• 0

Keuze bedrijfsauto ivm milieuzone

Ik wil begin 2019 voor mijzelf beginnen (EZ) als installateur.

Momenteel heb ik een privé auto die aan vervanging toe is.

 

Ik rijdt ongeveer 20000 km privé en ik verwacht de eerste jaren ongeveer 10000 km per jaar zakelijk te gaan rijden.

 

Mijn voorkeur gaat uit naar 1 bedrijfsauto met een dubbele cabine aan te schaffen die ik zowel zakelijk als privé ga rijden. De andere optie is om 2 auto’s aan te schaffen; 1 (kleinere) bedrijfsauto en 1 privé auto.

 

Mijn vraag:

1) Mijn werkgebied wordt vooral Amsterdam (binnenstad). Daar gelden milieuzones wat vooral voor oudere diesel’s ongunstig is. Momenteel geldt een verbod voor bestelauto’s (diesel) met een Datum eerste toelating (DET) van vóór 1-1-2000. De gemeente Amsterdam heeft nog geen besluit genomen om de milieuzone voor bestelauto’s aan te scherpen. Er is wel vastgesteld dat per 2025 alle bestelauto’s in de stad uitstootvrij moeten zijn.

 

Een bedrijfsauto met een dubbele cabine is er (bijna) alleen in diesel. En dan zit ik weer met de 2025 regel (alle bestelauto’s uitstootvrij).

Hybride of elektrische varianten zijn er niet.

 

Ik vraag mij nu af wat wijsheid is: een 2hands (niet te oud) bedrijfsauto met dubbele cabine waar ik voorlopig Amsterdam nog mee in kan, en dan over een aantal jaren kijken wat dan de situatie in Amsterdam is. Of toch de keuze voor 2 auto’s, of…..??

 

Of hebben jullie nog andere inzichten en ideeën?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een bedrijfsauto met een dubbele cabine is er (bijna) alleen in diesel. En dan zit ik weer met de 2025 regel (alle bestelauto’s uitstootvrij). Hybride of elektrische varianten zijn er niet.

Voorlopig is dat niets meer een (natte)toekomstdroom van enkele politieke partijen. Bovendien gaat het over de verkoop van nieuwe auto's met dieselmotoren. De oudjes blijven nog gewoon doorrijden, al dan niet met een belastingvoordeel youngtimer auto. Hoe krom en dom kan de politiek denken en doen.

 

Voorlopig is de autolobby op politiek niveau nog immer oppermachtig en zijn de ontwikkelingen voor schonere dieselauto's ook nog niet uitgeput.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Bovendien gaat het over de verkoop van nieuwe auto's met dieselmotoren. De oudjes blijven nog gewoon doorrijden..

 

Dat geldt toch ook voor bestaande auto's met dieselmotoren? Er is nu al een verbod voor bestelauto’s (diesel) met een Datum eerste toelating (DET) van vóór 1-1-2000.

En die datum zal alleen maar opschuiven.

 

Laat ik mijn vraag anders stellen: hoeveel procent "zekerheid" heb ik als ik nu een vrij nieuwe bestelauto koop (dus die voldoet aan de euro6 norm), dat ik daarmee de komende 7 jaar Amsterdam / milieuzone nog in mag?

Link naar reactie
  • 0

hoeveel procent "zekerheid" heb ik als ik nu een vrij nieuwe bestelauto koop (dus die voldoet aan de euro6 norm), dat ik daarmee de komende 7 jaar Amsterdam / milieuzone nog in mag?

Burgers en ondernemingen moeten erop kunnen vertrouwen dat de Overheid begrijpelijke en uitvoerbare regels maakt die gedurende een lange(re) periode rechtgeldig blijven. Tegenwoordig zijn het eerder ad-hoc acties waarvan niemand weet hoelang ze standhouden. De rijverboden voor auto's, met dieselmotor en willekeurig bouwjaar, in sommige straten van enkele steden, laten weer eens zien dat de Overheden zonder onderbouwing per decreet regeren. Uw zekerheidsvraag is dus niet in een percentage uit te drukken.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

hoeveel procent "zekerheid" heb ik als ik nu een vrij nieuwe bestelauto koop (dus die voldoet aan de euro6 norm), dat ik daarmee de komende 7 jaar Amsterdam / milieuzone nog in mag?

Burgers en ondernemingen moeten erop kunnen vertrouwen dat de Overheid begrijpelijke en uitvoerbare regels maakt die gedurende een lange(re) periode rechtgeldig blijven. Tegenwoordig zijn het eerder ad-hoc acties waarvan niemand weet hoelang ze standhouden. De rijverboden voor auto's, met dieselmotor en willekeurig bouwjaar, in sommige straten van enkele steden, laten weer eens zien dat de Overheden zonder onderbouwing per decreet regeren. Uw zekerheidsvraag is dus niet in een percentage uit te drukken.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Het is wel iets om zeker rekening mee te houden. Als je een auto koopt. Maar je praat nu over een regeling van auto's die ouder zijn dan 18 jaar.

Met 30.000km per jaar is een nieuwe bedrijfsauto na 10 jaar toch wel echt helemaal opgebruikt, maar waarschijnlijk al veel eerder.

Dus als je een auto koopt die niet ouder is dan 7 jaar, dan moet dat toch prima lukken?

Ik neem namelijk aan dat als je andere mensen gaat vervoeren en met dezelfde auto bij een klant wil aankomen, dat hij nog wel een beetje netjes moet zijn.

Een auto met bijvoorbeeld 100.000 km hoeft dan nog maar 7 jaar mee te gaan.

Link naar reactie
  • 0

Die dubbele cabine is alleen voor prive gebruik handig, maar heb je zakelijk niet nodig?

 

Zou dan zelf toch eerder voor twee aparte auto's gaan...

Op nieuwe elektrische bestelwagentjes kan je best leuke subsidies krijgen.

Waardoor een nieuwe kopen wel eens voordeliger zou kunnen zijn dan een jonge occasion.

Link naar reactie
  • 0

Ik haal mijn eigen topic nog even aan. De situatie is inmiddels wat gewijzigd:

 

De situatie is nu dat ik een 2e hands kleine bestelauto (grijs kenteken) wil gaan aanschaffen van ongeveer 5 jaar oud. Ik wil hier ongeveer 5 jaar mee rijden.

Ik zal erg vaak in Amsterdam (centrum) rijden met deze auto.

Aantal kilometers per jaar zal ongeveer 15000 zijn.

 

Ik heb de keuze tussen benzine en diesel.

Omdat het een grijs kenteken is (bestelauto ondernemer) en het verschil in gewicht tussen benzine en diesel voor dit model niet veel is, is de wegenbelasting voor beiden nagenoeg gelijk.

 

In verbruik en prijs per liter brandstof wint de diesel.

Echter omdat de diesel auto in de verdomhoek zit, zal de afschrijving van de diesel een stuk meer zijn dan de benzine.

 

Kortom, rekening houdend met Amsterdam (milieubeleid), afschrijving etc, wat is wijsheid? Benzine of diesel?

Link naar reactie
  • 0

Vrachtwagens en personenwagen / brommers / .....

Daar zit geen éénduidig beleid in helaas.

Zo is er een landelijke milieuzone voor vrachtwagens, maar per gemeente verschilt het beleid voor personenwagen / brommers /...

Voor vrachtwagens geld een oude afspraak voorlopig nog en is alles met euro 4 en hoger welkom, voor de overige deelnemers is de laatste jaren steeds strenger beleid ingevoerd in diverse gemeentes

 

Wil je meest op safe, neem dan een bestelwagen op benzine met lpg of ander soort gas

Link naar reactie
  • 0
29 minuten geleden, JansenmeteenJ zei:

Zo is er een landelijke milieuzone voor vrachtwagens, maar per gemeente verschilt het beleid voor personenwagen / brommers /... 

 

Er komt een landelijk beleid voor milieuzones vanaf 2020. Dit vanwege de verschillende regelgevingen die op dit moment gaande zijn. In dit geval gaat het om een bestelauto, en kijkende naar de landelijke wetgeving die gaat komen, zal dit zeker geen probleem zijn als de bestelauto 5 jaar wordt gebruikt, zoals de TS heeft aangegeven.

Link naar reactie
  • 0

Ok, dus waarschijnlijk zit ik wel safe met een diesel als deze euro 6 is (dus niet ouder dan ong 5 jaar). En ik er niet langer mee rijdt dan ong 5 jaar.

 

Wat verwachten jullie wat de diesel prijs gaat doen? Want in de meeste Europese landen is deze bijna net zo duur als benzine....

Link naar reactie
  • 0
31 minuten geleden, Petervdk zei:

Ok, dus waarschijnlijk zit ik wel safe met een diesel als deze euro 6 is (dus niet ouder dan ong 5 jaar). En ik er niet langer mee rijdt dan ong 5 jaar.

Iedereen aan de Diesel ... Dieselmotoren hebben een lagere CO2 uitstoot dan Benzinemotoren.

Voor het NOx-probleem is ook al een oplossing gevonden.

Breakthrough: new Bosch diesel technology provides solution to NOx problem.

 

31 minuten geleden, Petervdk zei:

Wat verwachten jullie wat de diesel prijs gaat doen? Want in de meeste Europese landen is deze bijna net zo duur als benzine.... 

Diesel is de meest makkelijk en goedkoop te produceren brandstof ... het is de politiek die de prijs maakt.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dat kun je nu wel zeggen Cosara, maar stel dat je gelijk hebt, dan gaan alle landen en steden waar de diesel nu in de ban is (of gedaan wordt) dat echt niet zo snel terug draaien. 

Dat er een oplossing is voor het nox probleem, en dat het de politiek is die de prijs bepaalt, dan nog ben ik huiverig om, mbt een stad als Amsterdam, een diesel aan te schaffen. 

Link naar reactie
  • 0
46 minuten geleden, Petervdk zei:

Dat kun je nu wel zeggen Cosara, maar stel dat je gelijk hebt, dan gaan alle landen en steden waar de diesel nu in de ban is (of gedaan wordt) dat echt niet zo snel terug draaien. 

Tsja ... politiek is nu niet bepaald gezegend met enige intelligentie.

 

Door de zeebeving en de daaropvolgende tsunami van 11 maart 2011, raakte de kerncentrale van Fukushima in Japan zwaar beschadigd. Als gevolg daarvan nam de Duitse regering, met Frau Merkel aan het hoofd, het geweldige besluit om alle kerncentrales in Duitsland binnen zeer korte tijd te sluiten. Nu moet die elektriciteit ergens vandaan komen en dus wordt er weer volop  Duitse bruinkool en steenkool verbruikt om aan de energievraag te kunnen voldoen.

Mij lijkt het dat de preventieve oplossing veel erger is dan de toekomstige kwaal, die naar alle waarschijnlijkheid nooit gaat ontstaan.

De bijkomende vraag is ... Hoe groot is de kans op een tsunami in Duitsland? ... en mocht er ergens in Frankrijk een kernramp in een van hun vele kerncentrales plaatsvinden, hoe hou je die vervuiling aan de Duitse grenzen tegen?

 

Cosara_Quotes_61.thumb.jpg.516cbd117e7edf56e1f7cd98f8fbd8ab.jpg

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Petervdk zei:

Ok, dus waarschijnlijk zit ik wel safe met een diesel als deze euro 6 is (dus niet ouder dan ong 5 jaar). En ik er niet langer mee rijdt dan ong 5 jaar.

 

Wat verwachten jullie wat de diesel prijs gaat doen? Want in de meeste Europese landen is deze bijna net zo duur als benzine....

Hebben anderen hier nog iets zinnigs over te zeggen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.