• 0

6% BTW op nieuwe fiets zakelijk gebruik?

Ik heb zojuist een nieuwe fiets gekocht, voor zakelijk gebruik. Gaat dus op de balans geplaatst worden (geen kilometervergoeding).

 

Factuurtotaal van de fiets (€565), inclusief kettingslot (€0) en fietstassen is (€34) is €599 inclusief BTW. Verder zit er een gratis servicepakket in ter waarde van €287 (discutabel maar irrelevant).

 

In mijn berekening zit op alle producten 21% BTW en zou de fiets mij €495 exclusief BTW kosten.

 

Echter, op de factuur staat:

6% BTW over 214,62 = €12,88

21% BTW over 307,02 = €64,48

BTW Totaal = €77,35

 

Ik begrijp dat op fietsonderhoud 6% BTW zit maar ik geloof niet dat voor het afmonteren van een simpele fiets met terugtraprem er voor €214 aan werk verzet wordt.

 

Dat ik minder BTW terug kan vragen is voor mij geen probleem, dat gun ik mijn fietsenmaker wel. Maar ik wil niet meehelpen aan BTW fraude, dus ik wil graag weten of dit wel correct is.

 

[verandeirng: titel]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

RiVe, ik kwam er thuis pas achter bij het invoeren in de administratie. Heb het de fietsenmaker nog niet gevraagd.

 

Inmiddels het volgende gevonden:

https://acconavm.nl/kennis/mkb/nieuwe-fiets-inclusief-servicebeurt-let-op-btw/

https://www.tweewieler.nl/retailing/nieuws/2016/12/werkzaamheden-nieuwe-fiets-naar-laag-btw-tarief-10127885

 

Je mag dus geen 6% BTW vragen op rijklaar maken. Maar bij het verkopen van een gratis servicebeurt bij aankoop van de fiets mag je 6% BTW op de waarde daarvan berekenen. In mijn geval dus het gratis servicepakket ter waarde van €287.

Link naar reactie
  • 0

Voor het gratis servicepakket betaal je dus 214 euro? Wat is er dan gratis?

De service, niet de 6% BTW over die gratis service ter waarde van 214 euro.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Voor het gratis servicepakket betaal je dus 214 euro? Wat is er dan gratis?

 

Alhoewel het niet meer relevant is voor de vraag, of misschien wel, wat houdt het service pakket in?

 

Dat wordt hier niet verteld.

 

Is dat nog een eenmalige onderhoudsbeurt? Dan is 214 euro vrij kostbaar.

 

Of zijn het de eerstkomende 3 jaar gratis onderhoudsbeurten en komt de fietsenmaker kosteloos langs als het ketting van je fiets afloopt.

 

Ik denk wel dat dit servicepakket van 214 euro iets meer omvat als een onderhoudsbeurt,

Link naar reactie
  • 0

Alhoewel het niet meer relevant is voor de vraag, of misschien wel, wat houdt het service pakket in?

Dat wordt hier niet verteld. Is dat nog een eenmalige onderhoudsbeurt? Dan is 214 euro vrij kostbaar.

Wat maakt het uit ... Het is immers gratis. Het enigste wat je betaald is de btw over die kostbare onderhoudsbeurt(en).

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Wat maakt het uit ... Het is immers gratis.

Het maakt 16% uit, die TS niet terug krijgt. Ik vind 't op zijn minst verneukeratief.

TS betaalt, geheel volgens de toegestane regels, 6% oftewel 12,88 die hij vervolgens in de voorbelasting terugvorderd. Het is aan TS om te beslissen of hij het bedrag van 12,88 wel of niet verneukeratief vindt om het maar in uw woorden te zeggen.

 

Met een beetje beter overleg had TS, als ondernemer en niet als particulier, een betere deal met de fietsenmaker kunnen maken, want die 6% is eigenlijk ten gunste van de particulier. Gedane zaken nemen (meestal) geen keer.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Gaat dus op de balans geplaatst worden

 

Kosten of investering met de fietstassen wel of niet meegerekend? M.a.w. is het investeringsbedrag hier minimaal 450 (netto o.b.v. meetellen installatie-/afleverkosten en in mindering brengen van kortingen (privégebruik woonwerkverkeer))? ;D

 

Had je de fiets alleen ook voor 337,50 incl. kunnen kopen?

 

In mijn berekening zit op alle producten 21% BTW en zou de fiets mij €495 exclusief BTW kosten.

Bedoel je dat dit jouw verwachting was o.b.v. het totaalbedrag?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

TS betaalt, geheel volgens de toegestane regels, 6% oftewel 12,88 die hij vervolgens in de voorbelasting terugvorderd.

 

 

Dat is nog te bezien, vandaar ook mijn opmerking waaruit bestaat die service beurt?

 

Topicstarter kwam erachter tijdens het invoeren in zijn administratie, als de verkoper erg joviaal de fiets heeft verkocht met de bewoording, de fiets kost 598,99 en ik doe er een gratis servicepakket bij, dan is er hier terdege sprake van belastingfraude als het servicepakket een waarde vertegenwoordigt van 40 of 50 euro, nl. het goedkoper kunnen aanbieden van een fiets, op basis van deels 6% BTW.

 

Vertegenwoordigt het servicepakket meer dat een nastelbeurt, bv een meer jaren onderhoud voor de fiets, dan is het volgens de toegestane regels. Dat is ook de vraag van TS.

 

Terechte vraag van Highio.

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
TS betaalt, geheel volgens de toegestane regels, 6% oftewel 12,88 die hij vervolgens in de voorbelasting terugvorderd. Het is aan TS om te beslissen of hij het bedrag van 12,88 wel of niet verneukeratief vindt om het maar in uw woorden te zeggen.

 

Met een beetje beter overleg had TS, als ondernemer en niet als particulier, een betere deal met de fietsenmaker kunnen maken, want die 6% is eigenlijk ten gunste van de particulier. Gedane zaken nemen (meestal) geen keer.

 

Dat is alleen maar in theorie. In deze praktijk is dat niet het geval, want voor deze regeling werd over de fiets 21% BTW gerekend en nu wordt de fiets voor dezelfde winkelprijs verkocht, maar wordt er minder BTW afgedragen. De enige die hier voordeel van heeft is de fietsenverkoper. In het aangehaalde artikel van Accon AVM staat dat ook expliciet zo uitgelegd.

 

Mod edit: fietsberichtenmaker heeft als gratis service quote gerepareerd

 

Link naar reactie
  • 0

Alhoewel het niet meer relevant is voor de vraag, of misschien wel, wat houdt het service pakket in?

Dat wordt hier niet verteld. Is dat nog een eenmalige onderhoudsbeurt? Dan is 214 euro vrij kostbaar.

Wat maakt het uit ... Het is immers gratis. Het enigste wat je betaald is de btw over die kostbare onderhoudsbeurt(en).

 

Het factuurbedrag was 565 EUR, niet 384 EUR. Hij heeft dus wel degelijk voor de onderhoudsbeurt betaald en dus is die niet gratis.

 

De prijs van een product is over het algemeen een kernbeding, dus als hij alsnog voor die beurt betaald heeft, zou hij het geld moeten kunnen terugeisen. :)

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Het factuurbedrag was 565 EUR, niet 384 EUR. Hij heeft dus wel degelijk voor de onderhoudsbeurt betaald en dus is die niet gratis.

Laten wij het erop houden dat de fiets €521,64 excl. 21% kost [6% BTW over 214,62 = €12,88 + 21% BTW over 307,02 = €64,48] maar dat de fietsenboer voor die €214,62 "slechts" 6% in rekening heeft gebracht, in plaats van de gebruikelijke 21%.

Voor een particulier is die 6% mooi meegenomen, maar niet voor TS, die schiet er als ondernemer 15% bij in, en dat is het verneukeratieve waarover StevenK spreekt. Gelukkig heeft TS wel één of meerdere onderhoudsbeurten, met of zonder onderdelen, daar aan overgehouden, want dat staat immers op de factuur. Wat zal het gemiddelde uurtarief van een fietsenmaker zijn?

 

Bij dit alles blijft nog steeds de vraag van DaMedia onbeantwoord, en dat is: wat staat er (nu eigenlijk) op de factuur? Er worden door TS wel een aantal getallen aangedragen, maar waarvan de samenhang ver is te zoeken.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Voor onderdelen geldt altijd 21% BTW.

 

Ik maak daarnaast als (zakelijk) fietser een andere afweging en dat is hoe snel je deze met bijdrage van de Belastingdienst terugfietst. Ik zou denken met 337,50/0,19 zakelijke km bij privé aanschaf. Dat gaat bij menig gebruiker sneller dan activeren. 8)

 

Interessante case als we over een paar EURO's willen discussiëren, wat gebeurt er in beide gevallen bij diefstal?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Ik maak daarnaast als (zakelijk) fietser een andere afweging en dat is hoe snel je deze met bijdrage van de Belastingdienst terugfietst. Ik zou denken met 337,50/0,19 zakelijke km bij privé aanschaf. Dat gaat bij menig gebruiker sneller dan activeren.
ik vraag mij af wat voor fiets je voor dat bedrag kunt kopen. Als zakelijke rijder zou ik eerder opteren voor een elektrische fiets in de hogere prijsklasse. Nog één geringe investering erbij en je kunt van de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek gebruik maken. Dat scheelt weer 28%.

 

Je kunt natuurlijk ook via-via een tweedehands fiets van 50 euro privé kopen en 19 cent zakelijke kilometers declareren. Misschien vindt TS ergens op straat een wezenfiets en die kost helemaal niets.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
ik vraag mij af wat voor fiets je voor dat bedrag kunt kopen.
De fiets met terugtraprem van deze case als het verhaal belastingtechnisch klopt (en als ik het goed begrijp en terugreken)...

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

De kosten van het rijklaar maken van een fiets vallen onder het hoog tarief.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/diensten_6_btw/fietsen_repareren

Het lijkt er dus op dat de leverancier ten onrechte het lage tarief in rekening heeft gebracht.

Dat is echter zijn probleem, bij een boekencontrole valt de leverancier ws door de mand.

Jou kan niets verweten worden, tenzij je onder 1 hoedje speelt met de leverancier, maar dat lijkt me niet het geval. Mocht de leverancier een naheffing BTW krijgen, kan hij dat dan ook niet op jou verhalen.

 

Er is wel een ander probleem.

Als je de fiets activeert, wel bedrag activeer je dan?

Het bedrag alleen betaald voor de fiets of het bedrag inclusief rijklaar maken?

In het 1ste geval heb je geen recht op investeringsaftrek, in het 2de geval wel.

De grens voor investeringsaftrek ligt op € 450,00 (excl BTW).

 

Om misverstanden te voorkomen, zou ik aan je fietsleverancier een nieuwe factuur vragen, waarop alleen een bedrag in rekening wordt gebracht voor de fiets tegen het hoge BTW-tarief.

Het meerbedrag aan BTW dat je dan moet betalen, kun je terugvorderen.

 

Dit staat los van de vraag of het wel verstandig is om de fiets te activeren.

Als je de fiets privé houdt, kun je namelijk € 0,19 per zakelijke kilometer declareren.

Als de werkelijke kosten van een fietskilometer lager liggen dan € 0,19 per km is dit al snel interessanter dan de fiets activeren.

Mocht je de fiets privé houden, dan is er ook geen reden om een nieuwe factuur te vragen.

Nadeel van deze methode is wel dat je een km-administratie moet bijhouden.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De kosten van het rijklaar maken van een fiets vallen onder het hoog tarief.

Het lijkt er dus op dat de leverancier ten onrechte het lage tarief in rekening heeft gebracht.

Het betreft hier service(onderhouds)beurten en die vallen onder het 6% btw-tarief

 

Als je de fiets activeert, wel bedrag activeer je dan?

Het bedrag alleen betaald voor de fiets of het bedrag inclusief rijklaar maken?

In het 1ste geval heb je geen recht op investeringsaftrek, in het 2de geval wel.

De grens voor investeringsaftrek ligt op € 450,00 (excl BTW).

In het 2e geval ook niet aangezien er op de factuur vermeldt staat dat het gaat om onderhoudskosten (6% btw) en niet om rijklaar maken (21% btw).

 

Om misverstanden te voorkomen, zou ik aan je fietsleverancier een nieuwe factuur vragen, waarop alleen een bedrag in rekening wordt gebracht voor de fiets tegen het hoge BTW-tarief. Het meerbedrag aan BTW dat je dan moet betalen, kun je terugvorderen.
Geheel mee eens.

 

Dit staat los van de vraag of het wel verstandig is om de fiets te activeren. Als je de fiets privé houdt, kun je namelijk € 0,19 per zakelijke kilometer declareren. Als de werkelijke kosten van een fietskilometer lager liggen dan € 0,19 per km is dit al snel interessanter dan de fiets activeren. Mocht je de fiets privé houden, dan is er ook geen reden om een nieuwe factuur te vragen. Nadeel van deze methode is wel dat je een km-administratie moet bijhouden.
Ook geheel mee eens.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.