• 0

Freelance werken of in loondienst in Italië

hallo,

 

een pas beginnend bedrijf in italie wil mij aannemen, ze geven mij de optie om in loondienst te gaan of op freelance basis voor ze te gaan werken.

ze zeggen dat ze me 30.000 netto per jaar gaan betalen.

ik mag gewoon in nederland blijven wonen en hier vanuit huis werken en af en toe daar naartoe gaan.

 

ik ben niet van plan om ernaast nog te gaan werken en zal het 'schijnzelfstandigheid' gaan worden, dus ik neem aan dat ik geen recht zal hebben op enig belastingvoordeel.

 

wat kan ik het beste doen?

 

ga ik veel meer belasting betalen als ik niet in loondienst ga?

 

ik had ook gelezen dat als ik vanuit nederland werk ik iig wel AOW opbouw, dat zou een reden zijn om dat freelance contract te kiezen.

 

een andere reden om voor freelance te gaan is dat ik tenminste niet met het italiaanse belastingsysteem hoef te werken want daar begrijp ik nog minder van dan van het nederlandse.

 

bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste amateurist,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel. Wat heb je zelf al uitgezocht in het kader van ondernemer/freelancer worden? En wie gaat reiskosten betalen?

 

Wat betekent 30k netto? En wat moet of mag je daar voor presteren of doen?

 

De startende Italiaanse onderneming wordt in bedoeling/liever echt geen Nederlandse werkgever lijkt me...

 

Wie krijgt AOW?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

hallo Highio, bedankt voor je reactie

 

als ik mijn situatie online probeer op te zoeken kom ik telkens uit op verhalen over schijnzelfstandigheid, maar ik begrijp de consequenties daar niet van in mijn situatie.

is dit namelijk ook een probleem wanneer ik geen aanspraak wil maken op de verschillende belastingvoordelen? (omdat ik toch weet dat ik het uiteindelijk terug moet betalen)

 

de details van het contract (reiskosten etc) zijn nog niet besproken, de contracten worden in oktober pas opgezet. is werken als zelfstandige een betere keuze wat betreft het declareren van bijvoorbeeld reiskosten?

 

en kan ik als schijnzelfstandig zzp'er eigenlijk nog altijd zaken afschrijven van de belasting?

 

nee de werkgever wordt een italiaans bedrijf.

 

Link naar reactie
  • 0

Amateurist, met deze tijdshorizon heb je in ieder geval ruim voldoende tijd om jezelf te informeren of laten adviseren. Succes daarmee!

 

Hebben jouw activiteiten of werkzaamheden betrekking op de Nederlandse of Italiaanse markt (algemene organisatie)?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Je kunt gewoon in loondienst gaan. Omdat je in NL woont en werkt ziet de fiscus hier het als inkomen uit een buitenlandse dienstbetrekking. Je krijgt dus 30k uit Italië, maar in NL betaal je via de ib-aangifte daar wel belasting over.

 

Of je als freelancer aan te merken bent met maar 1 buitenlandse opdrachtgever is een andere vraag...

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Zo te lezen denkt de Italiaanse werkgever dat als je kiest voor loondienst je inkomen in Italië verloond wordt.

Maar aangezien je in NL woont en werkt, is dit niet zo. Je valt dan onder de NL loonheffing.

Dat betekent wel dat de Italiaanse werkgever een NL loonadministratie voor je moeten aanhouden, of dit

moet administreren via een NL tussenpersoon.

Zijn ze zich daar wel van bewust?

 

Loondienst of freelance is niet zomaar iets waar je voor kunt kiezen.

Dat zal onder meer afhangen van de vraag hoe jullie arbeidsverhouding wordt ingevuld.

Bij 1 opdrachtgever zal er eerder sprake zijn van loondienst dan bij meerdere opdrachtgevers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.