• 0

Ingredienten kruidenpreparaat toegestaan op de markt of niet?

Hallo allemaal,

 

Ik ben bezig een Ayurvedisch kruidenpreparaat op de NL-se markt te brengen als keelpastille en heb hiervoor al contact met een geschikte Indiase producent. Een en ander is best ingewikkeld en er komt een hoop bij kijken, maar ik kom steeds een stapje verder. Eén van de vragen waar ik nog mee zit is of het kruidenpreparaat en de ingrediënten nu wel of niet is toegestaan op de NL-se (EU) markt. Vergelijkbare kruidenpreparaten zijn al op de NL-se markt, en de ingrediënten (op 1 na) ook allemaal al langere tijd (ook voor 1997) in diverse andere (oa Ayurvedische maar ook andere) kruidenpreparaten en voeding. Volgens een consultant (die hoge uurprijzen rekent om eea uit te zoeken) zegt dit niks over of de ingrediënten toegestaan zijn in voedingssupplementen. Ik weet niet of dit nu een dure-uren-verkoop-praatje is of echt waar, maar zie het niet zitten om voor €210,-/uur voor niks te laten schrijven. Waar en hoe kan ik zelf uitzoeken wat wel en niet is toegestaan. En, ook belangrijk, als een ingrediënt nog niet is toegestaan, hoe zorg ik dan dat dit wel gaat worden toegestaan? Ik kan me niet voorstellen dat er voor deze ingrediënten redenen zijn om definitief niet toe te laten, zeker aangezien in andere landen (bv India) deze kruidenpreparaten al eeuwen probleemloos worden gebruikt, en het daarnaast onschadelijke planten zijn.

 

Dank!!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1
Eén van de vragen waar ik nog mee zit is of het kruidenpreparaat en de ingrediënten nu wel of niet is toegestaan op de NL-se (EU) markt. Vergelijkbare kruidenpreparaten zijn al op de NL-se markt, en de ingrediënten (op 1 na) ook allemaal al langere tijd (ook voor 1997) in diverse andere (oa Ayurvedische maar ook andere) kruidenpreparaten en voeding.

 

Vergelijkbaar of hetzelfde is een wereld van verschil.

 

Volgens een consultant (die hoge uurprijzen rekent om eea uit te zoeken) zegt dit niks over of de ingrediënten toegestaan zijn in voedingssupplementen. Ik weet niet of dit nu een dure-uren-verkoop-praatje is of echt waar, maar zie het niet zitten om voor €210,-/uur voor niks te laten schrijven.

 

€ 210,- per uur valt best mee. Een bestuurlijke boete voor invoering niet toegestane ingrediënten varieert tussen minimaal € 525,- tot maximaal € 820.000,-. En ja, de NVWA zit momenteel weer bovenop het gebruik van niet toegestane ingrediënten.

 

Waar en hoe kan ik zelf uitzoeken wat wel en niet is toegestaan. En, ook belangrijk, als een ingrediënt nog niet is toegestaan, hoe zorg ik dan dat dit wel gaat worden toegestaan?

 

Hier staat nagenoeg alle informatie die je nodig hebt, extra links staan onderaan.

 

Aanvraag goedkeuring doe je op zowel Europees als landelijk niveau.

 

Ik kan me niet voorstellen dat er voor deze ingrediënten redenen zijn om definitief niet toe te laten, zeker aangezien in andere landen (bv India) deze kruidenpreparaten al eeuwen probleemloos worden gebruikt, en het daarnaast onschadelijke planten zijn. Dank!!

 

Dat iets in India al langere tijd wordt gebruikt is geen reden voor goedkeuring. Europa stelt nu eenmaal andere eisen aan ingrediënten dan andere continenten en/of landen. Daarnaast is “probleemloos” gebruik natuurlijk pas juist indien dit feitelijk kan worden aangetoont. In Europe is sulfiet ook jarenlang “probleemloos” gebruikt, tot men erachter kwam dat het een intolerantie reactie opleverde. Nu is dit additief slechts beperkt toegestaan.

 

Link naar reactie
  • 0

Heel hartelijk bedankt voor je antwoord! Hieronder heb ik nog een reactie geplaatst. Hoor graag meer.

 

Quote : dennis__78 op 24 juli 2018, 17:35

 

Eén van de vragen waar ik nog mee zit is of het kruidenpreparaat en de ingrediënten nu wel of niet is toegestaan op de NL-se (EU) markt. Vergelijkbare kruidenpreparaten zijn al op de NL-se markt, en de ingrediënten (op 1 na) ook allemaal al langere tijd (ook voor 1997) in diverse andere (oa Ayurvedische maar ook andere) kruidenpreparaten en voeding.

 

Vergelijkbaar of hetzelfde is een wereld van verschil.

 

-> Dat begrijp ik, in dit geval is het een poedervorm ipv een tabletvorm. De laatste ga ik dus invoeren en op de markt brengen. De poedervorm heeft exact dezelfde ingrediënten als mijn tabletten, en volgens 1 van de verkopers is het al van voor 1997 op de markt. Moet ik het toch nog laten registreren oid? Zoja, hoe en waar?

 

Quote : dennis__78 op 24 juli 2018, 17:35

 

Waar en hoe kan ik zelf uitzoeken wat wel en niet is toegestaan. En, ook belangrijk, als een ingrediënt nog niet is toegestaan, hoe zorg ik dan dat dit wel gaat worden toegestaan?

 

Hier staat nagenoeg alle informatie die je nodig hebt, extra links staan onderaan.

 

Aanvraag goedkeuring doe je op zowel Europees als landelijk niveau.

 

-> Weet je zeker dat dit de correcte link is? Hier staat alleen algemene info en links naar de diverse organen. Heeft mijn vraag iig niet beantwoord. Waar doe ik de aanvraag goedkeuring, bij welke instanties?

 

Link naar reactie
  • 0

ik heb weinig aan te vullen op Jeroen, die zit er duidelijker dichterbij de regelgeving als ik (winkelier).

 

er hoeft maar één ingrediënt in te zitten wat niet is toegelaten, dan zal je zelf de registratie moeten gaan verzorgen en dat is te kostbaar.

en inderdaad, de VWA is weer lekker bezig.. >:(

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Dat begrijp ik, in dit geval is het een poedervorm ipv een tabletvorm. De laatste ga ik dus invoeren en op de markt brengen. De poedervorm heeft exact dezelfde ingrediënten als mijn tabletten, en volgens 1 van de verkopers is het al van voor 1997 op de markt. Moet ik het toch nog laten registreren oid? Zoja, hoe en waar?

 

Volgens mij begrijp je het niet. Ik zal proberen het uit te leggen: de in Europa verkrijgbare poedervorm kan vergelijkbare ingrediënten bevatten. Om te claimen dat het exact dezelfde ingrediënten bevat vindt ik gewaagd en discutabel. Alleen overeenkomst in naam is namelijk niet voldoende om een dusdanige claim te maken. Er moeten meerdere overeenkomsten zijn zoals o.a. dezelfde hoeveelheid per 100 gram, dezelfde werkzame stoffen, dezelfde verhoudingen, hetzelfde doel, etc etc.

 

Overigens spreek je in je openingsbericht jezelf tegen. Daar geef je namelijk aan dat 1 van de ingrediënten onzekerheid biedt.

 

Als laatste kan de vraag worden gesteld wat wordt bedoeld met “in significante mate” dit verschilt per product/ingrediënt en kan doorslaggevend zijn in het wel of niet in Europa toegestaan zijn.

 

Het controleren of een bepaald ingrediënt/product kan worden ingevoerd is niet eenvoudig en is afhankelijk van veel meer factoren dan een aantal ogenschijnlijke overeenkomsten. De reden dat ik sulfiet als voorbeeld heb gekozen heeft daar alles mee te maken. Sulfiet is één van de additieven die afhankelijk van de toepassing deels wordt toegestaan.

 

Ga hier niet zelf mee aan de slag, schakel een adviesbureau in.

 

Weet je zeker dat dit de correcte link is? Hier staat alleen algemene info en links naar de diverse organen. Heeft mijn vraag iig niet beantwoord. Waar doe ik de aanvraag goedkeuring, bij welke instanties?

 

Ja. De pagina waar ik naar linkte betreft algemene informatie, de eerste klikbare link verwijst je naar de EFSA, waar de aanvraag ook wordt geregeld (en nog veel meer informatie staat).

 

Link naar reactie
  • 0

Quote : dennis__78 op 25 juli 2018, 17:31

 

Dat begrijp ik, in dit geval is het een poedervorm ipv een tabletvorm. De laatste ga ik dus invoeren en op de markt brengen. De poedervorm heeft exact dezelfde ingrediënten als mijn tabletten, en volgens 1 van de verkopers is het al van voor 1997 op de markt. Moet ik het toch nog laten registreren oid? Zoja, hoe en waar?

 

Volgens mij begrijp je het niet. Ik zal proberen het uit te leggen: de in Europa verkrijgbare poedervorm kan vergelijkbare ingrediënten bevatten. Om te claimen dat het exact dezelfde ingrediënten bevat vindt ik gewaagd en discutabel. Alleen overeenkomst in naam is namelijk niet voldoende om een dusdanige claim te maken. Er moeten meerdere overeenkomsten zijn zoals o.a. dezelfde hoeveelheid per 100 gram, dezelfde werkzame stoffen, dezelfde verhoudingen, hetzelfde doel, etc etc.

 

-> Het gaat idd om dezelfde hoeveelheid per 100 gram, dezelfde werkzame stoffen, dezelfde verhoudingen, hetzelfde doel. Enkel de vorm en daarmee dus manier van toedienen is ander. Poeder die je mengt met een vloeistof VS tablet die je kauwt. Wat betekent dit nu voor mijn product?

 

Overigens spreek je in je openingsbericht jezelf tegen. Daar geef je namelijk aan dat 1 van de ingrediënten onzekerheid biedt.

 

-> Dat klopt, er zijn meerdere aanbieders van het product in poedervorm. Eén daarvan (die ik in eerste instantie enkel had gevonden) heeft 1 ander ingrediënt dan mijn formule. Zeer recent heb ik gevonden dat er nog andere aanbieders zijn van de poedervorm, die wel dezelfde ingrediënten bevatten als mijn formule. Voortschrijdend inzicht dus :) .

 

Als laatste kan de vraag worden gesteld wat wordt bedoeld met “in significante mate” dit verschilt per product/ingrediënt en kan doorslaggevend zijn in het wel of niet in Europa toegestaan zijn.

 

Het controleren of een bepaald ingrediënt/product kan worden ingevoerd is niet eenvoudig en is afhankelijk van veel meer factoren dan een aantal ogenschijnlijke overeenkomsten. De reden dat ik sulfiet als voorbeeld heb gekozen heeft daar alles mee te maken. Sulfiet is één van de additieven die afhankelijk van de toepassing deels wordt toegestaan.

-> Oke, het is niet eenvoudig, en duidelijk wat het niet is, maar zou je dan willen uitleggen hoe dit wel werkt?

 

Ga hier niet zelf mee aan de slag, schakel een adviesbureau in.

-> Dat wil ik wel, maar niet voor het hele traject, enkel op de cruciale bottlenecks waar ik niet uit kan komen. Het is niet alleen dat ik als startende ondernemer niet hele bergen financiële middelen heb om aan consultants te besteden, maar ook dat wil ik begrijpen waar ik mee bezig ben.

 

Quote : dennis__78 op 25 juli 2018, 17:31

 

Weet je zeker dat dit de correcte link is? Hier staat alleen algemene info en links naar de diverse organen. Heeft mijn vraag iig niet beantwoord. Waar doe ik de aanvraag goedkeuring, bij welke instanties?

 

Ja. De pagina waar ik naar linkte betreft algemene informatie, de eerste klikbare link verwijst je naar de EFSA, waar de aanvraag ook wordt geregeld (en nog veel meer informatie staat).

 

-> nee oké, de EFSA die had ik zelf natuurlijk ook al gevonden, bv voor gezondheidsclaims. Op hun site vind ik niet zo gauw meer over registratie of toelating van ingrediënten. Jij stelt dat op zowel Europees als landelijk niveau dit aangevraagd moet worden, maar de vraag blijft open waar (EFSA op EU niveau, maar op NL niveau dan?) en hoe dit dan zou moeten. Hoop dat je me daar nog concreter bij kan helpen.

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie
  • 1

Je probeert nu informatie te krijgen waar mensen doorgaans 4 - 6 jaar voor studeren. Het uitschrijven van hoe het zou werken en wat je moet doen komt overeen met 2 goed gevulde boeken, en dan is het nog geschreven in de globaliteit.

 

Je kunt ongetwijfeld een gedeelte zelf onderzoeken, of althans een poging doen. Maar ik heb een zeer sterk vermoeden dat je jezelf op dit moment in de vingers snijdt.

 

Waarom denk ik dat? Ik ga af op de informatie die jij geeft. Het is -in mijn ogen- onmogelijk dat jij in één dag een producent/leverancier hebt gevonden die produceert wat jij zoekt, dit al importeert in Europa én de voltallige ingrediëntendeclaratie (dus niet dat simpele etiket wat je altijd op producten vindt) overhandigd waardoor jij de afweging kunt maken dat dit exact hetzelfde is als wat jij wilt en dus al in Europa in de handel zou zijn.

 

Je mist de basiskennis, dit baseer ik op het feit dat je niet weet waar je moet zoeken (EU = EFSA, NL = NVWA).

 

Vragen stellen mag natuurlijk vanzelfsprekend. Graag zelfs, ook leuk om andere cases (globaal) te behandelen. Maar dit neigt naar een foutieve interpretatie en/of uitkomst en daar werk ik liever niet aan mee.

 

Kortom: Ik vind het echt tof dat je wilt begrijpen wat er gebeurt, maar ga hier niet mee lopen stuntelen. De risico's wegen niet op tegen dat kleine beetje wat je bespaart. Dus stap naar je consultant, vraag diegene te doen waar hij/zij goed in is en veel succes!

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.