• 0

Tweede bedrijf - beste rechtsvorm

Goedemorgen,

 

Met interesse onderwerp BV of VOF gelezen. Kom er echter nog niet helemaal uit met mijn vraag...

 

Ik heb nu een eenmanszaak, waar mijn hoofdwerkzaamheden in plaatsvinden. Net als mijn partners met wie ik een product ontwikkelde, dat we samen onder 1 merknaam aan klanten aanbieden. We overwegen om het product vanuit onze eigen eenmanszaken aan te bieden, of om een gezamenlijk rechtsvorm op te richten van waaruit we het product en de aanvullende diensten aanbieden. Dit is voor de klanten, vanuit het merk gezien, het meest passend. Dit zou een VOF of een BV kunnen zijn voor zover mijn kennis reikt.

 

Twee vraagstukken:

1. Is het noodzakelijk dat ik mijn eigen eenmanszaak wordt omzet in een BV (Holding) en dat we met zijn 3-en een BV oprichten waarin we (verschillende %) intellectueel eigendom / in-kind uren vastleggen? Of kan dit ook via een -aanvullend op de eenmanszaak- op te richten VOF, waarbij de eenmanszaak aan de VOF factureert? (Ik heb nog recht op 3/4 jaar zelfstandigenaftrek)

2. Als de BV qua rechtsvorm en het afscheiden van het belang van mijn hoofdonderneming het meest passend is, is het dan verstandig om een BV van een van de partners (vallend onder de holding van deze partners), op naam van ons product te zetten, en dan in deze BV te participeren?

 

 

Alvast hartelijke dank voor het delen van jullie expertise!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Dana Julie,

 

Welkom op HL.

 

Je kunt als ondernemer meerdere bedrijven hebben. Je kunt dus gewoon je eenmanszaak behouden en daarnaast een BV of een VOF oprichten. Uiteraard moet je wel goede afspraken maken met elkaar o.a. over de tijdsbesteding aan het nieuwe project en of dit voorrang heeft op de eigen eenmanszaak of niet.

 

Als de keuze valt op een bv dan zou ik kiezen voor een nieuwe bv. Het maakt qua kosten en werkzaamheden van de notaris namelijk vrij weinig uit of je een nieuwe bv opricht of een oude bv opnieuw inricht.

Een bestaande bv heeft al bepaalde statuten en aandeelhoudersovereenkomsten en met de komst van nieuwe partners moeten die opnieuw gemaakt worden of aangepast worden. Daarbij heeft een bestaande bv ook al zijn eigen overeenkomsten en eigen historie incl eventuele lijken in de kast.

Al met al kun je als je met nieuwe partners begint het beste met een nieuwe BV beginnen omdat je dan alle benodigde overeenkomsten gelijk op maat kunt opstellen.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het maakt nogal een verschil of je een BV opricht of een v.o.f. aangaat.

De BV heeft als voordeel dat je je privé vermogen beter kunt afschermen; nadeel van de v.o.f. is de hoofdelijke aansprakelijkheid.

Maar bij een B.V.-constructie mis je voordelen als de zelfstandigenaftrek en MKB-winstvrijstelling en moet je jezelf een directeurssalaris uitkeren.

Dus ik zou me hier eerst goed in verdiepen.

 

Factureren vanuit eenmanszaak naar v.o.f, is een gekunstelde constructie, afgezien van de vraag of dit juridisch mogelijk is, omdat de v.o.f. geen aparte rechtspersoon is en je dus in feite aan jezelf factureert.

 

Als je voor de BV-constructie kiest, zou ik een werk-BV oprichten van waaruit het product en diensten worden aangeboden en daarboven personal holdings voor elke partner.

 

Succes, Odeon

 

 

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag,

 

Dank allen voor jullie reacties!

 

Inzake de laatste vraag: het product wordt als merk geregistreerd. Als we vanuit Vof of BV gaan werken, dan wordt de productnaam tevens de handelsnaam.

 

Ben benieuwd naar de vraag (en het antwoord) achter deze vraag.

 

Fijne middag verder en hartelijke groet, Dana Julie

Link naar reactie
  • 0

Het merk bestaat nog niet. Als dit al wel bestaat zou dit m.i. door houder met dagwaarde of een zekere waardering als activum ingebracht moeten worden in een nieuwe vof of bv.

 

(Ik heb nog recht op 3/4 jaar zelfstandigenaftrek)
Bedoel je in het bijzonder startersaftrek? Want dat is de enige zelfstandigenaftrek die volgens mij aan tijd gebonden is. Kan dat voor jou en toekomstige vennoten (financieel) relevant of van doorslaggevend belang zijn?

 

Ik proef een beetje dat je een eigen adviseur zou kunnen gebruiken, want beoogde toekomstige vennoten lijken ervarener en/of kapitaalkrachtiger te zijn.

 

Een merk met substantiële waarde wordt meestal in een BV ondergebracht, maar daar kunnen fiscalisten meer over aanvullen.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ha Highho,

 

Dankjewel tot zover.

 

Inzake jouw vragen/ opmerkingen

 

- Zelfstandigenaftrek stond tussen haakjes omdat mij dat bekend maar geen relevant argument is.

- Een van de partners is al langer zelfstandig en heeft een BV. Vanuit zo effectief mogelijk omgaan met de extra verplichtingen die een BV met zich mee brengt, opport deze om haar BV om te bouwen. Dit wilde ik t.b.v. het belang van de andere twee partners toetsen

- Qua kapitaal-krachtigheid is er geen verschil, alleen qua intellectueel eigendom.

 

Kun je mij alleen nog toelichten wat het verschil zou zijn of het over een merk- of handelsnaam gaat in dit kader?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een handelsnaam geeft handelsnaamrechten, een geregistreerd woord- of beeldmerk geeft merkrechten.

 

Ik ken jullie markt en financiële belang niet.

 

Je (of jullie) zou(den) je (jullie) daar zelf in moeten verdiepen of kunnen laten adviseren.

 

Zie ook de reacties van Roel J en Odeon, he...

 

- Qua kapitaal-krachtigheid is er geen verschil, alleen qua intellectueel eigendom.

Snap ik dan weer niet. Is er dan iemand die intellectueel eigendom inbrengt?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.