• 0

ZZP'er: Auto (youngtimer) overkopen van gezinslid

Hallo allemaal,

 

Ik ben op zoek naar een antwoord op een auto-gerelateerde vraag. Ik heb al flink wat rondgekeken en gezocht en er zijn verschillende casussen die op die van mij lijken maar in de nuance net wat verschillen.

 

Dit is het geval. Ik ben zzp'er en ik wil graag de auto van mijn vriendin overnemen en zakelijk gaan rijden (is een mooie youngtimer namelijk).

 

Nu weet ik - na research - dat het niet mogelijk is om als zzp'er een auto van privé naar zakelijk om te zetten en dat je die keuze bij aanschaf van de auto of bij de start van de onderneming moet maken.

 

Nu is het zo dat de betreffende auto nu op papier niet van mij is, maar van mijn vriendin. De auto is dus wel in hetzelfde huishouden, maar we zijn niet getrouwd. Wel zijn we fiscale partners.

 

Nu is mijn vraag dus: is het mogelijk om de auto van mijn vriendin over te kopen en zakelijk te gaan rijden?

 

Hopelijk kunnen jullie me duidelijkheid geven!

Avast bedankt.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nou, blijkbaar lastige vraag.

 

Mijn 1ste ingeving is dat het mogelijk is.

Moet je wel een factuur opstellen en moet je eenmanszaak ook daadwerkelijk een bedrag betalen aan je vriendin.

BTW-technisch: Je koopt van een particulier, dus marge auto.

 

Maar waarom zou je dit doen?

Het gaat om een 2de hands auto.

Vuistregel is dat je alleen een nieuwe auto op de balans zet en anders beter kilometers kunt declareren.

Reden hiervoor is dat een 2de hands auto een veel lagere afschrijvingsbasis heeft en de bijtelling daarom niet opweegt tegen de afschrijving. De bijtelling gaat namelijk wel over de nieuwwaarde.

 

Succes, Odeon

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Mijn 1ste ingeving is dat het mogelijk is.
Inderdaad, lastige vraag. Mijn 1e ingeving is dat dit niet mogelijk is ... fiscaal partnerschap wil zeggen dat er fiscale voordelen zijn te behalen als volwaardig partner ... maar dus ook fiscale nadelen.

 

Wellicht analoog hieraan:

 

ECLI:NL:RBLEE:2011:BV1158

Instantie: Rechtbank Leeuwarden

Datum uitspraak: 22-11-2011

Datum publicatie: 23-01-2012

Zaaknummer: AWB 10/2628

Formele relaties

Hoger beroep: ECLI:NL:GHARL:2013:BZ9388, Bekrachtiging/bevestiging

Rechtsgebieden: Belastingrecht

Bijzondere kenmerken: Eerste aanleg - enkelvoudig

Inhoudsindicatie: privé-gebruik auto; verhuur aan fiscale partner

 

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBLEE:2011:BV1158

 

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

De bijtelling gaat namelijk wel over de nieuwwaarde.

Niet bij een youngtimer. Dan is het 35% over de marktwaarde. En dat kan heel veel schelen.

 

https://www.belastingtips.nl/kennisbank/zakelijk/auto_van_de_zaak/youngtimer_fiscaal_aantrekkelijk/

 

Dank voor correctie, voor youngtimer geldt idd lagere bijtelling.

 

Maar dan zie ik nog steeds niet het voordeel.

De bijtelling is 35% over de marktwaarde, maar je mag maximaal 20% afschrijven over de aankoopwaarde.

Daar zit een gat van 15% tussen.

 

Het is wel zo dat de onderhoudskosten bij een youngtimer hoger zullen zijn dan bij een nieuwe auto.

Wellicht zit daar het fiscale voordeel in.

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn 1ste ingeving is dat het mogelijk is.
Inderdaad, lastige vraag. Mijn 1e ingeving is dat dit niet mogelijk is ... fiscaal partnerschap wil zeggen dat er fiscale voordelen zijn te behalen als volwaardig partner ... maar dus ook fiscale nadelen.

 

 

De inkomsten uit de eenmanszaak (ZZP-er) behoren tot de persoonlijke inkomsten en staan in principe los van het fiscaal partnerschap.

 

Link naar reactie
  • 0

De inkomsten uit de eenmanszaak (ZZP-er) behoren tot de persoonlijke inkomsten en staan in principe los van het fiscaal partnerschap.

Maar de auto is (deels) van de ondernemer en die heeft er in die hoedanigheid mede voor gekozen om de auto destijds bij aanschaf of bij start van zijn onderneming niet te activeren. Herkwalificeren lijkt me pas aan de orde wanneer er minder dan 500 km per jaar privé mee gereden wordt. Op dat moment moet de auto verplicht op de balans van de zaak.

Maar dan zie ik nog steeds niet het voordeel.

De bijtelling is 35% over de marktwaarde, maar je mag maximaal 20% afschrijven over de aankoopwaarde.

Daar zit een gat van 15% tussen.

35% is over de marktwaarde. 20% is over de aanschafprijs. Appels en peren dus. De bijtelling zal in de loop van de tijd meedalen met de marktwaarde. De afschrijving blijft elk jaar hetzelfde. Na 5 jaar is de koek dan natuurlijk wel op.

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1

Mijn 1ste ingeving is dat het mogelijk is.
Inderdaad, lastige vraag. Mijn 1e ingeving is dat dit niet mogelijk is ... fiscaal partnerschap wil zeggen dat er fiscale voordelen zijn te behalen als volwaardig partner ... maar dus ook fiscale nadelen.
De inkomsten uit de eenmanszaak (ZZP-er) behoren tot de persoonlijke inkomsten en staan in principe los van het fiscaal partnerschap.
Door te kiezen voor een fiscaal partnerschap - voor zover er hierbij sprake kan zijn van een keuze - behoort de auto van de vriendin, fiscaal gezien, tot de gedeelde bezittingen ... de auto is juridisch gezien misschien nog wel te koop, maar fiscaal niet.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Als het probleem is dat de auto nu te naam gesteld is van jou fiscale partner, lijkt mij dat er best wel een autobedrijf te vinden is die de wagen wil 'inkopen' van jou fiscale partner en deze vervolgens aan jou bedrijf wil uitfactureren (met een zeer geringe marge). Maar misschien is dat te doorzichtig?

Link naar reactie
  • 0

Als het probleem is dat de auto nu te naam gesteld is van jou fiscale partner, lijkt mij dat er best wel een autobedrijf te vinden is die de wagen wil 'inkopen' van jou fiscale partner en deze vervolgens aan jou bedrijf wil uitfactureren (met een zeer geringe marge). Maar misschien is dat te doorzichtig?

Het is niet alleen te doorzichtig, het is bovendien een onzakelijke transactie.

Overigens wordt het verkopen en na een korte periode weer terugkopen ook niet geaccepteerd, mocht die gedachte opborrelen.

 

TS kan beter zelf een auto kopen, een verklaring van uitsluitend zakelijk gebruik indienen en vervolgens in privé de auto van vriendin blijven gebruiken, hetgeen resulteerd in geen bijtelling. Nadeel is dan wel dat je de kosten hebt van twee auto’s.

 

Een tweede optie is dat vriendin haar auto verkoopt en TS koopt zakelijk een andere auto terug, hetgeen resulteerd in wel een bijtelling voor privé-gebruik.

 

Welke keuze er ook wordt gemaakt, echt rijk zal niemand daar van worden.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dank allemaal voor het meedenken.

 

Als ik dit zo lees concludeer ik dat het eigenlijk niet mogelijk is, ook niet als mijn vriendin de auto tijdelijk aan een derde verkoopt en ik deze daarna zakelijk terugkoop.

 

De reden voor deze constructie is deels gebaseerd op het feit dat het 1: een fijne auto is en 2: ik met de aanschaf, het onderhoud en de maandelijkse exploitatiekosten mijn winst zou kunnen drukken.

 

Of lees ik nu toch nog over een optie heen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik dit zo lees concludeer ik dat het eigenlijk niet mogelijk is, ook niet als mijn vriendin de auto tijdelijk aan een derde verkoopt en ik deze daarna zakelijk terugkoop.

Kan wel ... maar het is lastig om aan te geven hoelang de “tijdelijke” moet zijn, aangezien daar geen wettelijke tijdsduur voor staat. Om (gevoelsmatig) een idee te geven ... 3 maanden is te kort ... 12 maanden is acceptabel.

 

De reden voor deze constructie is deels gebaseerd op het feit dat het 1: een fijne auto is en 2: ik met de aanschaf, het onderhoud en de maandelijkse exploitatiekosten mijn winst zou kunnen drukken.

Koop dan zakelijk een auto erbij ... daarmee druk je de winst behoorlijk.

 

Of lees ik nu toch over een optie heen?
heretikettering is mogelijk als het gebruik van de auto wezenlijk anders is ... van voornamelijk privé-gebruik naar zakelijk gebruik.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij maakt fiscaal partnerschap niet uit. Het gaat om eigendom. Nu JvB en zijn vriendin geen gemeenschap van goederen kennen, is de hamvraag hoe de auto betaald is en of de auto al voor het samenwonen haar eigendom was en welke afspraken daarover zijn gemaakt in een eventuele samenlevingsovereenkomst?

 

Dus, heeft zij de auto zelf betaald of is deze gekocht uit gezamenlijke middelen?

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Door te kiezen voor een fiscaal partnerschap - voor zover er hierbij sprake kan zijn van een keuze - behoort de auto van de vriendin, fiscaal gezien, tot de gedeelde bezittingen ...

 

Hoe dat zo? Volgens mij geldt bij vermogensetikettering echt de zuivere eis tot eigendom... Ik kan niet iets privé of zakelijk etiketteren wat niet van mij is. Stel dat het zou gaan om een kantoorpand. Enig verschil met de auto is dat het bezit van een pand is ingeschreven in een register. Vandaar mijn voorgaande reactie

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Wellicht maakt dit het nog was mistiger ...

 

Ja daar heb je een punt.

 

Het is 'mijn auto', ik ben de enige die hem gebruikt. Maar hij staat dus op naam van mijn vader.

Tenaamstelling zegt niets over eigendom. Als het jouw auto is, dan kun je gewoon jezelf die 19 cent vergoeden.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Wellicht maakt dit het nog was mistiger ...

 

Ja daar heb je een punt.

 

Het is 'mijn auto', ik ben de enige die hem gebruikt. Maar hij staat dus op naam van mijn vader.

Tenaamstelling zegt niets over eigendom. Als het jouw auto is, dan kun je gewoon jezelf die 19 cent vergoeden.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Dat klopt, zelfs als de auto in eigendom is van iemand in je huishouden (3.15 lid 7 IB). Ben wel benieuwd naar JvB's reactie

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De auto is door mijn vriendin met eigen geld gekocht en staat op haar naam tenaamgesteld.

 

De auto is gekocht toen we al fiscale partners waren. Wat er precies over in het samenlevingscontract staat over dit soort bezittingen zou ik na moeten kijken, dat weet ik niet uit mijn hoofd.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat in deze casus vooral van belang is hoe de auto tot nu toe is gebruikt.

 

1. Als de auto voorheen uitsluitend privé werd gebruikt en vanaf nu door TS zowel zakelijk als privé wordt gebruikt, zie ik geen enkel bezwaar tegen heretikettering. TS kan de auto overnemen van zijn vriendin tegen dagwaarde en inbrengen op de balans. Constructies met verkoop aan derden, om vervolgens weer terug te kopen, zijn niet nodig.

2. De auto werd voorheen ook al zakelijk gebruikt door TS. In dit geval veranderd er in feite niet zoveel aan het gebruik van de auto en lijkt heretikettering niet mogelijk.

 

In de beantwoording van de vraag ben ik steeds uitgegaan van de 1ste optie, maar wellicht kan TS hier meer duidelijkheid over geven.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.