• 0

Mag ik getallen uit een openbaar onderzoek herpubliceren?

Ik ben bezig met een nieuwe website. Daarop wil ik - naast veel zelf geschreven content - ook een aantal getallen (bedragen) publiceren uit een openbaar toegankelijk onderzoek. Mag dat, of vallen statistische gegevens zoals dit ook onder de auteurswet?

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0
openbaar toegankelijk onderzoek

Bob, wat is de bron? Een partij als CBS of overheid of een commerciële? Op basis van dat gegeven zou ik een gezonde inschatting maken. Bronvermelding kan voor jouw tekst of site natuurlijk ook statusverhogend werken.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Iedereen bedankt voor de reacties :) Het onderzoek is uitgevoerd door een commerciële partij en het gaat inderdaad om het citeren van de cijfers die daaruit zijn voorgekomen. Uiteraard vermeld ik netjes de bron erbij, ook omdat dat inderdaad de betrouwbaarheid van die cijfers onderschrijft.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Soms moet je, voordat je cijfers uit commerciële bron kunt inzien, met een overeenkomst akkoord gaan. Het kan zijn dat in die overeenkomst staat (of in de bijbehorende algemene voorwaarden), dat je de cijfers niet mag publiceren.

 

Met het auteursrecht heb je niet of nauwelijks te maken. Bij kaartenmakers zie je nog wel eens dat ze nepgegevens opnemen om aan te tonen dat je hun kaart hebt overgenomen, maar dat lijkt me alleen maar te spelen als je een substantieel deel van de kaart (of in jouw geval: de cijfers) publiceert.

 

In dat laatste geval kan ook het databankenrecht om de hoek komen kijken. Dat recht belast echter alleen verzamelingen gegevens als er een substantiële investering is gemaakt in het aanleggen van de databank. Voor het spoorboekje geldt dat bijvoorbeeld niet, omdat het spoorboekje een afgeleide is van de dienstregeling.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Door vraag hier te stellen zou het zomaar om cijferwerk, data en of tabellen kunnen gaan waar iemand anders veel tijd en geld in heeft gestopt. Als dat zo is dan zou ik toch even toestemming vragen (kleine moeite) voor de publicatie ook als je van plan bent de bron te vermelden. Er is namelijk ook nog zoiets als ongerechtvaardigde verrijking. Dan moet je het wel erg bont maken maar je mag niet zomaar voordeel halen uit de (grote) inspanning van een ander.

 

Gewoon even toestemming vragen is overigens ook gewoon best wel netjes. De meeste mensen zullen zelfs blij zijn dat hun werk aandacht krijgt. Mogelijk kan je ook over en weer linken, wat weer goed is voor vriend Google.

 

Link naar reactie
  • 0

Instellingen (of mensen) die erg veel moeite doen om cijfers te verzamelen voor eigen behoefte, publiceren niet zo veel. Het simpele feit dat de cijfers beschikbaar zijn, openbaar zelfs, is al voldoende om ze te mogen gebruiken.

 

Auteursrecht is van toepassing op 'een werk' en niet op losse data. :P

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het niet over auteursrecht. Heb niet zo lang via deze site een uitspraak gezien over het ontbreken van auteursrecht maar dat het toch onrechtmatig was om in dit geval plaatjes 1:1 te kopiëren omdat er sprake was van ongerechtvaardigde verrijking (6:212 BW).

 

Als iemand jarenlang onderzoek heeft gedaan en die data wenst te publiceren is dat nog geen vrijbrief voor iedereen om die data over te nemen. Ik geef toe dat het misschien ver gezocht is maar er zijn meer dan 2000 uitspraken waarin dit op een of andere manier aan de orde is geweest. Bob maakt duidelijk dat hij met de betreffende data en eigen content een zakelijk voordeel wil halen. Hij stelt de vraag niet voor niets neem ik aan. ;)

Link naar reactie
  • 0
Ik geef toe dat het misschien ver gezocht is maar er zijn meer dan 2000 uitspraken waarin dit op een of andere manier aan de orde is geweest.
Zo bekeken kun je helemaal niks meer.

 

Ik publiceer al mijn hele leven getallen uit onderzoek. En doe onderzoek. Nog nooit een probleem gehad. Van openbaren word je niet rijk, laat staan ongerechtvaardigd rijk.

 

Graag relevante voorbeelden van het juridisch tegendeel. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Je mag heel veel wel, ook data overnemen, maar het is uiteraard sterk afhankelijk van de specifieke omstandigheden of de publicist van de data zich kan beroepen op enig databankrecht of onrechtmatige handelen door Bob.

 

De kans op een conflict, zo schat ik als niet jurist in, zal er eigenlijk alleen zijn als de publicist/onderzoeker (veel) tijd en geld in het verzamelen heeft gestoken en door de publicatie door Bob benadeeld wordt en er dus sprake is van schade. Is dat niet het geval dan is er niet veel aan de hand, maar waarom wordt de vraag dan gesteld en waarom wordt niet eenvoudig om toestemming gevraagd?

 

Overwegende het bovenstaande mag je volgens mij heel veel tot een grens dat het onredelijk wordt. En aan welke kapstok je dan de juridische argumentatie hangt is aan de jurist/advocaat. Uiteraard kan ik de vraag om juridische voorbeelden dat data soms niet mogen worden overgenomen omdraaien met het verzoek om voorbeelden waarin dat wel uitdrukkelijk werd toegestaan tegen alle redelijkheid in?

 

Link naar reactie
  • 0

Het gaat om gemiddelde bestedingen binnen een bepaalde branche. Een website die zich richt op die branche heeft een enquête gehouden (voor zover ik weet via hun website) onder zo'n 1.100 respondenten om die bestedingen in kaart te brengen.

 

Vervolgens zijn die bestedingen gepubliceerd in een gratis te downloaden PDF document als onderdeel van een uitgebreid onderzoek naar trends en ontwikkelingen in deze branche.

 

Ik ben zelf bezig met een website die zich richt op diezelfde branche en heb 1 pagina op die site waarop ik die gemiddelde bestedingen wil publiceren om mijn bezoekers inzicht te geven daarin.

 

Ik wil liever niet teveel concrete informatie geven hier (iets met slapende honden enzo) maar stuur me gerust een pb als je meer wilt weten.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat om gemiddelde bestedingen binnen een bepaalde branche. Een website die zich richt op die branche heeft een enquête gehouden (voor zover ik weet via hun website) onder zo'n 1.100 respondenten om die bestedingen in kaart te brengen. Vervolgens zijn die bestedingen gepubliceerd in een gratis te downloaden PDF document als onderdeel van een uitgebreid onderzoek naar trends en ontwikkelingen in deze branche.

Redelijk duidelijk.

 

Je kan niet die pdf overnemen en presenteren als eigen onderzoek. Je mag wel jouw versie (samenvatting) publiceren en daarbij de genoemde cijfers gebruiken, ook in eigen tabellen of grafieken. Een link naar de bron is netjes en wordt ook gewaardeerd door belangstellenden.

 

Als het een correcte combinatie van samenvatting en citaten is, kun je zelfs info gebruiken die een concurrent verzameld en geopenbaard heeft. Dat is in menig branche heel gebruikelijk.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Top, dank je.

 

Ik ga natuurlijk niet doen alsof het mijn eigen onderzoek is, ik wil alleen bepaalde resultaten uit dat onderzoek gebruiken op mijn website. Waarbij ik dus uiteraard netjes vermeld uit welk onderzoek die resultaten komen.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.