• 0

Crowdfunder vraagt om inzage bankgegevens

Goedemiddag,

 

Op dit moment zit ik in een traject om een financiering te krijgen. Eén van de mogelijkheden is crowdfunding. Nu vraagt deze partij echter inzage in mijn bankgegevens over de laatste 15 maanden.

Deze gegevens mogen niet zijn geanonimiseerd.

 

Op zich vind ik dit zelf geen probleem maar mag ik deze gegevens wel verstrekken in verband met de AVG wetgeving?

Het crowdplatform heeft wel een privacy verklaring maar welke waarde moet ik daaraan hechten, en is dit afdoende reden om de bankgegevens te verstrekken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Roel, de jaarcijfers worden door de accountant opgesteld. Dan mag de crowdfunder toch aannemen dat deze correct zijn.

 

Sterker nog ik vind dat ze op jou jaarcijfers moeten vertrouwen en dus niet bankafschriften gaan opvragen. Verder is opgesteld door een accountantskantoor niet hetzelfde als jaarrrekening met accountantsverklaring. En zijn er meerdere accountantsverklaringen mogelijk. Bijv waarbij het accountantskantoor meer onderzoek doet naar de aard van transacties.

Link naar reactie
  • 0

Het cloudplatform is zo fout als het maar kan onder de AVG.

Wat vind jij van uitkeringsinstanties die inzage in bankafschriften eisen?

 

Ik vind daar niet perse iets van.

 

Ik kan me nog voorstellen dat een uitkeringsinstantie de wettelijke taak heeft om fraude op te sporen, en dat je dus wettelijk verplicht bent mee te werken als ze erom vragen. Dan pleeg je geen AVG inbreuk, je hebt een wettelijk plicht om die gegevens te leveren.

 

Maar ik vertrouw de overheid ook dat ze er vertrouwelijk mee omgaan.

 

Hier is het iets anders. De geldschieter/tussenpersoon heeft er natuurlijk een belang bij zijn risico in te schatten/in te perken, maar er is geen wet dat hij ze mag eisen. Dus de TS mag ze niet leveren.

 

De geldschieter/tussenpersoon mag zijn risico inperken, maar alleen binnen de grenzen van de wet. En eisen dat anderen de wet overtreden is natuurlijk geen houdbaar businessmodel.

 

Ik vraag me af of je wel met een geldschieter/tussenpersoon met zo'n overduidelijk gebrek aan respect voor de wet in zee wilt gaan. Welke methoden zal die er op na houden als je niet terug kunt betalen?

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Nogmaals, je mag die persoonsgegevens van derden niet doorsturen aan de crowdfunder. Anonimiseren dus, evt. met toelichting. Als de crowdfunder het niet accepteert, dan kun je hoog en laag springen, of je zoekt een ander.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag,

 

Op dit moment zit ik in een traject om een financiering te krijgen. Eén van de mogelijkheden is crowdfunding. Nu vraagt deze partij echter inzage in mijn bankgegevens over de laatste 15 maanden.

Deze gegevens mogen niet zijn geanonimiseerd.

 

Op zich vind ik dit zelf geen probleem maar mag ik deze gegevens wel verstrekken in verband met de AVG wetgeving?

Het crowdplatform heeft wel een privacy verklaring maar welke waarde moet ik daaraan hechten, en is dit afdoende reden om de bankgegevens te verstrekken?

 

De persoonlijke betaaldata zijn in dit geval van jouw of jouw bedrijf? indien dat het geval is dan mag jij deze gegevens gewoon vertrekken aan de beoordelende crowdfundpartij. Let erbij wel op dat je wellicht de gevoelige persoonsgegevens van derde anonimiseerd.

 

 

Zoek jij financiering of subsidie voor jouw concept of bedrijf? check dan nu www.debreed.nl

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag,

 

Op dit moment zit ik in een traject om een financiering te krijgen. Eén van de mogelijkheden is crowdfunding. Nu vraagt deze partij echter inzage in mijn bankgegevens over de laatste 15 maanden.

Deze gegevens mogen niet zijn geanonimiseerd.

 

Op zich vind ik dit zelf geen probleem maar mag ik deze gegevens wel verstrekken in verband met de AVG wetgeving?

Het crowdplatform heeft wel een privacy verklaring maar welke waarde moet ik daaraan hechten, en is dit afdoende reden om de bankgegevens te verstrekken?

 

De persoonlijke betaaldata zijn in dit geval van jouw of jouw bedrijf? indien dat het geval is dan mag jij deze gegevens gewoon vertrekken aan de beoordelende crowdfundpartij. Let erbij wel op dat je wellicht de gevoelige persoonsgegevens van derde anonimiseerd.

 

 

 

Twee juristen/advocaten geven aan dat het niet mag. Waarom zou het volgens u wel mogen?

De data zijn van mijn bedrijf. Anonimiseren wordt door de crowdfunder niet geaccepteerd.

 

Voorlopig ben ik dan ook met enkele andere partijen in gesprek en laat deze crowdfunder vooralsnog buiten beschouwing. Geen van de andere partijen vraagt overigens om inzage in bankgegevens.

 

Link naar reactie
  • 0

Het cloudplatform is zo fout als het maar kan onder de AVG.

Wat vind jij van uitkeringsinstanties die inzage in bankafschriften eisen?

 

Ik vind daar niet perse iets van.

 

Ik kan me nog voorstellen dat een uitkeringsinstantie de wettelijke taak heeft om fraude op te sporen, en dat je dus wettelijk verplicht bent mee te werken als ze erom vragen. Dan pleeg je geen AVG inbreuk, je hebt een wettelijk plicht om die gegevens te leveren.

 

Maar ik vertrouw de overheid ook dat ze er vertrouwelijk mee omgaan.

 

Hier is het iets anders. De geldschieter/tussenpersoon heeft er natuurlijk een belang bij zijn risico in te schatten/in te perken, maar er is geen wet dat hij ze mag eisen. Dus de TS mag ze niet leveren.

 

De geldschieter/tussenpersoon mag zijn risico inperken, maar alleen binnen de grenzen van de wet. En eisen dat anderen de wet overtreden is natuurlijk geen houdbaar businessmodel.

 

Ik vraag me af of je wel met een geldschieter/tussenpersoon met zo'n overduidelijk gebrek aan respect voor de wet in zee wilt gaan. Welke methoden zal die er op na houden als je niet terug kunt betalen?

 

De uitkeringsinstantie dient zich ook aan de wet te houden..

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.