vorig jaar is mijn vader overleden en hij was op dat moment eigenaar van een BV (beheermaatschappij) met daaronder 2 werk BV's. Er bestaat een prive rekening courant schuld aan de beheer BV van ca 75.000 euro.

Mijn moeder is erfgenaam en is nu DGA. Zij is verder niet werkzaam in de BV, dat ben alleen ik. Maar het gaat niet geweldig - werk me in mijn eentje een slag in de rondte, maar kan hoofd nauwelijks boven water houden, dus ik wil ermee stoppen. Bedrijfsresultaat is op dit moment negatief.

Mijn moeder is inmiddels gepensioneerd gaat dus ook niet het werk voortzetten. Ze wil de BV's graag opheffen. Er zijn echter geen privémiddelen om de rekening bestaande rekening courant schuld te voldoen.

Iemand een idee hoe we hiermee om moeten gaan?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/58882-rekening-courant-schuld-dga/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Even voor onze beeldvorming. Is de beheermaatschappij verlieslatend? Of (één van) de werkmaatschappij(en)? Of alles bij elkaar? Wil je de beheermaatschappij opheffen of (eerst) de werkmaatschappijen? Of ook alles tegelijkertijd? Ben jij overigens in dienst bij één van die BV's? Zo ja, bij welke en in wat voor hoedanigheid? Ontvangt de nieuwe DGA (gebruikelijk) loon en wordt er een management fee doorbelast aan één of beide werkmaatschappij?

Verder misschien nog even iets om naar te kijken. Als de vordering van de BV op de DGA geen tijdelijk karakter had (of heeft), dan is er mogelijk geen sprake van een rekening-courant, maar van een lening.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

• 0

Hi Prinsrachid,

in antwoord op jouw vragen:

- de beheermaatschappij en de werkmaatschappijen zijn een fiscale eenheid - en het geheel is verlieslatend;

- we willen alle BV's opheffen - indien mogelijk allemaal tegelijk - kan maar geregeld zijn;

- ik ben in dienst van 1 van de werkmaatschappijen als projectmanager - ik heb volledige procuratie voor de beheer BV en de werkmaatschappijen;

- de beheermaatschappij krijgt een managementvergoeding vanuit beide werkmaatschappijen en de nieuwe dga ontvangt een klein salaris uit de beheermaatschappij;

- de vordering van de beheermaatschappij op de dga bestaat kennelijk al vele jaren - en is wel afgebouwd in de laatste paar jaren, maar er staat nog een aanzienlijk bedrag open.

• 0

Dan natuurlijk de vraag of er naast de schuld van de dga nog andere bedragen open staan? En heeft de bv daarna nog baten voldoende over om een eventuele dividendbelasting te betalen over de openstaande schuld van de dga?

Als er alleen nog sprake is van een dga-schuld en geen andere schuldeisers meer, dan lijkt het mij zaak om contact op te nemen met een deskundige (accountantskantoor, belastingadviseur) die jullie kan begeleiden met de opheffing van de constructie.

Er bestaan volgens mij wel mogelijkheden om de schuld van de dga aan de bv af te boeken maar dat lijkt mij geen "doe het zelf" werk.

https://www.jongbloed-fiscaaljuristen.nl/tips_trucs/tips_dga/belastingvrij_afboeken_schuld_dga_aan_bv/

• 0

Hi Rik99,

vraag ligt uiteraard al enige tijd bij belastingadviseur en accountant, maar we krijgen van beide tegenstrijdig advies. Ik heb ze nu aan elkaar gekoppeld om tot een eensluidend plan de campagne te komen.

Helaas zijn er onvoldoende baten voor evt dividendbelasting, dat maakt het geheel ook zo complex. Dank voor jullie meedenken!

• 0

Als de vordering van de BV niet meer afgelost kan worden vanuit privé is er sprake van een oninbare vordering en kan deze afgeboekt worden.

De fiscus kan deze vordering echter ook zien als verkapt dividend.

In dat geval kan je nog een aanslag dividendbelasting verwachten.

Veel zal afhangen van wat er op papier is gezet.

Is er een rekening-courant overeenkomst?

Zijn er zekerheden gesteld?

Wat is er afgesproken over rente en aflossing?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar