• 0

Huwelijkse voorwaarden en verdeling aandelenregister

Hallo allemaal,

dit is mijn eerste post na lang zoeken op deze site. Het is voor mij allemaal nieuw en ik heb veel info gevonden maar moeite om het aan elkaar te puzzelen en ik ben niet heel bekend met terminologie waardoor het soms moeilijk is dingen te vinden, dus ik hoop dat iemand mij kan adviseren in onze (ongebruikelijke?) situatie.

Tijdens een wereldreis ontmoette ik mijn vrouw. We zijn inmiddels getrouwd in gemeenschap van goederen. Niet lang daarna begon ik een c-commerce bedrijf met mijn compagnon (en goede vriend voor de afgelopen 20+ jaar) die dewerkmaatschappij opzette waarvan zijn holding eigenaar.

Om mijn vrouw naar Nederland te krijgen moest ik noodgewongen een tijdje in loondienst als medewerker met jaarcontract om zo de Machtiging Voorlopig Verblijf te krijgen. Het bedrijf stond niet op mijn naam (alleen overal toe gemachtigd). Dat is gelukt en mijn vrouw is alweer anderhalf jaar in Nederland, en men kijkt niet meer met argusogen naar onze (financiele) situatie.

De volgende zaken spelen nav deze situate en ik hoop op goed advies:

- mijn holding bv wordt binnenkort opgericht en mijn compagnon gaf aan dat het verstandig is (en eigenlijk geen punt van discussie) om huwelijkse voorwaarden op te stellen zodat mijn vrouw geen aanspraak kan maken op de werkmaatschappij indien wij zouden scheiden. Er is geen huis en weinig bezitting (we zwerven de wereld over dus ja). Het enige dat we willen verdelen zijn 2 bedrijven en 2 betaalrekeningen (als dat nodig is): een eenmanszaak voor haar (waaronder ze digitale producten (cursus) gaat verkopen) en mijn holding bv.

Moet ik hiervoor naar de notaris om huwelijkse voorwaarden vast te laten leggen of zijn er nog andere mogelijkheden? Ik schrok van de prijzen maar wellicht als ik uitleg dat het allemaal eenvoudig is valt het mee (die kennis beloof ik hier te delen).

- mijn holding wordt 50% eigenaar van de aandelen. Er is een aandelenregisteren met een waarde van ca 100.000 euro. Hier wordt ik dus 50% eigenaar van. Mag ik deze aandelen "kopen" voor een symbolisch bedrag van 1 euro? En zijn hier nog bijzondere voorzieningen of regels voor?

ter verduidelijking: mijn compagnon krijgt hetzelfde bedrag als mijn loon als management fee. Ik wordt binnenkort ontslagen (boehoe) en krijg vanaf dat moment éénzelfde management fee.

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

B3st3 H3rm4n, 4773r33r5t w37k0m op H19h3r73v37!

Moet ik hiervoor naar de notaris om huwelijkse voorwaarden vast te laten leggen

Ja. Die voorwaarden moeten worden opgesteld door een notaris, en gedoneerd worden bij de rechtbank. Zowel het opstellen als deponeren kost geld.

Er zijn ook online- en doe het zelf notarissen die goedkoper werken, maar daarvoor lijkt dit me eerlijk gezegd net iets te belangrijk: kies voor kwaliteit, dat betaalt zich bij onverhoopte problemen altijd terug

- mijn holding wordt 50% eigenaar van de aandelen. Er is een aandelenregisteren met een waarde van ca 100.000 euro. Hier wordt ik dus 50% eigenaar van. Mag ik deze aandelen "kopen" voor een symbolisch bedrag van 1 euro?

Ja dat mag, mits je rekening houdt met het onderstaande

En zijn hier nog bijzondere voorzieningen of regels voor?

Ja, de resterende € 49.999,- wordt beschouwd als belast loon: de werkmaatschappij dient hierover loonbelasting te betalen.

ter verduidelijking: mijn compagnon krijgt hetzelfde bedrag als mijn loon als management fee. Ik wordt binnenkort ontslagen (boehoe) en krijg vanaf dat moment éénzelfde management fee.

Wordt je ook benoemd als bestuurder (directeur)? Zo ja dan ben je niet (meer) verplicht sociaal verzekerd, anders wel

- mijn holding wordt 50% eigenaar van de aandelen.

Stel je ook "huwelijkse voorwaarden" met je zakelijk echtgenoot op (statuten, aandeelhoudersovereenkomst, managementovereenkomst)? Want samen een bedrijf runnen is als een huwelijk ;). En specifiek bij 50-50 is er een staken der stemmen bij conflictssituaties; iets om rekening mee te houden of anders te regelen.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar