• 0

Inkomstenbelasting betalen einde boekjaar

Beste allemaal,

 

Allereerst fijn dat ik op dit forum veel informatie kan vinden!

Ik ben nieuw hier, en ben nog op zoek naar antwoorden omtrent mijn volgende probleem.

Ik ben eind 2017 gestart met mijn onderneming, eenmanszaak, en kom niet aan het urencriterium waardoor veel regelingen helaas aan mij voor bij gaan.

Door al best wel wat verkopen, verwacht ik einde van het jaar toch wel behoorlijk wat inkomstenbelasting te moeten betalen over mijn winst..

Als ik nu tegen einde van het jaar nieuwe voorraad inkoop, die ik kan declareren als kosten, kan ik daarmee toch aardig weer rond de 0 uitkomen en dus nagenoeg geen inkomstenbelasting hoef te betalen. In 2019 verwacht ik wel aan de uren te komen nl. Ik weet echter niet of de waarde van de voorraad van invloed is w.b. de inkomstenbelasting.

Is dit logisch gedacht of mis ik vast en zeker wat zaken in mijn denkconstructie?

Hoop dat jullie mij advies kunnen geven.

Alvast dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kan, maar je zal vroeg of laat er toch belasting over betalen. Vaak gunstiger om eerder te betalen omdat je dan in een lagere schaal valt.

 

Maar beste met een boekhouder/accountant eens overleggen.

 

Heb zelf deels voorraad opgegeven omdat het voor mij gunstiger uit kwam, maar achteraf was het misschien niet het verstandigste omdat ik er nu meer belasting over betaal.

Link naar reactie
  • 0

KEJA,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Ik ben eind 2017 gestart met mijn onderneming, eenmanszaak, en kom niet aan het urencriterium waardoor veel regelingen helaas aan mij voor bij gaan.
Je hebt nog vijf maanden de tijd om daar voor 2018 verandering in te brengen! ;)

 

Serieuze tip is toch wel om iets aan je boekhoudkennis te gaan doen en/of om een boekhouder te zoeken.

 

Voorraad is voorraad met een waardering op je balans. Dit zijn geen kosten.

 

Heb je het Handboek Ondernemen of een Nibud-uitgave Geldboek voor ondernemers (pdf) ook al gelezen?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Je kunt niet in december even een grote inkoop doen en daarmee de kosten drukken,

Je moet niet verkochte goederen op de balans zetten als voorraad.

 

Kort en simpel. Met extra inkoop kun je geen inkomstenbelasting besparen.

 

Daarbij naar mijn mening is één van de slechtste beslissingen die je kunt nemen is 1000 euro cash uitgeven om 200 of 300 belasting te betalen of uit te stellen tot volgend jaar..

Je moet 1000 euro cash uitgeven aan voorraad uitgeven omdat je daarmee 1000 of 1500 euro brutowinst kan maken waarmee je vaste / indirecte kosten kan dekken en nettowinst overhouden.

 

Waarom haal je dit jaar het urencriterium niet? je zegt dat je in december 2017 bent gestart. opstarten van je onderneming kost heel veel tijd zonder dat je nog maar iets hebt verkocht. Weet je zeker dat je alle uren rekent. Als je (gemiddeld) 25 uur perweek besteed aan je ondrneming kom je al aan de 1225 uur.

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom haal je dit jaar het urencriterium niet? je zegt dat je in december 2017 bent gestart. opstarten van je onderneming kost heel veel tijd zonder dat je nog maar iets hebt verkocht. Weet je zeker dat je alle uren rekent. Als je (gemiddeld) 25 uur per week besteed aan je onderneming kom je al aan de 1225 uur.

Dat betekent dat je vanaf 1 januari 2017 (gemiddeld) 25 uur per week aan je nieuw op te richten onderneming hebt besteed ... dat klinkt niet erg aannemelijk. De Belastingdienst kijkt de laatste jaren nogal kritisch naar al te creatieve urendeclaraties om zo van de zelfstandigenaftrek gebruik te kunnen maken.

 

Misschien kom TS wel in aanmerking voor de KleineOndernemersRegeling.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik had het niet over fiscaal jaar 2017, volgens mij heeft KEJA het over eind DIT jaar (2018) extra voorraad kopen. en vervolgens over het niet halen van het urencriterium voor 2018. Zo heb ik de vraag in elk geval gelezen.

Het blijft vooralsnog in nevelen gehuld ...

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Kan

Zie eerdere reacties Highio en Roel: kan niet, want je voorraad verlaagt het eigen vermogen en daarmee ook de winst niet. Voorraad kopen is niets anders dan geld omzetten in handelsvoorraad: het zijn geen kosten.

 

Heb zelf deels voorraad opgegeven omdat het voor mij gunstiger uit kwam, maar achteraf was het misschien niet het verstandigste omdat ik er nu meer belasting over betaal.

Dit kan ik niet volgen ;)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.