• 0

ZZP naar loondienst auto heretiketteren

Per 1 septeber stop ik als ZZPér fulltime en ga in loondienst. Zakelijk houd ik enkel nog wat webshops aan voor de hobby.

 

Heb mijn auto zakelijk. Die zou ik omdat ik in loondienst ga kunnen heretiketteren als uitzondering op de regel omdat ik mijn auto zakelijk niet meer gebruik en vanaf dan ook 0km zakelijk maak.

 

Waarde auto rond 10k (moet nog laten taxeren)

Financial lease 9k open

En de auto staat natuurlijk nog op de balans. (10.459)

 

Heeft er iemand ervaring hoe ik dit het beste kan wegboeken? Ik heb helaas geen spaargeld prive om de auto met een echte transactie van de dagwaarde van de auto over te kopen. Ik kan dus waarschijnlijk geen transactie doen van prive naar zakelijk om de auto te 'kopen'. Is dit verplicht of kan het ook weggeboekt worden?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je stopt als ZZP-er staak je je onderneming.

 

De waarde in het economisch verkeer (dagwaarde) minus de balanswaarde moet je optellen bij je stakingswinst.

Van de stakingswinst is € 3.630 vrijgesteld (stakingsvrijstelling)

 

Als je BTW-ondernemer bent, moet je daarnaast ook nog BTW afdragen over de waarde in het economisch verkeer van de auto.

 

De financiale lease lening kun je ws voortzetten als privé persoon.

 

(Je bent toch al eigenaar van de auto, dus hoezo overkopen? Je kunt niet iets kopen wat al van jezelf is.)

 

Succes, Odeon

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zal wel als ondernemer actief blijven, echter op minimale schaal en enkel vanuit huis met mijn dropship webshops waar ik nog enkele honderden euro's per maand winst mee maak. Het gaat dus echt om een heretikettering waarbij ik mijn auto nu nog zakelijk gebruik, in loondienst vanaf 1 september rijd ik nog 0km zakelijk en alles prive.

Link naar reactie
  • 0

Ik zal wel als ondernemer actief blijven, echter op minimale schaal en enkel vanuit huis met mijn dropship webshops waar ik nog enkele honderden euro's per maand winst mee maak. Het gaat dus echt om een heretikettering waarbij ik mijn auto nu nog zakelijk gebruik, in loondienst vanaf 1 september rijd ik nog 0km zakelijk en alles prive.

 

Dan geldt nog steeds hetzelfde.

Fiscaal afrekenen over het verschil tussen dag- en balanswaarde en BTW afdragen over de dagwaarde.

 

De auto hoeft niet "gekocht" te worden vanuit privé, maar wordt onttrokken aan de onderneming.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 302 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.