• 0

Omzet kas boeken in administratie

Ben al de hele dag bezig met mijn probleem. Ik heb overal gezocht/ Denk ale informatie gelezen over werken met kasboek. Dit is echt een bijzondere geval

 

Nu moet ik volgende post boeken ik het kasboek:

 

Per kas verkocht een partij incourantre goederen, opbrengst 360 euro, inclusief 21% BTW. Deze partij had een inkoopwaarde van 330 euro. Ondernemer heeft rekenigen 701 (voorraad incourante goederen) en 911 (winst op goederen) in gebruik.

 

Heeft iemand idee hoe dat moet in het kasboek?

 

Ik heb dus 360 euro contat ontvangen (hierin 62,48 BTW). Zelf heb ik 330 euro betaald voor deze partij, Ik heb dus verlies= 32,48

 

Ik heb een idee om dit op deze manier te oplossen:

 

debet zijde kasboek

 

701 voorraad incourante goederen 330

911 winst op goederen minus - 32,48 (dus verlies)

151 te betalen OB 62,48

 

op dit manier kom ik po 360 die ik per kas had ontvangen. Heb ik het goed?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

ja dat wel, heel bedankt voor uw antwoord

 

nog een vraagje als dat mag

 

een banboek

hoe ziet het eruit met BTW splitsen

 

zoals ik het goed heb:

 

zonder verstuurde factuur wel splitsen? met verstuurde facturen niet splitsen?

als de kosten zijn al geboekt dan hoef ik geen BTW vermelden? geen boeking dan wel BTW vermelden?

 

alvast badankt!

Link naar reactie
  • 0

Wanneer / waarom komen er bij jou (omzet)bedragen per bank binnen waar geen factuur voor is?

 

Ik zou zorgen voor 1 werkwijze voor ontvangsten per bank om te vermijden dat je fouten gaat maken en vergeet te splitsen of dat je toch gaat splitsen terwijl er al via de verkoopfactuur btw

 

Voor kosten geldt dat je alleen de btw kan terugvragen als je een factuur hebt

 

Link naar reactie
  • 0

In dat geval zorg dat je zoveel mogelijk op 1 manier werkt.

 

Bij voorkeur verwerk je in de bank alleen betalingen en ontvangsten die je koppelt aan inkoopfacturen of verkoopfacturen.

 

Bij het inboeken van de inkoopfacturen en maken van de verkoopfacturen verwerk je de btw. Dan kun je bij inkoopfacturen ook gelijk controleren dat ze aan de vereisten voldoen om btw terug te vragen.

 

Alleen als je een kleine administratie hebt (minder dan 10 facturen per maand) en dat ook niet gaat groeien in aantallen dan zou je ervoor kunnen kiezen om alles via het bank en kasboek te laten verlopen en geen verkoopboek en inkoopboek gebruiken maar alleen het bankboek en dan daar ook de btw verwerken.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.