• 0

compagnon uit de bv zetten.

Eerst een groet aan alle leden van dit forum. Ik zit een beetje met een dilemma. Jaren geleden hebben mijn compagnon en ik de bv opgericht en hebben beide een 50% belang in de bv.Nu een 20 jaar later heeft mijn compagnon plots besloten om een ander werk project aan te nemen voor zichzelf (kan veel meer verdienen) en is zonder opname van salaris twee maanden geleden vertrokken om dit te gaan doen. Hij deed de administratie en ik de tech kant van de bv. Samen voerde wij de klussen uit in de onderneming. Hij is vertrokken mij achterlatend met een berg aan onbetaalde facturen van onze leveranciers. Zelf heeft hij wel van de zakelijke rekening prive betalingen uitgevoerd en ik heb nu eindelijk na twee maanden zonder opname van salaris de betalings achterstand kunnen inlopen. Is zijn handelen juridisch verwijtbaar? Kan de bv hem ontslaan?

Zelf heb ik liefst dat hij weg blijft want bewezen is dat hij zijn eigen ik voorop zet ongeacht zijn verplichtingen tov de bv en zijn compagnon.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een week voordat hij (nu twee maanden geleden) niet meer op de zaak is verschenen vertelde hij mij dat hij besloten had een werk project te gaan doen omdat hij meer kon gaan verdienen en heeft sedert die datum geen salaris meer opgenomen uit de bv en is tot op heden nog elders aan het werk

Link naar reactie
  • 0

Vraagje:

Is er geen concurrentiebeding afgesproken?

Mag je compagnon wel zomaar werken voor een derde?

 

Als hier afspraken over zijn gemaakt, zou het wel eens kunnen dat hij de omzet die hij bij die 3de genereert gewoon in de BV moet storten. Of dat hij een boete moet betalen wegens schending concurrentiebeding.

 

Eerst dus goed nalezen wat er allemaal in statuten BV, arbeidsovereenkomst (als die er is) e.d. staat, maar dat is hier al eerder opgeschreven.

Link naar reactie
  • 0
Is er geen concurrentiebeding afgesproken? Mag je compagnon wel zomaar werken voor een derde?

 

Ook als er geen concurrentiebeding is, mag een bestuurder niet zomaar concurreren met de BV. Hij heeft een verantwoordelijkheid jegens de BV.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.