• 0

Beginnersvraag BTW-aangifte (gebruikte) marge goederen

Beste iedereen,

 

Waarschijnlijk een domme vraag, maar iets is me niet helemaal duidelijk. Mijn situatie: Ik heb een klein bedrijf en handel o.a. in gebruikte (marge) goederen en pas een globalisatie berekening toe. Dus totaal van alle inkoop/verkoop/btw over marge/enz toe.

 

Dit is mijn eerste BTW aangifte, ik vroeg me af wat je bij "1a levering/diensten belast met hoog tarief" invult. Er zijn 2 rubrieken: "bedrag waarover omzet belasting wordt berekend" en "omzetbelasting".

Mijn idee was bij die eerste: verkoop-winst en dan daar de BTW daarover ervan afgetrokken dus: (verkoop-inkoop)=x en dan x-(x*21/121).

 

En dan vervolgens bij omzetbelasting.

 

Dus stel ik verkoop iets voor 125, en de inkoop was 40,-. Dan is Exclusief BTW bedrag dus: (125-40)=85 en dan 85-(85*21/121)= 70.-

 

En de omzetbelasting is dan gewoon 15,- toch?

 

Vreemde eraan lijkt me, is dat mensen dan niet enorm gaan sjoemelen met de inkoopprijs zodat ze minder belasting hoeven af te dragen? Of levert dat onderaan de streep niks bijv door de IB aangfite?

 

Alvast bedankt.

 

[verandering: titel]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Nathan,

 

Jouw berekeningen en ingevulde bedragen kloppen helemaal.

Je zou de BTW nog in jouw voordeel mogen afronden op € 14, maar dat is een kleinigheid.

 

Bij grotere inkoopbedragen is een inkoopverklaring verplicht.

Kleinere bedragen zijn inderdaad wat meer fraudegevoelig.

Meestal zijn er hiervan ook nog bankafschriften en e-mails.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

@Lex van Roode: Dank voor het antwoord! Dan weet ik helemaal genoeg.

 

En goede tip, geldt dat eigenlijk niet bij alle bedragen voor de BTW-aangifte en IB-aangifte, dat je bedragen standaard naar onder mag afronden? Scheelt ook weer denkwerk ;D

Link naar reactie
  • 0

Bij de IB-aangifte vul je inderdaad ook alle bedragen in afgerond op hele Euro's.

 

Alleen moeten veel totalen, zoals die van de verlies-en-winstrekening, balans, privé-onttrekkingen en -stortingen blijven aansluiten bij je eigen administratie (in centen). Daarom moet je bij het invullen van individuele bedragen grotendeels de normale afrondingsregels hanteren. Soms moet je wel een Euro smokkelen om een en ander kloppend te krijgen.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.