• 0

Beëindigen samenwerking met een komende juridische strijd?

Goedemiddag,

 

Momenteel zit ik met de volgende situatie. Ik weet niet of dit de juiste locatie is om de vraag te stellen, maar hoor graag jullie adviezen en kijk op de situatie. Ook weet ik niet of het geschreven onderwerp het hele bericht goed omvat.

 

Ruim 3,5 jaar geleden ben ik een onderneming gestart waarvoor ik hulp zocht van een mede-compagnon. Middels Hallo!KvK ben ik in contact gekomen met een andere ondernemer. Hierover heb ik vele telefonische gesprekken gevoerd met hem met de conclusie dat hij mij goed kan ondersteunen bij het opzetten van deze onderneming. Ook is hierover (middels e-mail contact) afgesproken dat hij diverse zaken als een acquisitieplan, belscript etc tegen een kleine vergoeding op zou stellen. Dit heeft hij eveneens middels een e-mail aan mij bevestigd en kan ook worden bevestigd door het bankafschrift van mijn bank toentertijd.

 

Vanaf dat moment zijn wij verder gegaan in de samenwerking. In het beginstadium heb ik (ook middels e-mail contact) aangegeven dit op papier vast te willen stellen. Dit is echter niet gebeurd. In de tussentijd is het concept verbeterd (waar hij aan meegeholpen heeft) en heb ik zelf 2 bijpassende websites gerealiseerd. Al deze tijd is er wel een samenwerking gebleven.

 

Sind vorig jaar ben ik zelf afgestudeerd en kon ik full-time aan de gang gaan met de onderneming. Voorheen heb ik dit bewust op een laag pitje gehouden. Om toch in het levensonderhoud te kunnen voorzien heb ik een bijstandsuitkering volgens de ondernemingsregeling aangevraagd. Hiervoor heb ik een ondernemingsplan opgesteld. De 'compagnon' heeft deze ook ontvangen en overheen gelezen plus op sommige punten van feedback voorzien. Uiteindelijk heb ik mijzelf als eenmanszaak bij de KvK ingeschreven om daadwerkelijk deze uitkering te kunnen krijgen. Nu, bijna een jaar verder, heb ik deze uitkering nog steeds.

 

Echter ben ik er na al deze 3,5 jaar achter gekomen dat de samenwerking niet opschiet en niet werkt. Ik ben enorm tegengehouden in de verdere voortgang en ontwikkeling van de onderneming en wil deze samenwerking stopzetten. Hierin wil ik alleen verder gaan, dus zonder zijn hulp en ondersteuning.

 

Echter is er sprake van de volgende feiten:

- Er is nooit iets op papier gezet over deze samenwerking, alleen het beginstadium waarbij ik hem heb betaald voor de toen geleverde hulp;

- De uitkering heb ik gekregen op basis van dit concept. Als voorwaarde voor deze uitkering moest ik mezelf inschrijven bij de KvK. Ook hiervoor is er niets op papier gezet over hem;

- Het enige 'bewijs' wat er van een samenwerking is zijn de uitgewisselde berichten en e-mails. Ook wordt hierin nooit gesproken over wat de samenwerking inhoudt en hoe dit geregeld is.

 

Dit heb ik hem medegedeeld en hij voelt zich bedrogen. Hij gooit het op het feit dat ik hem jaren van inkomsten heb afgehouden (daartoe heb ik hem nooit verplicht). Dat in zijn ogen hij het concept heeft bedacht en uitgewerkt en ik hem nu onthoud van de website en verdere uitvoering hiervan. Hiervoor dreigt hij juridische vervolgstappen te zetten in de vorm van dit leed op mij proberen te verhalen.

 

Uiteraard is dit volkomen onterecht, want dat is niet zoals het verhaal in elkaar steekt. Wat kan ik in deze situatie het beste doen? Ik heb namelijk genoeg bewijzen van het feit dat hij mij helpt en ondersteunt (waarvoor hij zelfs een vergoeding heeft gehad) en daar blijft het bij. Hierover heb ik bewijzen als:

- Bankafschrift van de vergoeding;

- E-mailcontact over de toen geleverde hulp;

- Ondernemingsplan en e-mailcontact hierover waarin hij advies gaf;

- Inschrijving bij de KvK betreft dit concept.

 

De verdere samenwerking is niet op papier gezet en zie ik dan ook als vrijwillige basis en als coaching/ondersteuning. Wat zijn mijn rechten in dezen? Wat kan ik nu het beste doen?

 

Valt dit, mocht het zo ver komen dat hij juridische stappen onderneemt, onder de rechtsbijstand aangezien er geen zakelijke samenwerking op papier staat? Dus in feite tussen twee particulieren gaande is? Ik verwacht ook niet dat hij deze stappen zou zetten aangezien dit vele kosten met zich meebrengt die hij niet zal hebben. Maar mocht dit toch gebeuren, wat kan ik dan het beste doen? En is hetgeen ik bovenstaand stel rechtsgeldig; sta ik in mijn recht?

 

Graag hoor ik wat jullie kijk hierop is en wat ik het beste kan doen in deze situatie. Mochten er nog verdere vragen zijn dan hoor ik deze uiteraard ook graag.

 

Alvast hartelijk bedankt.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Nee nu is het topic starter die, in mijn ogen overigens onterecht, makkelijk onder een samenwerking uit probeert te komen en dan gaan we allemaal stokken bedenken waarmee de tegenpartij zou kunnen slaan.
Allemaal? Dan heb je blijkbaar niet alles gelezen. Eén voorbeeld:

Ik krijg de indruk dat jijzelf de foute verwachtingen hebt gewekt en nu je ervan af wil keert dat zich tegen je. Dat je zaken niet goed op papier hebt gezet zal hierbij niet in je voordeel werken, dus wanneer je dit toch wilt afronden moet je bereid zijn wat dieper in de buidel te tasten.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.