• 0

Start lunchroom met Alcoholvergunning, 1 vennoot nog geen 21

Hallo,

 

Mijn vriendin en haar zusje willen een eigen lunchroom beginnnen.

Het moet een VOF worden maar helaas krijgen zij nu geen vergunning voor de alcohol omdat er 1 iemand over 10 maanden pas 21 wordt.

 

Wat is het beste nu te doen om dat te omzeilen? een eenmanszaak? Maar hoe kan je de winst dan het eerlijkst verdelen?

 

 

[mod edit: titel verduidelijkt voor toekomstige lezers/bezoekers]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Wat is het beste nu te doen om dat te omzeilen?

Een optie is natuurlijk om 10 maanden lang nog geen alcohol te schenken..

 

Een eenmanszaak? Maar hoe kan je de winst dan het eerlijkst verdelen?

 

[*]De jongere zus komt in loondienst bij de eenmanszaak op tijdelijk contract voor 10 maanden

[*]Salaris bruto minumumloon 20-jarige

[*]Winstdelingsregeling waarbij de totale kosten van werkgever voor de werknemer van het winstdeel worden afgetrokken.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Het moet een VOF worden maar helaas krijgen zij nu geen vergunning voor de alcohol omdat er 1 iemand over 10 maanden pas 21 wordt.

Op welke manier hebben jullie contact gehad met de gemeente en welke bepaling is dit dan? Niet omzeilen, maar in gesprek gaan is mijn advies. Er moet volgens mij iemand van plus 21 jaar als leidinggevende aanwezig zijn.

 

Zijn jullie of zij (de ondernemers in spe zelf) al bij het Ondernemersloket of een aangewezen Horeca-ambtenaar langs geweest?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

aanvraag voor terrasvergunningen etc. zijn ingediend en gister belde de gemeente dat de alcoholvergunning niet wordt gegeven, omdat er 1 iemand geen 21 jaar is.

 

er is altijd iemand aanwezig die 26 jaar is, maar dat maakt niks uit zegt de gemeente.

Als ondernemer moet je daarvoor 21 jaar zijn of ouder.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of die uitleg van de gemeente klopt, dat zou je dus moeten uitzoeken of laten toetsen...

 

...alcoholvrij bier en alcoholvrije wijnen op de drankkaart?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

Volgens de informatie op het ondernemersplein:

 

In uw zaak moet altijd een leidinggevende aanwezig zijn. Deze moet minimaal 21 jaar zijn en een SVH Verklaring Sociale hygiëne of Verklaring Vakbekwaamheid hebben. Dit kunt u opzoeken in het Register Sociale Hygiëne.

 

Heeft u een vof? Dan gelden deze eisen voor alle vennoten.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Bedoelt de gemeente niet dat er altijd twee personen die het diploma sociale hygiëne hebben, aanwezig moeten zijn?

Nee voor het verkrijgen van een Drank- en horecavergunning moeten alle vennoten én 21 zijn, én een SVH Verklaring Sociale hygiëne of Verklaring Vakbekwaamheid hebben.

 

Voldoet een van de vennoten van de VOF niet aan die criteria (én én), dan krijgt de VOF geen vergunning, zo lijkt het.

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Dan is het m.i. dus ook niet mogelijk om tussen nu en 10 maanden te starten met een VOF.

óf je wacht 10 maanden en richt als nog een VOF op.

óf je kiest voor een andere vorm zoals eenmanszaak en wacht met het delen van de winst tot de 10 maanden over zijn. Tot die tijd krijgen beide werknemers een gelijk loon?

(Geen idee of dit mogelijk is, maar dat is mijn mening) :)

 

Link naar reactie
  • 0

Dan is het m.i. dus ook niet mogelijk om tussen nu en 10 maanden te starten met een VOF.

óf je wacht 10 maanden en richt als nog een VOF op.

óf je kiest voor een andere vorm zoals eenmanszaak en wacht met het delen van de winst tot de 10 maanden over zijn. Tot die tijd krijgen beide werknemers een gelijk loon?

(Geen idee of dit mogelijk is, maar dat is mijn mening) :)

 

 

daar zat ik inderdaad ook aan te denken. Maar dan moet die ene persoon nog steeds in loondienst toch?

Link naar reactie
  • 0
daar zat ik inderdaad ook aan te denken. Maar dan moet die ene persoon nog steeds in loondienst toch?

Ja. Een gelijk "loon" is er dus per definitie niet omdat je over 2 totaal verschillende situaties (ondernemerschap en loondienst) praat. Vandaar mijn eerdere reactie mbt winstdeling op basis verrekenen totale kosten loondienst.

Waar je in dat soort situaties voor moet oppassen is dat je niet naar de netto kant moet kijken (wat houdt iemand over na aftrek belastingen), maar zakelijk naar de bruto winst- en kosten verdeling.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is een vreemd idee. Waarom niet samen alcoholvrij en rookvrij van start? Dat is toch een mooi verhaal?

 

En ook zussen doen dat het beste op basis van een goed besproken en overwogen contract.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Nee dat kan niet zomaar. Gratis werken is dan nog maar het minste probleem.

 

want je zult als zus 2 instapt van eenmanszaak naar VOF gaat

- eenmanszaak staken voor zus 1 en daar fiscaal over afrekenen

- drank en horecavergunning en andere vergunningen opnieuw aanvragen, want VOF is nieuwe onderneming met 2 eigenaren die beide op de vergunningen moeten.

- alle andere overeenkomsten (huur, drankleverancier) opnieuw afsluiten / overnemen.

 

Ik zou zeggen kalm aan en wel doordacht te werk gaan.

 

Het voorstel van Norbert lijkt mij een realistisch scenario.

eenmanszaak starten, zus in loondienst nemen. In de arbeidsovereenkomst een winstdeling opnemen.

Hiermee kom je heel dicht bij een VOF situatie maar heeft enkele voordelen.

 

1. Zus 2 is werknemer en daardoor niet 100% medeaansprakelijk voor alle schulden als het toch misgaat. Horeca wordt gezien als de meest risicovolle branche om in te starten, het is dus helemaal niet zo dom om van de nood (te jong voor vergunning) een deugd te maken.

Zus 2 blijft uit de wind tijdens de opstartfase

 

2. In plaats van na 1 jaar de VOF opzetten kun je ook 3 jaar wachten. Er is namelijk een fiscale faciliteit waarbij een deel van de onderneming verkocht kan worden aan een werknemer die 3 jaar of langer in dienst is zonder dat de huidige eigenaar hoeft af te rekenen over stakingswinst. Dat heet de doorschuiffaciliteit.

 

Dit zou dus een goede manier kunnen zijn zowel het vergunningen probleem op te lossen als het aansprakelijkheidsrisico (in elk geval voor zus 2) wat te beperken en pas een vof te starten als de zaak goed blijkt te draaien en dan dus (indien goed in elkaar gestoken) ook nog zonder fiscaal af te rekenen.

 

Over wat voor soort horeca praten we eigenlijk, een cafe? een restaurant? of daghoreca?

wellicht zijn er dan ook nog andere oplossingen te bedenken.

 

Link naar reactie
  • 0

In aanvulling op Roel:

 

En wat als dat zusje in die tussentijd een ongeval oploopt of ernstig ziek wordt? Geen werknemer dus geen enkel sociaal vangnet, en geen inkomen/winst, dus zelf privaat niet te regelen.

 

Gratis werken is dan nog maar het minste probleem.

Gratis werken ís het probleem :)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Als je start met een EMZ met de bedoeling er over tien maanden een VOF van te maken, gaan de vergunningen dan automatisch over op de VOF? (Update: oeps, ik had een ris nieuwe reacties niet gezien, ik zie nu dat je inderdaad de vergunningen opnieuw moet aanvragen.)

 

Om hoeveel vennoten gaat het?

 

Stel dat de vergunningen niet automatisch overgaan en dat het om twee vennoten gaat, is het dan mogelijk een CV te starten met een stille vennoot die over tien maanden wordt omgezet naar VOF?

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

 

Andere rechtspersoon?

 

Same story. Alle werkzame eigenaren en leidinggevenden moeten minimaal 21 jaar zijn. Daarnaast loop je in een rechtspersoon (BV, Ltd etc) tegen extra kosten op en kun je niet van de fiscale voordelen van de personenvennootschap gebruik maken. Scheelt zelfs zonder gebruikelijk DGA loon (dát valt nog wel eenvoudig te tackelen namelijk) al snel € 10.000,- per vennoot per jaar

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Daarom stel ik een cv voor, waarbij de stille vennoot een derde is, bijvoorbeeld een van de ouders. Dan neem je in het vennootschapscontract een voorwaarde op dat op de 21ste verjaardag van de jongere zus, de mogelijkheid heeft tot de cv toe te treden en dat als dat gebeurt, vijf minuten later de stille vennoot (die voor een symbolische 1 euro heeft ingelegd) uittreedt. In dat geval verandert de cv automatisch (gok ik) in een vof.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    16 leden, 295 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.