• 0

In loondienst, wat te doen met webshops als ZZP

Situatie

 

Per 1 september heb ik een loondienst verband aangenomen (fulltime 40 uur)

 

Tot heden ZZP met eigen KVK en draai meerdere webshops waar we op dit moment vaak samen met mijn vrouw (getrouwd in gemeenschap van goederen) de pakketjes klaarmaken en versturen.

 

Webhops draaien zo goed dat we die inkomsten niet kwijt willen. Gezien mijn fulltime baan zal ik weinig tijd hebben en zal mijn vrouw alle webshop zendingen/support overnemen en ook aan het urencriterium kunnen voldoen. Als ik dit zelf er bij zou willen doen zou ik ook niet aan het urencriterium komen.

 

Wat kunnen wij het beste met het bedrijf doen waar op papier ik enkel tot op heden fulltime in heb gewerkt?

Kunnen we de eigenaar van de eenmanszaak wijzigen? Of is het verstandig dat mijn vrouw een eigen KVK aanvraagt en ik mijzelf uitschrijf? Of zelf op naam houden, al denk ik dat dit laatste qua belasting niet interessant zal zijn ivm met missende aftrekposten omdat ik al fulltime werk en eigenlijk zelf ook bijna geen tijd er meer in zal steken) Heeft iemand ervaring hiermee? Is het handig dit midden in het boekjaar per 1 september dan ook te doen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Of is het verstandig dat mijn vrouw een eigen KVK aanvraagt en ik mijzelf uitschrijf? Of zelf op naam houden, al denk ik dat dit laatste qua belasting niet interessant zal zijn ivm met missende aftrekposten omdat ik al fulltime werk en eigenlijk zelf ook bijna geen tijd er meer in zal steken) Heeft iemand ervaring hiermee? Is het handig dit midden in het boekjaar per 1 september dan ook te doen?

Het ligt natuurlijk aan de precieze invulling van de activiteiten, maar het zou kunnen dat het sowieso verstandig is om tot het einde van dit jaar nog helemaal niets te veranderen.

 

Als je namelijk tot 1 september full-time met je webshop bent bezig geweest, kan het best zijn dat je dit jaar nog gewoon recht hebt op de volledige zelfstandigenaftrek. Januari t/m augustus fulltime is rond de 1.300 uur en dat is meer dan het urencriterium (moet je wel kunnen aantonen natuurlijk).

 

Bovendien zou het nog wel eens kunnen zijn dat je recht hebt op de zogenaamde meewerkaftrek. Als je vrouw jouw taken overneemt en meer dan 525 uur werkt, heb je recht op een aanvullende aftrek ter hoogte van 1,25% (of hoger) van de winst.

 

Vervolgens heb je ietsjes meer tijd om te kijken of het handig is om de zaak over te dragen. Je mag de zaak namelijk geruisloos (zonder belastingheffing) doorschuiven als je vrouw al minimaal 36 maanden in de onderneming heeft gewerkt als mede-ondernemer / werknemer. Je kunt de boel op deze manier laten doorlopen totdat je aan die 3 jaar bent en dan stilletjes doorschuiven (wel even doorgeven aan de Kamer van Koophandel).

 

Is dat niet het geval, kun je nog steeds de boel overdragen natuurlijk. Maar fiscaal zal er dan moeten worden 'afgerekend' over de stakingswinst. Ook dat hoeft niet heel spannend te zijn, als er verder geen sprake is van rare dingen als (veel) goodwill. Je hebt dan zelfs nog recht op een eenmalige stakingsaftrek van 3.630 euro. De eenmanszaak kan dan op haar naam verder gaan. Maar in dat geval lijkt het me geen doe-het-zelf-klusje meer.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik had inderdaad gevonden dat je het na 3 jaar geruisloos kunt overdragen.

 

Voor mijn gevoel zou het ons erg veel belasting schelen als mijn vrouw het op haar naam zou zetten omdat zij op dit moment geen baan heeft en de webshops dus haar inkomsten en werk zullen worden. Daarnaast kan zij de zelfstandigen aftrek wel toepassen, als ik het op naam zou houden niet (ivm 40 uur loondienst). Uiteraard kan ik het altijd op mijn naam houden maar gezien mijn vrouw de support en pakketten gaat versturen en aantoonbaar meer dan 1200 uur erin zal steken en het belastingtechnisch wellicht de beste optie is zitten we er dus over te denken het naar haar te zetten.

 

De winst zal ongeveer 15k zijn.

We hanteren momenteel geen voorraad omdat we veel dropshippen of bestellen wanneer nodig. Hierdoor liggen er slechts enkele dingen die niet op de balans staan.

 

Verder staat mijn auto op de balans, die gebruikte ik altijd voor ingehuurde perioden, hiervoor betalen we nu uiteraard netjes de bijtelling prive gebruik. Zakelijke kilometers zijn straks 0 en zouden de auto dus sowieso moeten onttrekken en tegen de dagwaarde naar prive moeten halen en daarover btw moeten afdragen, daarnaast kan er nog afgeschreven worden.

 

De rest van de opdrachten die ik als ZZP uitvoerde waren webdesign opdrachten en werd ingehuurd voor technische support, die inkomsten zullen uit de eenmanszaak vallen omdat ik over ga in loondienst, de webshops willen we dus behouden en die gaat mijn vrouw alleen runnen.

 

In principe hoeft niet dezelfde bedrijfsnaam voortgezet worden, het mag ook best een nieuwe KVK op haar naam worden en die van mij laten vervallen. Net wat het beste is en volgens de regels is uiteraard.

 

We gebruiken op dit moment snelstart voor onze boekhouden. Als iemand nog een goed advies heeft hoor ik het graag. Ook iemand die echt wat voor me kan betekenen met evt. stakingswinst/IB berekening tegen betaling hoor ik graag.

 

Link naar reactie
  • 0

Een andere optie is natuurlijk dat mijn vrouw naar de KVK gaat en zich gaat inschrijven en we de webshops aan haar overdragen. Al is het dan lastig of we dit gewoon kunnen overzetten (shops hebben geen waarde op de balans). Al zou ik hierbij verwachten dat ik het zou moeten verkopen aan een reele prijs omdat het anders lijkt alsof dit puur gedaan wordt om belastingvoordeel te halen. Mijn vrouw gaat echter wel alle webshop werkzaamheden voor de toekomst verrichten en ik richt mij op mijn fulltime baan.

Link naar reactie
  • 0

Op dit moment is de winst uit de webshops zeer gering. Zonder mijn werk als webdesigner zouden ze zelfs onder de kleine ondernemersregeling vallen.

 

Onze doelstelling is echter wel dat mijn vrouw dit gaat uitbreiden en probeert richting de 15k winst te komen.

 

Op dit moment is de winst echter maximaal 2 tot 3k per jaar en als je daar nog een ondernemersbeloning zou afhalen om de goodwill te berekenen zal er wellicht heel weinig over blijven, gezien er weinig marge zit op de verkopen en je er per week toch wel een paar uur mee bezig bent. Bij aanschaf/ontwikkeling van de shops zijn de kleine bedragen dan ook als kosten geboekt en staan niet op de balans.

 

De winst uit de shops is eigenlijk gebaseerd op het feit dat ik eigenlijk net voor mijn loondienst een nieuwe shop heb gekocht voor 3.5k niet wetende dat ik in loondienst zou gaan. Die moet nog overgedragen worden maar heb ik onlangs betaald vanaf mijn zakelijke rekening. Staat dus nog niet in de boekhouding en zou ik wellicht nog kunnen doorverkopen aan mijn vrouw voor hetzelfde bedrag zodat het voor mijn boekhouding een inkoop en direct weer verkoop is. Al weet ik niet of dat mag.

 

Zal het verder nog uitmaken wanneer mijn vrouw zich inschrijft? En wanneer we de betaalproviders van de shops over zetten naar haar rekening? Moet dit perse vanaf de datum dat ik mij uitschrijf bij de KVK, of kan ze gewoon eerder starten zodat we stap voor stap het kunnen overzetten naar haar?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.