• 0

Hoe ontvangen bedragen wegboeken zonder factuur? [referral commissie]

Ik heb een bedrag van 20 euro ontvangen als referral commissie van mijn telefoon abonnement provider.

 

Op de site van de Belastingdienst staat:

 

U maakt een factuur voor alle goederen en diensten die u aan andere ondernemers levert.

 

Ze leveren echter geen creditfacturen, ze storten gewoon het bedrag. Waarschijnlijk omdat ik gewoon een "particuliere" abonnement heb bij hun. Moet ik dit wegboeken als omzet inclusief 21% btw of zonder btw?

 

En in het geval van een PayPal of Google verificatiestorting naar mijn rekening gaat het niet om een geleverde dienst. Weliswaar zijn deze kleine bedragen (onder de 30 ct) verwaarloosbaar aangezien alles wordt afgerond op hele euros bij de aangiftes, maar ik wil het wel op de goede manier wegboeken. Momenteel heb ik deze weggeboekt als omzet zonder btw.

 

Alvast Bedankt! :)

 

[verandering: titel]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je boekt het totale bedrag zonder btw. Je draagt geen btw af, want er is geen btw-factuur die de grondslag voor die heffing vormt. Je betaalt dus alleen inkomstenbelasting over deze 20 euro. Je bankafschrift en eventueel andere documentatie vormen je bewijsvoering voor de inkomstenbelasting (want ook voor de ib moet je een sluitende administratie voeren).

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

@Branko Bedankt!

 

Echter heb ik nog een vraag. Weet niet of het beter is om een nieuwe topic te starten, maar ik probeer het hier even:

 

Ik heb inkoopfacturen waarbij ik weet dat de btw verlegd is naar mij, alleen ontbreekt dit stuk informatie: "btw verlegd" of "VAT reverse charge" van de factuur. Soms staat er alleen "0% VAT/btw", "0%" of ontbreekt deze btw-regel geheel terwijl ik wel weet dat de btw-verlegd is naar mij. Het betreft facturen die automatisch gegenereerd worden door de online diensten waarvan ik gebruik maak.

 

Als ik kijk naar de regels van NL moet ik "btw verlegd" of soortgelijk in een andere taal aangeven zijn op de factuur bij een intracommunautaire werving. Weet niet precies hoe het zit bij diensten die zijn afgenomen.

 

Dus mijn vraag: Moet ik dit alsnog wegboeken als "btw verlegd" of moet ik puur gebaseerd op wat de factuur staat, het wegboeken als "0%/geen btw"?

 

Link naar reactie
  • 0

Dus mijn vraag: Moet ik dit alsnog wegboeken als "btw verlegd" of moet ik puur gebaseerd op wat de factuur staat, het wegboeken als "0%/geen btw"?

Dat laatste lijkt mij van toepassing :) Ik heb dit recentelijk ook gehad met een klant, welke een eigen bedrijf heeft vanuit Paramaribo. Dit gaat ook door voor de 0% BTW. Misschien een deels andere situatie, maar komt op hetzelfde neer. (Ging ook om referral's)

 

Allicht een overbodig advies, maar als ik jou was zou ik me (mocht er oog zijn voor de toekomst voor meer van dit soort "zakelijke" constructies) je even te wenden tot een goede accountant / belastingadviseur. Kunnen je ongetwijfeld verder helpen ;) Succes!

Hartelijke groet,

 

Werner

Een logo ontwerpen of website maken kun je anno 2022 als ondernemer / ZZP'er zelf!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 160 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.