• 0

Aftrekbaarheid en grootboekrekening workshop hapjes

Ik ben nu bezig met mijn boekhouding en mijn boekhouder is er vandaag niet.

Op welke grootboekrekening moet ik hapjes, drankjes en plastic servies die ik voor mijn workshops inkoop boeken?

En op welke grootboekrekening moet ik de kosten van de host voor mijn website boeken?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Lijkt me dat we deze vraag alleen kunnen beantwoorden als je je rekeningschema overlegt.

Elke onderneming heeft immers zijn eigen rekeningschema. Er is geen standaard.

 

Maar is het zo acuut dat je nu de boekhouding doet?

Misschien even wachten tot je boekhouder weer terug is, anders moet hij straks de fouten er weer uit halen en betaal je dubbel tarief.

 

Of moet er snel een BTW-aangfite gedaan worden?

Link naar reactie
  • 0

ja ik moet dit weekend mijn OB aangifte doen.

Zijn de kosten aftrekbaar?

Daar was geloof ik een heel handige site voor. ::)

 

Maar even serieus. Dat is niet goed te beantwoorden. De kosten zijn sowieso aftrekbaar voor het bepalen van je bedrijfsresultaat. Maar een andere vraag is of het aftrekbaar is voor de inkomstenbelasting. Of aftrekbaar voor de omzetbelasting.

 

Aangezien het om de omzetbelasting gaat, is het afhankelijk van waar de maaltijd is gekocht. Er zit ook nog een verschil tussen aftrekbaarheid als ondernemer en belastingvrij te vergoeden van werkgever aan werknemer in de loonbelasting, en daarnaast een verschil tussen de aftrekbaarheid van de kosten voor de inkomstenbelasting en in hoeverre je de btw kunt terugvragen bij de omzetbelasting.

 

Even heel simpel gezegd voor de omzetbelasting:

- Eten en drinken bij een restaurant >> niet aftrekbaar

- Eten en drinken bestellen of kopen ergens anders >> wel aftrekbaar

 

Voor de inkomstenbelasting is het weer wat anders. Het ligt er namelijk aan waar, door wie en/of met wie het eten is genuttigd.

- Eten en drinken tijdens werktijd zelf >> 0% aftrek als privéopname

- Eten en drinken wegens overwerk >> 80%* aftrekbaar

- Eten en drinken met klant >> 80%* aftrekbaar (representatiekosten)

- Eten en drinken onderweg voor werk >> 80%* (reis/verblijfkosten)

 

En als de btw nou niet verrekenbaar was, maar wel (deels) aftrekbaar voor de inkomstenbelasting, dan mag je de niet-verrekenbare btw vervolgens wel weer als kosten van de winst aftrekken.

 

*) Als het trouwens om een BV gaat in plaats van een eenmanszaak of VOF, dan is het percentage 73,5%.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Even heel simpel gezegd voor de omzetbelasting:

- Eten en drinken bij een restaurant >> niet aftrekbaar

- Eten en drinken bestellen of kopen ergens anders >> wel aftrekbaar

 

Voor de inkomstenbelasting is het weer wat anders. Het ligt er namelijk aan waar, door wie en/of met wie het eten is genuttigd.

- Eten en drinken tijdens werktijd zelf >> 0% aftrek als privéopname

 

Maar bij de omzetbelasting is het toch ook van belang voor/met wie het eten is?

Als je voor je dagelijkse lunch wat bij de supermarkt haalt, is dat toch ook voor de omzetbelasting net zo hard prive, en dus niet aftrekbaar.

(Niet van toepassing op de workshops van de TS, maar voor de algemene discussie)

Link naar reactie
  • 0
hapjes, drankjes en plastic servies die ik voor mijn workshops
Aftrekbare kosten. BTW aftrekken. Lijkt me een handig en eenvoudig uitgangspunt als je betalende klanten bedient.

 

Als je een organisator van workshops bent een grootboekrekening 'workshops'? Betaal je per workshop bijvoorbeeld ook zaalhuur of voor apparatuur? Of huur je een eigen locatie waar je ook al kantoor houdt? Dan eerder 'huisvestingskosten'.

 

En voor de hosting 'marketingkosten' als dit het karakter van visitekaartje website heeft. Heb je meerdere sites of een webshop dan past mogelijk een aparte grootboekrekening, maar dat zou ik aan mijn boekhouder overlaten.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.