willen wij ook panden in eigen bezit houden en deze verhuren, maar dat is nog even toekomst dromen.

 

Het belangrijkste punt nu zit hem in de btw.

 

Gezien wij geen btw rekenen kunnen wij ook geen btw terug vragen op het gebruikte materiaal tijdens de verbouwing. Geld dit voor alle uitgaven binnen het bedrijf, zoals bijvoorbeeld een bedrijfsauto en gereedschap en dergelijke. Of zijn er nog bepaalde onderdelen waarop wel btw terug te vorderen is?

 

En hoe zou dit gaan in een holding structuur? Door onze groei denken wij nu aan een holding bv met hierbij het vastgoed in een werk bv (noem dit de Vastgoed BV) en arbeid, gereedschap, materiaal, eventuele personeel in een andere werk bv (noem dit de verbouw BV).

 

Denk ik te simpel dat als verbouw bv factureert aan vastgoed bv de btw wel terug te vorderen is?

 

Hopelijk is het zo een beetje duidelijk anders beantwoord ik graag nog wat vragen.

 

mvgr Jaimy

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Beste Jaimy

 

Als een BV geen met omzetbelasting belaste prestaties verricht, bestaat er geen mogelijkheid om ergens btw op je uitgaven terug te vragen. Ook niet als verbouw BV gaat factureren aan vastgoed BV. Je zult je btw nadeel moeten doorberekenen in je prijzen.

 

Het zou anders worden als vastgoed BV in commercieel vastgoed gaat. Dan kan, afhankelijk van de koper, wellicht geopteerd worden voor belaste verkoop en kan vastgoed BV de btw op haar uitgaven, evt. deels, terugvragen.

 

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.