Kunnen jullie mij helpen begrijpen waarom een leaseofferte in mijn ogen zo hoog uitvalt? Onderstaande de situatie:
Ik heb de leasemaatschappij een offerte uit laten brengen voor een auto (Occasion uit Duitsland, BMW 520d Touring met 23.000 km met bouwmaand/jaar 07/2017) die qua aanschafprijs in Duitsland op € 39.999 zit inclusief Duitse BTW (19%). Wanneer deze auto geïmporteerd wordt moet er uiteraard nog belasting en BPM betaald worden.
Om de duitse verkoopprijs om te rekenen naar een nederlandse prijs/waarde. Ben ik uitgegaan van de voorbeeldberekeningen middels onderstaande link (en dan de BMW 530 touring. Ik heb namelijk een offerte laten maken voor een 520d touring uit 2017 met 23000 km op de teller)
Als ik daar kijk dan betaal je bovenop de duitse verkoopprijs inclusief 19% BTW (Duitse BTW) nog 16,644% om tot een inkoopwaarde voor de leasemaatschappij te komen (inclusief BTW, BPM en invoerrechten).
Dat vertaald naar de verkoopprijs van de auto die ik op het oog heb: € 39.999 x 1.1664 = € 46.655
Nu heb ik de leasemaatschappij gevraagd voor een offerte voor deze auto (operational lease inclusief onderhoud, banden, wegenbelasting & verzekering behalve brandstof) voor de volgende opgave met daarachter de geoffreerde prijs per maand excl. BTW:
- 36 maanden & 35.000 km per jaar: leaseofferte € 1.379 per maand
- 46 maanden & 35.000 km per jaar: leaseofferte € 1.268 per maand
Als ik dan kijk wat ik over de looptijd van de overeenkomst betaal, kom ik op respectievelijk: € 49.644 (bij 36 maanden) & € 58.328 (bij 46 maanden)
Hieruit concludeer ik dat ik de auto (ondanks dat deze van de leasemaatschappij blijft en dus door hen verkocht/verhandeld kan worden na afloop contract) volledig financier. Klinkt als een hele slechte deal toch?
Even ter vergelijking, ik heb ook een offerte ontvangen voor eenzelfde auto maar dan een volledig nieuw te bestellen met benzine motor (520i) met dezelfde voorwaarden (36 of 48 maanden en 35.000 km per jaar) en dan zijn de maandbedragen:
- 36 maanden & 35.000 km: € 1.345 per maand x 36 maanden = € 48.420
- 48 maanden & 35.000 km: € 1.265 per maand x 48 maanden = € 60.720
Finale conclusie:
Ik ging er in mijn onwetendheid over leasecontracten en de bijbehorende bedragen vanuit dat bij de keuze voor een jong gebruikte Duitse import met weinig kilometers en waar de grootste afschrijving al van is gedaan, de leasebedragen lager zouden uitvallen dan wanneer je kiest voor een nieuwe. Verkeerd gedacht?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
DennisvdS
DennisvdS
Kunnen jullie mij helpen begrijpen waarom een leaseofferte in mijn ogen zo hoog uitvalt? Onderstaande de situatie:
Ik heb de leasemaatschappij een offerte uit laten brengen voor een auto (Occasion uit Duitsland, BMW 520d Touring met 23.000 km met bouwmaand/jaar 07/2017) die qua aanschafprijs in Duitsland op € 39.999 zit inclusief Duitse BTW (19%). Wanneer deze auto geïmporteerd wordt moet er uiteraard nog belasting en BPM betaald worden.
Om de duitse verkoopprijs om te rekenen naar een nederlandse prijs/waarde. Ben ik uitgegaan van de voorbeeldberekeningen middels onderstaande link (en dan de BMW 530 touring. Ik heb namelijk een offerte laten maken voor een 520d touring uit 2017 met 23000 km op de teller)
De link: https://www.dasimport.nl/kosten/rekenvoorbeeld-besparing
Als ik daar kijk dan betaal je bovenop de duitse verkoopprijs inclusief 19% BTW (Duitse BTW) nog 16,644% om tot een inkoopwaarde voor de leasemaatschappij te komen (inclusief BTW, BPM en invoerrechten).
Dat vertaald naar de verkoopprijs van de auto die ik op het oog heb: € 39.999 x 1.1664 = € 46.655
Nu heb ik de leasemaatschappij gevraagd voor een offerte voor deze auto (operational lease inclusief onderhoud, banden, wegenbelasting & verzekering behalve brandstof) voor de volgende opgave met daarachter de geoffreerde prijs per maand excl. BTW:
- 36 maanden & 35.000 km per jaar: leaseofferte € 1.379 per maand
- 46 maanden & 35.000 km per jaar: leaseofferte € 1.268 per maand
Als ik dan kijk wat ik over de looptijd van de overeenkomst betaal, kom ik op respectievelijk: € 49.644 (bij 36 maanden) & € 58.328 (bij 46 maanden)
Hieruit concludeer ik dat ik de auto (ondanks dat deze van de leasemaatschappij blijft en dus door hen verkocht/verhandeld kan worden na afloop contract) volledig financier. Klinkt als een hele slechte deal toch?
Even ter vergelijking, ik heb ook een offerte ontvangen voor eenzelfde auto maar dan een volledig nieuw te bestellen met benzine motor (520i) met dezelfde voorwaarden (36 of 48 maanden en 35.000 km per jaar) en dan zijn de maandbedragen:
- 36 maanden & 35.000 km: € 1.345 per maand x 36 maanden = € 48.420
- 48 maanden & 35.000 km: € 1.265 per maand x 48 maanden = € 60.720
Finale conclusie:
Ik ging er in mijn onwetendheid over leasecontracten en de bijbehorende bedragen vanuit dat bij de keuze voor een jong gebruikte Duitse import met weinig kilometers en waar de grootste afschrijving al van is gedaan, de leasebedragen lager zouden uitvallen dan wanneer je kiest voor een nieuwe. Verkeerd gedacht?
Of zie ik iets over het hoofd?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/58850-occasion-lease-operational-importauto/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
2 antwoorden op deze vraag