• 0

Vakantiehuis verkopen... Verkoopprijs vs rendement? Iemand tips?

Ik heb een vraagstuk, misschien wat off-topic, maar misschien juist wel leuk, we zitten immers in de vakantieperiode ;-) Er zitten hier slimme ondernemers die me misschien wel raad kunnen geven!

 

Ik heb een houten vakantiewoning, komt uit de jaren 70, in redelijke staat, geen cv, enkel glas, niet geïsoleerd, en het is nog huurgrond ook. Het staat wèl op een prachtige plek, met enorm veel grond. Het is echt een heel sfeervol huisje aan de rand van het bos op de Veluwe waar mensen graag vakantie vieren.

 

We verhuren het huisje voornamelijk (vakantieverhuur) maar willen ook kijken of we het kunnen verkopen. (hebben wat geld nodig voor een verbouwing). Het is echt ontzettend moeilijk de waarde te bepalen. Dit soort chalets gaan tussen de 3000 en 130.000 weg... Er is echt geen pijl op te trekken.

 

Nu het vraagstuk, zou ik een waarde kunnen bepalen op basis van de huuropbrengsten? Vrienden en familie lachen me uit en zeggen dat ik er niet meer als €25.000 voor kan krijgen.. Maar... de huuropbrengsten zijn jaarlijks 10 tot 12.000,- !! De huurkosten, electra, water etc. zijn hooguit €3500,- Netto is de winst dus ongeveer tussen de €6500 en €8500 per jaar.

 

Als ik het zou verkopen voor 30.000 zit ik ± op een rendement van 25% Dat is echt enorm!! Normaal is het rendement van een vakantiewoning ongeveer 7%, en dan bij investeringen van 2 ton ofzo. In dat geval is de vakantiewoning -zegt de ondernemer in mij- dus veel meer waard! En moet je dus niet alleen naar de staat van onderhoud, en de isolatie, enkel glas e.d. kijken, maar ook wat je er mee kan verdienen!

Het is natuurijk ook een gek idee als iemand het koopt, en na 3 jaar het hele ding al bijna heeft terugverdiend! Er even vanuitgaand dat deze persoon het ook gaat verhuren.

 

Wie kan me raad geven bij dit vakantie-vraagstuk?

groetjes, Dionne

http://

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 301 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.