• 0

Marketing negeert blogs

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Een goede marketeer houdt de vinger aan de pols van deze tijd en laat zich niet verrassen door plotselinge hypes. Hij zag de ontwikkeling al lang van tevoren aankomen. De explosieve groei van weblogs, ruim 250.000 inmiddels in Nederland, is ze echter compleet ontgaan. Met blogs kunnen ze eenvoudig hun oor te luister leggen bij de consument. Of zijn de marketingprofessionals soms bang voor direct contact met de klant.

 

Is dat inderdaad zo?

 

Zie het artikel in Zibb over Marketeers vinden weblogs zinloos! >>>

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk ook dat er te weing aandacht wordt besteedt aan blogs momenteel, maar ik blijf erbij dat blogs weer vervangen worden door andere instrumenten om de mening of communicatie van consumenten weer te geven.

 

Weblog: Geenstijl.nl doet het naar mijn mening goed. Adverteerders als Heineken, speurders.nl en Orange doen al mee en wordt er in de wandelgangen gesproken over 30.000-40.000 E omzet per maand (bron: Hyped.nl)

 

JW

Coffee-star | espressobars

www.coffee-star.nl

Quote: Kijk niet naar wat vandaag kan, maar denk aan wat morgen mogelijk is.

Link naar reactie
  • 0

Ha Webwolff (grrrr) en consorten,

 

Op Marketingfacts.nl vind momenteel een levendige discussie plaats over dit onderwerp.

 

Als dit digiblondje het goed doet, kun je via deze link daar meelezen: http://www.mediafact.nl/comments.php?id=9075_0_1_0_C

 

Hebben marketeers overigens ooit voorop gelopen? Dan waren ze toch gewoon ondernemer geworden? ::)

 

Met de groeten uit het zonnige zuiden

 

Karen (ondernemer)

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Hai Karen, (grwaf !)

 

Ja, klopt als een bus : Marketingfacts is een waanzinnig goede site voor marketeers, vandaar dat hij ook als link zit bij Commecie en Marketing. En misschien vind je mij daar ook wel eens. ;)

 

Om marketeers iets meer "slack" te geven : volgens mij kan je wel als voorhoedeloper werken, zonder dat je onmiddellijk ondernemer te worden.

Dat ik mij wel afvraag hoeveel marketeers uiteindelijk ondernemer worden, blijft nog even een vraag. Dat de trend eerder richting PC-marketeers dan richting online-ondernemers gaat, staat voor mij echter wel vast, helaas, ja.

Link naar reactie
  • 0

Toch heb ik ook wel mijn twijfels over de weblogs. Nu is het zeker een hype. Daardoor trekken logs veel aandacht. Maar blijft dat ook zo als het nieuwtje er af is?

 

Ik geloof er wel in als aanvulling op je communicatie en denk dat het de band met je bestaande relaties kan versterken. Maar dan lijkt mij een log dat gewoon onderdeel is van je site meer functioneel. Hoef je ook maar één locatie tegelijkertijd te promoten.

 

Een echt goeie marketeer wordt toch gewoon ondernemer? ;D We weten dat je nog zo'n goed product kunt bedenken.... als je het niet kunt verkopen wordt het geen succes. Nu moet ik zeggen dat ik met mijn toko's de marketingkant natuurlijk het meest interessant vind. Ze hebben dan ook alles met marketing te maken. De administratieve zaken er omheen begin ik steeds meer als belastend te ervaren. Maar goed, ik hoop daar na zomer iemand voor aan te kunnen nemen. Kan ik me weer wat meer focussen op wat ik leuk vind, cq goed in ben.

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

Je kunt nooit echt geheel voorop lopen als marketeer lijkt mij; één man neemt de leiding en de rest volgt. Zo gaat het met alles. Maar zeker bij het hele web-log verhaal heb ik mijn twijfels. Puur en alleen omdat ik niet denk dat je een bedrijf daar sterk kunt profileren. Daarnaast dien je vrijwel elke dag (als je het doet, moet je het goed doen) alles up-to-date te houden; voor veel bedrijven te veel moeite en kost te veel tijd. En tijd is geld. Kortom; bedrijven zijn er telkens niet klaar voor ongeacht of de marketeer voorop loopt of niet.

Link naar reactie
  • 0

Lind@, tuurlijk zijn twijfels terecht bij het hele Blog verhaal. Zie de andere Blog-onderwerpen, waarin o.a. ik eraan twijfel of mensen liggen te wachten op een verhaal over verzekeren.

 

Maar zoals anderen zeggen : als je de eerste & leukste bent die ergens over kan schrijven, heb je de aandacht en kan je dus je boodschap overbrengen. En die boodschap kost normaliter veel geld en probeer je bij mensen naar binnen te duwen, ipv dat ze zelf om informatie langs komen.

 

En hoewel dit geen blog is : ook hier in HL zijn er mensen die door hun manier van schrijven, hun kennis en hun hulpvaardigheid aandacht hebben gekregen van de lezers hier. En die van die lezers klandizie hebben gekregen.

 

Voor mijzelf toch wel een bewijs dat schrijven kan helpen bij omzet.

Link naar reactie
  • 0

Absoluut; schrijven kan ook zin hebben! Echter was de eerste startpagina ook leuk; nu word ik echt moe van alle verschillende soorten linkpagina's (ga ze eens tellen voor de gein, startkabel, startmap, startmenu; en dat noemt men overzichtelijk?). Kortom; een hype zorgt voor 'hysterie' met massale volgelingen waardoor de weg weer kwijt geraakt wordt en er weer iets nieuws verzonnen moet worden. En natuurlijk is dat met alles.

 

Daarom bedoel ik te zeggen; ben je de eerste: supah! geniet van die tijd en laat je concurrenten maar komen. Die halen je toch nooit meer in (zie startpagina). Maar wil je volgen? Dat heeft naar mijn idee dus totaal geen zin. Of je moet er dus heel sterk en actief in zijn; dan kom je nog wel bij de eerste in het rijtje-of-fame te staan. Het kan dus wel maar het kan nooit weggelegd zijn voor élk bedrijf of persoon....

 

Laat ik het anders zeggen; veel 'volgelingen' denken ergens geld uit te kunnen slaan. Maar het echte succes zal alleen voortkomen uit een nieuw idee en niet uit een overgenomen idee. En bij mij is het altijd; alles of niets.

Link naar reactie
  • 0

In marketing heet dat positionering. En het blijkt dat als je je maar slim psitioneert, je reden hebt om te blijven bestaan. Maar dat er een heeeeleboel blogs gaan verdwijnen op ten duur, tuurlijk.

 

Maar dat er dan in de tussentijd Blog als logisch instrument is opgenomen in de marketingmix, is ook tuurlijk.

 

Dus :

 

Experimenteer, leer, gooi het weg of probeer het nog eens n keer.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Laat ik het anders zeggen; veel 'volgelingen' denken ergens geld uit te kunnen slaan. Maar het echte succes zal alleen voortkomen uit een nieuw idee en niet uit een overgenomen idee.

 

De volgers hebben als voordeel dat ze een verbeteringsslag kunnen doorvoeren in hun volg-concept. Het pionieren en openbreken van de markt wordt gedaan door de 'first mover' en de volgers profiteren van het gebaande pad. Dat is waarom ondernemerschap vaak ook commercieel gruwelijk on-interessant is: je doet al het voorwerk, je doet alle research, je neemt alle moeite en investeert je energie in het neerzetten van iets en mensen vertrouwd maken met iets, en alle 'vaart' die je creeërt voor iets, daar kunnen anderen van gaan profiteren.

 

Ten aanzien van 'marketeers':

Het is denk ik een illusie dat marketing per sé iets te maken heeft met voorop lopen, visie hebben of vooruit zien. En dat lijkt me ook logisch, want je gaat als visverkoper ook niet een oetoe-oetoe visje inkopen omdat eenofandere visionair of trendwatcher heeft gezegd: over drie jaar krijgen mensen vanuit een hang naar het exotische zin in oetoe-oetoe visjes, wat een marktkans! Mensen willen nú een haring, en niet over drie jaar iets anders. Op voorhand oetoe-oetoe visjes inslaan neemt magazijnruimte in waar je ook haringen kunt neerzetten die je morgen zeker weten weer kwijtbent, dus da's ook al niet handig.

Als, na 2,5 jaar de innovators aan de kraam komen en om een oetoe-oetoe visje vragen zullen ze nog steeds wachten met het inkopen van die visjes. Pas als de haringen staan weg te rotten in het magazijn komen de visverkopers in beweging. (In grote lijnen uiteraard, je hebt onder visverkopers ook innovators natuurlijk ;)

 

Idem voor weblogs.

Daar werd veel langer dan vandaag al ophef over gemaakt, alleen nu staat het in de bladen en dan heb je paniek in het kippenhok. Het is misleidend om alleen te reageren op dingen die ineens op de radar verschijnen. Wie even verder denkt realiseert zich dat er een hoop aan vooraf gegaan is en dat zo'n 'revolutie' niet ineens ontstaat.

Misschien dat de aandacht voor weblogs van de pers die wij lezen zal verslappen, maar de grote beweging van het effect van "Een stem voor iedereen" is natuurlijk niet tegen te houden en zal waarschijnlijk nog dieper ingrijpen dan het al doet in de maatschappij, en dus in de economie, en dus in bedrijven.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

ik snap alleen nooit zo goed waarom iedereen het heeft over een hype? het is niks meer dan een pagina die regelmatig wordt vernieuwd, en afhankelijk van het weblog interessant nieuws biedt.

marketingfacts lees ik omdat het interessant is, er nieuwtjes opstaan over de internetbedrijven, zelfs al is het nooit 100% objectief, of misschien juist omdat het niet 100% objectief is

Link naar reactie
  • 0

Ik denk niet dat de marketing blogs negeert. Of misschien ook wel, maar dan doen ze daar misschien wel verstandig aan. Blogs zijn allereerst extreem subjectief, wat inhoud dat jouw bedrijf geassocieerd zal worden met het weblog indien je daar staat te adverteren.

 

Daarnaast is het zo dat reguliere internet-reclame (bannertje) niet werkt. Je moet de reclame zeer exact afstemmen of natuurlijk met een nieuwe manier komen om je bedrijf te promoten. Reden dat banners niet werken is dat mensen vaak weblogs lezen om vervolgens verder te gaan met hun activiteiten en daarnaast veel bezoekers 'banner-blind' zijn (omdat die bezoekers veel bekender zijn met het internet dan een gemiddelde internetter (om misschien zelfs onder gemiddelde internetter)). Bovenstaande baseer is overigens op eigen ervaring en een artikel wat ik een tijdje terug in, meen ik, de Automatiserings Gids las.

 

Jochem

Link naar reactie
  • 0

 

Blogs zijn niet perse een advertentievehikel. Vooral niet! Je kan een blog beginnen of meepraten op andermans blogs. Als je gespecialiseerd bent in fietsventielen kan je al je vakkennis (en dus vooral ook de nieuwtjes die je oppikt) delen met andere belangstellenden. Ik doe graag zaken met iemand die zo'n passie voor zijn vak toont. Blogs en andere platforms lenen zich uitstekend om de dialoog aan te gaan, niet om een platte verkoopboodschap te pushen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Er wordt aan de macht van (grote) bedrijven getornd. Wat je ziet is dat men die macht probeert terug te claimen door de business opportunity in die kentering te vinden. Dan wordt het een hype en een paar bedrijven zal het lukken de revolutie in een lucratief concept om te zetten, en véél bedrijven zullen macht verliezen en ten onder gaan aan de verandering.

 

The pen is migtier than the sword.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 306 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.