• 0

Mag je in loondienst overuren maken en dit dan zakelijk factureren?

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee dat mag niet, je bent of werknemer, of ondernemer/zpp-er.

 

Alleen in heel uitzonderlijke gevallen zou het kunnen als de "overuren" ontstaan uit een andere activiteit.

 

Voorbeeld je werkt als parttime kok bij je werkgever en daarnaast ben je ondernemer als website bouwer. Als jou werkgever vraagt een nieuwe website te maken dan kun je dat gewoon als ondernemer factureren.

 

Maar als hij je vraagt komende week 50 uur als kok te werken dan zijn die overuren gewoon onderdeel van de arbeidsrelatie die al bestaat en moet dat gewoon als overwerk uitbetaald worden.

 

Link naar reactie
  • 0

Of is dit een idee van de werkgever? Is een CAO van toepassing op dit 'stel dat...'-topic?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag,

 

Bedankt voor alle reacties, mijn vraag heeft geen betrekking tot mij, maar van iemand die dit aan mij vroeg. Ik heb zelf niet overal een antwoord op, vandaar dat ik mijn vraag hier stelde.

 

Kortom: Nee, dit mag niet als het betrekking heeft op de zelfde werkzaamheden wat onder je functie valt, zijn het andere werkzaamheden waar je niet voor aangenomen bent, maar wel zelf kan aanbieden dan valt het niet onder overuren, maar als werkzaamheden uit eigen onderneming, correct?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Grotendeels correct.

 

Andere werkzaamheden mag echter niet te ruim opgevat worden. Het moet echt om heel andere werkzaamheden.Dus ook niet als je kok bent en gevraagd wordt een dag in de spoelkeuken te werken of een dag achter de bar wilt staan.

je zou dus andere werkzaamheden moeten uitleggen als branchevreemde werkzaamheden.

Het is echt een uitzonderlijke situatie als het kan. De "hoofdregel" is dat als er een arbeidsrelatie is alle werkzaamheden uitgevoerd door werknemer onder dat arbeidscontract uitbetaald moeten worden.

 

Het meest veilige advies en voor 99% het juiste is dat overuren niet als ondernemer gedeclareerd kunnen worden. Ik benoemde een uitzondering die niet vaak voorkomt.

 

Link naar reactie
  • 0

Naast bovenstaande beperking: dan moet je natuurlijk wel een onderneming hebben ...

 

En dit lijkt op een vraag die een adviseur voor een klant stelt (gezien o.a.'.... mijn vraag heeft geen betrekking tot mij, maar van iemand die dit aan mij vroeg. Ik heb zelf niet overal een antwoord op, vandaar ...').

En dat mag niet volgens de spelregels hier...

 

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    15 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.