• 0

Bij overstap naar nieuw boekhoudprogramma een nieuw grootboekrekeningschema

Wij stappen binnenkort over naar een nieuw boekhoudprogramma. We willen van de gelegenheid gebruik maken om een nieuw rekeningschema in te richten dat kwa naamgeving al helemaal analoog is met het referentie grootboek schema.

 

Binnen de oude administratie maken we dan een eindbalans en de bedragen gaan dan over naar de beginbalans van ons nieuwe systeem. Alle bescheiden, database, bestanden etc binnen het oude systeem gaan we op een backup plaatsen voor als de belastingdienst inzake wil hebben in de administratie.

 

Ik weet dat we ook ons huidige schema zouden kunnen mappen aan het RGS maar dat willen we niet.

 

De vraag is nu of het (fiscaal) toegestaan is om een nieuw rekeningschema te gaan gebruiken. En of dat dan halverwege het jaar mag.

 

Het betreft een BVuit de omzetcategorie I, dus klein.

 

alvast bedankt

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

De vraag is nu of het (fiscaal) toegestaan is om een nieuw rekeningschema te gaan gebruiken. En of dat dan halverwege het jaar mag.

Dat mag ... maar als u twee boekjaren in één kalenderjaar wilt maken - elk met z'n eigen afwijkende grootboekrekeningnummering - dan zal dat eerst in de statuten veranderd moeten worden.

 

Burgerlijk Wetboek

Boek 2. Rechtspersonen

Titel 1. Algemene bepalingen

Artikel 10a. Het boekjaar van een rechtspersoon is het kalenderjaar, indien in de statuten geen ander boekjaar is aangewezen.

 

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Thx

 

Als ik het dus goed begrijp dan zal door deze grote verandering van het grootboekschema halverwege het boekjaar het kalenderjaar worden opgesplitst in twee boekjaren?

 

Dat had ik dus nooit bedacht kunnen krijgen.

 

Is dit dan eenzelfde constructie als het verlengde boekjaar?

 

Dat wordt iig een drukke december maar dan kan ik de komende maand wel lekker vakantie vieren. :-)

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.