• 0

Zakelijk gebruik van mijn eigen auto

Beste allemaal,

 

Naar aanleiding van een vraag die ik heb, zoek ik hier naar antwoorden.

 

Jaarlijks ben ik ongeveer 3000 kilometer onderweg voor mijn onderneming en wil ik € 0,19 per kilometer aftrekken van mijn kosten.

 

Het punt is dat ik niet de eigenaar van de auto ben (dit is mijn vader). Kan ik deze kosten nou wel aftrekken of niet?

 

Ben benieuwd naar de antwoorden...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Misleidende titel.

 

Wat betreft je vraag ... Dat kan dus niet ... Het is immers niet je eigen privé auto.

Je vader kan je wel een factuur sturen voor de huur van zijn auto.

 

Wat ook kan is dat je vader zijn auto met een volle brandstoftank uitleent en dat jij de auto na gebruik weer met een volle brandstoftank terugbrengt. De brandstofkosten kan je, voor de zakelijke kilometers, als kostenpost in de boekhouding opnemen.

 

Met de vriedelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt de auto natuurlijk privé huren van je vader voor €0,01 p/km (of zelfs €0,01 per rit).

 

Gebruikt u in uw onderneming een vervoermiddel dat uw eigendom is of dat u privé huurt, bijvoorbeeld een auto, motor of een fiets? Dan mag u voor de zakelijke ritten € 0,19 per kilometer van uw winst aftrekken.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/gebruik_privevervoermiddel

 

Ik weet niet of er minimale bedragen ("zakelijk") zijn waarvoor dit zou gelden voor huur in privé-sfeer. Inkomsten van die "huur" vallen bij je vader wel onder inkomen.

 

Ps. Zorg ook dat de verzekering goed geregeld is. Ik kan me voorstellen dat je een probleem krijgt als je dit niet goed geregeld hebt.

Link naar reactie
  • 0

We gaan de auto op mijn (bedrijfs)naam zetten.

Dat wordt dan even doorrekenen wat verstandiger is ... vader stuurt factuur voor gebruik, of zoon neemt auto over in privé, of zoon neemt auto over in zaak.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ja daar heb je een punt.

 

Het is 'mijn auto', ik ben de enige die hem gebruikt. Maar hij staat dus op naam van mijn vader.

 

Een beetje offtopic, maar waarom staat een auto op naam van je vader als jij de enige bent die er in rijdt?

Als het is wat ik denk, zullen de meeste mensen dit afraden.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ja daar heb je een punt.

 

Het is 'mijn auto', ik ben de enige die hem gebruikt. Maar hij staat dus op naam van mijn vader.

Tenaamstelling zegt niets over eigendom. Als het jouw auto is, dan kun je gewoon jezelf die 19 cent vergoeden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 100 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.