• 0

voorraadbeheer - database? Scannen? Hoe ?

tja, je sart klein, maar na een aantal jaar heb je wir-war van producten, in variaties etc. Je moet naar een voorraad systeem. Echter, welk programma kun je het beste gebruiken? Hoe vullen andere middel-grote bedrijven dit in? Hoe wordt de voorraad bijgehouden?

 

- BOL, Amazon: ook die moeten gekoppeld worden

- Sommige producten zijn in meerdere 'hoofd' producten terug te vinden

 

- Welk programma of manier wordt gebruikt voor de 'hoofd' database? Gewoon mijn belangrijkste Lightspeed shop?

 

wie heeft een idee of tip?

 

dank

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik weet niet precies hoe het met voorraadbeheer geregeld is, maar de meeste (online) boekhoud software heeft ook een module van voorraadbeheer. Wellicht dat je daar iets mee kunt, opzoeken op google: boekhoud software voorraadbeheer

Ook grote partijen zoals bol werken met software waarin hun voorraadbeheer is verwerkt, hoewel dat meer geautomatiseerd is met barcodes? lijkt me.

Wat betreft de hoofd en subgroepen, dit is in zulke software toe te voegen als:

Hoofd:

Art nummer 10 potlood

art nummer 10.1 potlood rood

Art nummer 11 pen

art nummer 11.1 pen blauw

 

etc

 

Link naar reactie
  • 0

Meestal worden SKU's gebruikt voor voorraadbeheer. Er is geen formele standaard voor SKU's, maar wat je vaak ziet is dat men de SKU van de leverancier overneemt.

 

Dat kan overigens wel lastig zijn als je pakweg potloden besteld die in een doos met diverse kleuren tegelijk komen (zeg 50 rode en 50 blauwe). Als je die los van elkaar verkoopt moet je zelf SKU's maken voor de losse producten.

 

Praktisch gaat dat meestal ongeveer zo:

 

Leverancier heeft SKU Z12345 op de omdoos staan, en die pak je dan uit in 2 picklocaties, met nieuwe SKU's Z13245R en Z12345B. Zelfde gebeurd met dingen die in verschillende maten komen (kleding etc).

Link naar reactie
  • 0

Hebben artikelen een EAN-code? Er bestaat in theorie gewoon (automatische) inkoop software, in praktijk is integratie een groter probleem...

 

...het lijkt me daarbij dat topic starter een oplossing zoekt om producten bij levering in te scannen en bij verkoop of verzending uit te scannen (gezien de kopregel).

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Misschien hoef je nog niet naar automatisering, afhankelijk van de omloopsnelheid en waarde per item of per verpakking.

Misschien kan je met een vaststelling van de minimum voorraad en een vorm van KANBAN ook/beter uit de voeten.

 

Kijk voor KANBAN inspiratie bij "fastcap" op youtube.

 

Qua partsnumbering, er zijn voor en nadelen aan elke vorm.

Ik probeerde een tijdje terug over te stappen naar een meer beschrijvende nummering maar dat is niet gelukt, de verbetering was er gewoon niet.

 

Ik gebruik nog steeds een driecijferig nummer met 4 decimalen achter de komma voor onderdelen in een lentemaat. 123.6000 is onverzaagde handelsmaat en 123.0080 is een stukje van 80 mm van diezelfde soort.

Een nieuw onderdeel krijgt het volgend beschikbare hoogste nummer.

Vervallen nummers worden niet hergebruikt.

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Link naar reactie
  • 0

Hi Whome,

 

Welkom op het HL forum.

Ik heb nog een aanvullende vraag, je hebt het over een "voorraadbeheer" ?

Beheer je echt je eigen voorraad of is er sprake van "dropshipping" constructie met inzage in je "voorraadbeheer" Een niet onbelangrijk detail om je vraag concreet te kunnen beantwoorden lijkt me ;)

Verneem het graag even ...

Hartelijke groet,

 

Werner

Een logo ontwerpen of website maken kun je anno 2022 als ondernemer / ZZP'er zelf!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.