• 0

Degressief uurtarief ZZP?

Ik zit er al heel lang aan te denken om voor mijzelf te beginnen.

Momenteel werk ik overdag in de niet-medische thuiszorg, en 1-3 maal per week op een avond of in het weekend in de horeca. De eerste is in loondienst, de tweede is via Payroll.

Hoewel ik eerst meer neigde naar de horeca vind ik het werk in de thuiszorg toch ook wel heel leuk.

Na een aantal antwoorden te hebben gelezen op dit forum moet het volgens mij geen probleem zijn om dit te blijven combineren als ZZP'er.

 

Nu gaat het werk in de horeca maar om 3-5 uur per dienst.

Overdag in de thuiszorg is het nog even afwachten hoeveel cliënten ik kan werven.

Ik hoef er niet van te leven want mijn man heeft een fulltime baan, dus het is in eerste instantie als bijverdienste.

 

Maar om te voorkomen dat ze mij, met name in de horeca, 's avonds en in het weekend maar voor een uurtje oproepen zat ik te denken aan een regressief uurtarief.

Ik kan op internet en dit forum genoeg vinden over het bepalen van je uurtarief, maar ik lees nergens over een regressief uurtarief (of ik heb niet de juiste zoektermen gebruikt.)

 

Mijn uurtarief staat nog niet vast, maar hier een voorbeeld:

Eerste uur: €15,00 ex btw

Tweede uur: € 14,25 ex btw

Derde, en elk volgend uur: € 13,50 ex btw

 

Dus hoe langer een dienst duurt, hoe minder het gemiddeld per uur voor de opdrachtgever kost.

 

Ik vind het vreemd dat ik hier verder niets over kan vinden, dus misschien zie ik hierbij wat over het hoofd waardoor dit niet zo'n goed idee is?

 

Alvast bedankt voor het lezen en meedenken.

 

 

[Mod edit: titel aangepast]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0
Ik vind het vreemd dat ik hier verder niets over kan vinden, dus misschien zie ik hierbij wat over het hoofd waardoor dit niet zo'n goed idee is?

 

Het lijkt me vooral ingewikkeld :)

 

Praktischer lijkt mij om een minimum bedrag per oproep te hanteren (bijv - in dit voorbeeld - € 50,-), ongeacht de duur daarvan.

 

 

p.s.: het is uiteraard nog maar een voorbeeld, maar die uurtarieven zijn echt veel te laag. Kijk er dus nog even goed naar!

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Ik zit er al heel lang aan te denken om voor mijzelf te beginnen.

HSD, welkom op ondernemersforum Higherlevel. Waarom wil je ondernemer worden?

 

En wat zeggen CAO's waar je onder valt nu over minimale oproepduur?

 

Met payroll ben je als werknemer overigens ook gewoon in loondienst.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
En wat zeggen CAO's waar je onder valt nu over minimale oproepduur?

Voor zover mij bekend niets.

 

Waar wel iets over vermeld staat is het minimale oproeploon: CAO thuiszorg en de uitzend-CAO's volgen de wet: voor werknemers met een contract voor minder dan 15 uur per week en/of oproepkrachten, is er géén minimale oproepduur, maar er wordt wel altijd voor minimaal 3 uur betaald

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Het lijkt me vooral ingewikkeld :)
Proportioneel, progressief en degressief ... in de productie- en verkoop-economie het bestaat allemaal al, dus waarom niet voor arbeid. De toegeschreven kosten worden lager naarmate je langer werkt.

 

Praktischer lijkt mij om een minimum bedrag per oproep te hanteren.
Lijkt mij enigszins discriminerend ... zoiets als jeugdloon en belastingheffingen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Praktischer lijkt mij om een minimum bedrag per oproep te hanteren (bijv - in dit voorbeeld - € 50,-), ongeacht de duur daarvan.

 

Dit doe ik ook. Bij mijn dj business zijn alle tarieven voor een optreden van maximaal 5 uur. Als het optreden maar 3 uur duurt kost dat hetzelfde als wanneer het optreden 5 uur duurt. Als het optreden langer dan 5 uur duurt betaalt men extra.

 

Ik krijg daar natuurlijk wel eens negatieve reacties op, maar dan vertel ik tegen zo'n klant dat ik mijzelf en mijn apparatuur die avond niet ook nog ergens anders kan verhuren (de tijden zijn voor de meeste feesten immers ongeveer hetzelfde) en dat snappen ze dan meestal wel.

 

Bij mijn webbouw bedrijf bied ik ook de mogelijkheid om naar een klant toe te gaan, en in dat geval werk ik met een minimaal aantal af te nemen uren. Als ik langer dan een half uur moet reizen is dat minimum aantal 4 uren. Dat lijkt me in jouw situatie ook een prima oplossing.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
Lijkt mij enigszins discriminerend

Klopt. Hele korte oproepen zijn bij een minimum oproeptarief flink duurder dan een degressief tarief, en dat onderscheid is uiteraard bewust.

 

En dat lijkt mij persoonlijk een stuk effectiever voor het concrete probleem van vraagsteller:

Maar om te voorkomen dat ze mij, met name in de horeca, 's avonds en in het weekend maar voor een uurtje oproepen

 

Eerlijk gezegd zie ik die 75 cent korting die een opdrachtgever krijgt voor uur 2 niet werken als een prikkel om niet kort op te roepen.

 

En als een geen enkel minimum is, kan een oproep van een half uur dan ook?, of zelfs 2 x een half uur op dezelfde dag?

(Conclusie mijnerzijds: er moet praktisch gezien hoe dan ook een bepaalde minimumduur van de oproep worden afgesproken)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Wat is er van het idee geworden van een jaar terug om een cateringbedrijf te beginnen?

 

Ik hoef er niet van te leven want mijn man heeft een fulltime baan, dus het is in eerste instantie als bijverdienste.

 

Dat blijkt... ;)

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Allemaal bedankt voor de antwoorden. Ik zal proberen om zoveel mogelijk te beantwoorden.

Volgens mij is de term "degressief uurtarief". Als je daarop zoekt, bijvoorbeeld in combinatie met de zoekterm "zzp" wordt dat hier en daar wel genoemd, maar ook niet echt veel.

Wat de term betreft heb ik gezocht op het tegenovergestelde van progressief. Volgens mij kan allebei wel. Maar ook op degressief is inderdaad niet zoveel te vinden. Over je kleine opmerking over mijn te laag uurtarief heb ik wat betreft het horecabedrijf rekening gehouden met de payroll omrekenfactor van 1.6

Mij bruto uurloon is nu € 9,96. Wanneer ik dit vermenigvuldig met 1.6 dan kom ik op een bedrag van €15,94. De opdrachtgever heeft alles uit handen aan payroll gegeven omdat hij zelf nergens werk mee wil hebben. Dus mijn gedachte is dat het voor hem wel aantrekkelijk moet zijn om mij als zelfstandige in te huren, want hij krijgt er dan wel zelf een administratieve taak bij.

Maar wellicht denk ik daarbij te kort door de bocht…

Praktischer lijkt mij om een minimum bedrag per oproep te hanteren (bijv - in dit voorbeeld - € 50,-), ongeacht de duur daarvan.

Ik zat al te denken hoe ik mij dat voor moest stellen bij een dienst van bijvoorbeeld 5 uur, maar Bob de Webbouwer gaf al het antwoord:

Dit doe ik ook. Bij mijn dj business zijn alle tarieven voor een optreden van maximaal 5 uur. Als het optreden maar 3 uur duurt kost dat hetzelfde als wanneer het optreden 5 uur duurt. Als het optreden langer dan 5 uur duurt betaalt men extra.

En als een geen enkel minimum is, kan een oproep van een half uur dan ook?, of zelfs 2 x een half uur op dezelfde dag?

(Conclusie mijnerzijds: er moet praktisch gezien hoe dan ook een bepaalde minimumduur van de oproep worden afgesproken)

Nee, het is sowieso niet de bedoeling om minder dan een uur te kunnen oproepen.

HSD, welkom op ondernemersforum Higherlevel. Waarom wil je ondernemer worden?

En wat zeggen CAO's waar je onder valt nu over minimale oproepduur?

Met payroll ben je als werknemer overigens ook gewoon in loondienst.

Wat is er van het idee geworden van een jaar terug om een cateringbedrijf te beginnen?

Ik wil graag ondernemer worden omdat ik daar mijn eigen creativiteit in kwijt kan. Bij bijvoorbeeld de thuiszorgorganisatie heb je toch meer te maken met regels en kaders waar je binnen moet blijven (ook opgelegd door de gemeente) terwijl er best veel dingen zijn die ik zelf graag anders zou willen doen.

Bij de thuiszorgorganisatie ben ik oproepkracht, dus ik wist van tevoren dat ik de ene keer meer werk heb dan de andere keer. Mijn contract loopt daar in september af. Of ik dan kan blijven hangt af van nieuwe cliënten voor de organisatie of dat er toevallig een medewerker ermee stopt. Vandaar dat ik nu alvast aan het vooruit denken ben.

Bij de payroll (waar ik idd in loondienst ben) val ik onder de ABU CAO waar ik wordt beloond volgens de inlenersbeloning.

In de overeenkomst van opdracht tussen de inlener en het payroll bedrijf staat dat het een contract is van 1 uur per week. In mijn contract staat echter dat er geen minimale arbeidsduur geldt. Wanneer ik een week helemaal niet opgeroepen wordt dan ontvang ik ook geen loon.

 

Mijn idee van een eigen cateringbedrijf beginnen heb ik toen ‘even’ in de ijskast gezet omdat er in diezelfde tijd twee nieuwe cateringbedrijven in de buurt kwamen, plus dat een horecabedrijf in de buurt hier ook adverteerde dat ze nu ook catering service hadden. Ik had niet echt de indruk dat men op nòg een cateringbedrijf zat te wachten. Daarbij kreeg ik gezondheidsproblemen waardoor ik in het voorjaar eerst weer voorzichtig ben begonnen met werken in loondienst. De gezondheidsproblemen zijn gelukkig niet meer aan de orde, en ik loop nog wel steeds rond met een idee om het in een ander jasje te gieten, maar ik kom er nog niet echt uit hoe ik dat het beste aan kan pakken, cq uit kan voeren.

 

Link naar reactie
  • 0
Ik zat al te denken hoe ik mij dat voor moest stellen bij een dienst van bijvoorbeeld 5 uur

Dat je een minimumbedrag hanteert betekent niet dat je alleen vaste bedragen hanteert: je rekent nog steeds gewoon een uurloon. In dit geval 5 uur x het vaste uurtarief, alleen nooit minder dan € 50,- :).

 

Mij bruto uurloon is nu € 9,96. Wanneer ik dit vermenigvuldig met 1.6 dan kom ik op een bedrag van €15,94. De opdrachtgever heeft alles uit handen aan payroll gegeven omdat hij zelf nergens werk mee wil hebben. Dus mijn gedachte is dat het voor hem wel aantrekkelijk moet zijn om mij als zelfstandige in te huren, want hij krijgt er dan wel zelf een administratieve taak bij.

Maar wellicht denk ik daarbij te kort door de bocht…

Inderdaad tekort door de bocht: het moet voor jou óók aantrekkelijk zijn om als zelfstandige te werken, want je krijgt er een hoop verantwoordelijkheden bij: oa administratie, BTW aangifte, (bedrijfs)aansprakelijkheid en - voor dit deel van het inkomen geen WW, Ziektewet en WGA.

 

Bij dit uurtarief houd je er als zelfstandige misschien € 2,50 tot € 3,00 extra per uur aan over. Voor dat bedrag zou ik al die moeite niet doen...

 

Eerlijk gezegd: als het toch neveninkomsten zijn dan zou ik voor deze werkzaamheden lekker via payroll blijven werken.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Bij dit uurtarief houd je er als zelfstandige misschien € 2,50 tot € 3,-- extra per uur aan over. Voor dat bedrag zou ik al die moeite niet doen...

 

 

Eerlijk gezegd: als het toch neveninkomsten zijn dan zou ik voor deze werkzaamheden lekker via payroll blijven werken.

 

Ik begrijp wat je bedoeld, en het is ook niet zo dat ik geen ambitie heb om verder te groeien, of om mijn activiteiten verder uit te breiden. Ik bedoelde er alleen maar mee te zeggen dat het voor mij toch anders is dan wanneer je bijvoorbeeld kostwinner bent.

Link naar reactie
  • 0

Ga als tip eens praten met de nieuwe cateringbedrijven...

 

...wat je nu wilt levert nauwelijks wat op met het geschetste (denk)beeld...

 

Weekendgroet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
In de overeenkomst van opdracht tussen de inlener en het payroll bedrijf staat dat het een contract is van 1 uur per week. In mijn contract staat echter dat er geen minimale arbeidsduur geldt. Wanneer ik een week helemaal niet opgeroepen wordt dan ontvang ik ook geen loon.

 

Je verwart hier wellicht? de minimale contractuele arbeidsduur (voor hoeveel uur wordt je minimaal betaald, ongeacht wel of geen oproep), met de minimale beloning per oproep of - in de ABU-CAO - werkdag. Volgens de ABU CAO wordt er per dag dat je werkt minimaal 3 uur loon uitbetaald maar hierop zijn ook weer uitzonderingen.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.