• 0

Bedrijfsovername: neem je ook schulden over bij eenmanszaak

Hallo mensen!

 

Ik ben in gesprek om een bedrijf over te nemen. Echter is het zo dat het een eenmanszaak is, en ik weet (nog) niet of er schulden in zitten.

Mocht dat zo zijn, kan ik dan alleen de bedrijfsnaam en het pand overnemen en dat ik vanaf 0 begin?

Of dient de administratie van afgelopen 7 jaar (dus ook eventuele schulden) overgenomen te worden?

 

Ik hoor het graag. Ik heb al gezocht hier

en daar maar ik kon geen duidelijk antwoord vinden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1

Welkom AndreH,

 

Als antwoord op je vraag:

 

De eenmanszaak is de meest eenvoudige ondernemingsvorm en is volledig verbonden aan de persoon die het bedrijf opricht. De eigenaar van een eenmanszaak is geen rechtspersoon. Hij heeft dus rechten en plichten als persoon en niet als bedrijf, zoals bij een bv wel het geval is. Juridisch gezien kunt u van een eenmanszaak alleen maar onderdelen van het bedrijf kopen. Denk hierbij aan het merk en/of handelsnaam, bedrijfspand, voorraad en kennis. U kunt alleen winstgevende onderdelen overnemen en niet de schulden.

 

Bronnen ABN AMRO (quote), wetrecht.nl en natuurlijk Higherlevel.

Link naar reactie
  • 0

 

 

U kunt alleen winstgevende onderdelen overnemen en niet de schulden.

 

Dat is natuurlijk aperte onzin. Natuurlijk kun je schulden overnemen en dat kan ook best lonend zijn. Denk bijvoorbeeld aan een contractsovername met die ene essentiele leverancier etc.

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 1

Ik denk dat je de opmerking iets anders moet interpreteren.

Er wordt, wellicht, bedoeld:”Je kunt van een eenmanszaak de winstgevende onderdelen overnemen, en de schulden bij de verkoper laten zitten”.

Maar de formulering in niet uniek geformuleerd.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 72 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.