• 0

Energiecontract zakelijk of privé bij zonnepanelen? Nu en vanaf 2020

Onder het motto 'het is zonde van je ondernemerstijd zelf uit te zoeken wat collega-ondernemers al hebben gedaan' enkele vragen aan Hans en Ward waar andere ondernemers misschien ook iets aan hebben.

 

In dit draadje

 

https://www.higherlevel.nl/forum/financiering-juridische-en-fiscale-zaken/contracten-en-aanverwante-onderwerpen/aanbiedingen-op-het-grensvlak-prive-zakelijk-555382?start=msg555528#msg555528

 

reageren jullie allebei dat je een zakelijk energiecontract hebt afgesloten voor je bedrijfsruimte en dat jullie meer produceren en dus salderen en terugleveren aan het net. Heb sinds februari 20 zonnepanelen op het dak van mijn bedrijfsruimte. Doordat ik tijdens werktijd een elektrische auto oplaad en een inverterairco heb die in de winter als heteluchtverwarming dient, vermoed ik niet dat ik ga terugleveren. Kan er echter nog 10 panelen bijleggen (omvormer is daarop voorbereid), maar heb daarmee gewacht tot de vervanging van de salderingsregeling bekend is.

 

Heb 3 vragen die jullie hopelijk kunnen en willen beantwoorden:

1. Waarom hebben jullie een zakelijk energiecontract afgesloten? (heb zelf tot op heden een particulier contract omdat ik bij terugverhuizen naar mijn pand even snel een contract bij Qurrent heb geregeld en zij geen zakelijke contracten doen) Is dat goedkoper dan een particulier contract?

2. Welke maatschappij hebben jullie gekozen?

3. Hebben jullie al gekeken hoe gunstig of ongunstig de toekomstige subsidieregeling is ten opzichte van de huidige salderingsregeling?

 

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Karen

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

1. Waarom hebben jullie een zakelijk energiecontract afgesloten? (heb zelf tot op heden een particulier contract omdat ik bij terugverhuizen naar mijn pand even snel een contract bij Qurrent heb geregeld en zij geen zakelijke contracten doen) Is dat goedkoper dan een particulier contract?

Mijn ervaring is dat dat eigenlijk nooit het geval is. Grootste probleem is dat er bij zakelijke contracten iets creatiever wordt omgegaan met de waarheid vanwege het gebrek aan consumentenbescherming. Extra kosten worden soms niet gecommuniceerd of tarieven exclusief btw. Dat mag gewoon, maar is wel verwarrend. Alles lijkt immers 17% goedkoper. Maar sowieso het gebrek aan consumentenbescherming was voor mij al voldoende om überhaupt geen zakelijk contract af te sluiten.

 

Voor de aftrekbaarheid van de kosten of verrekenbaarheid voor de btw heeft het geen consequenties, als je een eenmanszaak/vof hebt. Dan zijn de kosten gewoon wél of niet aftrekbaar, ongeacht of het contract op jouw naam of die van je bedrijf staan. Aftrekken van kosten voor de inkomstenbelasting is overigens aan voorwaarden verbonden (beperkt tot daadwerkelijk gebruik van activa op de balans). Verrekenen van de btw voor de omzetbelasting gaat veelal op basis van de oppervlaktemethode).

 

2. Welke maatschappij hebben jullie gekozen?

Ikzelf heb het kantoordak helemaal vol liggen en heb gekozen voor een (particulier) contract bij GreenChoice. Ze zijn niet de goedkoopsten in eerste instantie, omdat bij veel concurrenten in het eerste jaar honderden euro's premie wordt gegeven. Bij GreenChoice doen ze daar niet echt aan, dus vond ik een top 3 nog steeds niet echt verkeerd. Ze hebben overigens wel veruit de hoogste beoordeling. En omdat ik geen zin heb om jaar op jaar te gaan zitten switchen, zit ik liever bij een partij die elk jaar redelijk goedkoop is en niet haar geld spendeert aan het werven van klanten die toch het jaar erop weer vertrekken.

 

Verder hebben ze een goeie app op de smartphone waar je kunt zien hoeveel je verbruikt en opwekt tot op een kwartier nauwkeurig (moet je wel instellen). Ze hebben daar ook een manier om te berekenen waar je je energie aan verbruikt en manieren om te achterhalen hoe je nog kunt besparen. Als je aangeeft dat je zonnepanelen hebt, krijg je korting op het kWh-tarief. En als je een BTW-nummer hebt, kun je dat ook doorgeven, zodat ze een self-billing factuur sturen die je makkelijk in je administratie kunt opnemen.

 

Verder is het nog even rekenen of je een enkel- of dubbeltarief moet nemen. Ik heb redelijk wat verbruik in het daltarief en veel opwekking in het piektarief, dus voor mij is dubbeltarief voordelig. Als je echter voornamelijk stroom verbruikt tijdens piekuren kan het enkeltarief voordeliger zijn.

 

3. Hebben jullie al gekeken hoe gunstig of ongunstig de toekomstige subsidieregeling is ten opzichte van de huidige salderingsregeling?

Dat is niet mogelijk, omdat de terugleververgoeding niet bekend is. Maar als ik de summiere informatie goed heb begrepen, zal de teruglevergoeding ergens in de buurt van 14 cent / kWh komen te liggen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

@ward Bedankt voor je reactie en die snap ik. Ben overigens nog wel benieuwd bij welke energiemaatschappij je dan al 5 jaar zit. Heb begrepen dat Pure Energie het meest betaalt voor overgeproduceerde zonnestroom (12 cent /kWh). Qurrent betaalt met 11 cent ook meer dan anderen.

 

@prinsrachid Ook bedankt voor je reactie.

1. Ik vermoedde al dat een zakelijk contract niet echt goedkoper is en vind de gevonden info over zakelijke contracten enorm gedoe voor een kleine ondernemer. Kreeg een zogenaamde aanbieding die niets meer inhield dan een standaardbrief met daarin wat tarieven zonder de kosten die naar de overheid gaan. Da's zoals Ward al schreef nogal puzzelen. Vandaar mijn vragen hier.

Bij Qurrent krijg ik elke maand een factuur met de btw apart erop en het contract staat gewoon op naam van mijn bv. Waar ik oa computers privé koop en declareer voor de consumentenbescherming en verzekeringsvoordelen, maakt me dat bij een energiecontract minder uit.

 

2. Heb een bedrijfspand op een industrieterrein en van mij mogen principes geld kosten, oa daarom liggen mijn panelen oost-west ipv zuid. En heb het Solaredge systeem waarmee ik zo ongeveer alles continu kan monitoren. Wat de eerste week leuk was en verder om meerdere redenen nuttig is. (oa omdat de omvormer daardoor langer meegaat en omdat ik de panelen op een veiling van mijn vrienden van de Belastingdienst heb gekocht en niet wist of ze het allemaal deden ;D)

Het blijft voor mij sowieso een van de 3 duurzaamste voor elektra en gas. Daar hoort Greenchoice nog niet bij. https://wisenederland.nl/groene-stroom/wie-zijn-de-groenste-en-wie-zijn-de-grootste-vervuilers

Prijsverschil tussen enkel of dubbel wisselt per aanbieder dus als ik overstap moet dat inderdaad weer opnieuw bekeken.

Vraag me met name af welke energieleverancier ondernemers hebben die meer stroom produceren dan ze verbruiken (omdat ik er panelen bij wil leggen) en als ik het goed lees is dat bij jou ook niet het geval.

 

3. Als het echt 14 cent wordt scheelt dat dus maar 2 cent met wat Pure nu al geeft. Als je dan 2000kWh per jaar teruglevert tijdens zonnige uren (wat best veel is) scheelt dat wel 40 euro per jaar.

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Ben overigens nog wel benieuwd bij welke energiemaatschappij je dan al 5 jaar zit.

We hebben een jaarcontract bij Nuon met een opzegtermijn van 30 dagen met het idee dat we zo jaarlijks naar de voordeligste kunnen overstappen — wat je vervolgens niet doet dus met de wijsheid van nu was dat geen zaligmakend criterium.

 

We proberen liefst zo min mogelijk terug te leveren door tijdens piekproductie zo veel mogelijk te consumeren. Dat lijkt voor zich te spreken, maar je moet als gewoontedier bepaalde vastgeroeste gewoonten daarvoor afleveren. Bijvoorbeeld laptops en telefoons opladen doen we overdag, niet 's nachts. En toen de vaatwasser aan vervanging toe was, werd de nieuwe een extra stil model zodat de vaat overdag gedaan kan worden.

Link naar reactie
  • 0

Herkenbaar, heb tientallen jaren bij Essent geslapen. Tot ik jaar of vier geleden ben overgestapt naar Qurrent. Vond het wat tegenstrijdig dat we sinds 2003 zonnepanelen hebben en bij de toen meest smerige energieleverancier bleken te zitten.

 

Heb oost-west panelen omdat die meer uren stroom opwekken tijdens onze kantooruren (en minder piekbelasting op het net geven). En heb inderdaad een laadpaal daar zodat ik tijdens die uren stroom in de auto stop (60kWh batterij). Maar klinkt alsof jij een contract hebt dat niet saldeert. Bij particuliere contracten maakt het nog niet uit wanneer je levert en wanneer je gebruikt. Dat wordt tot 2020 tegen elkaar weggestreept. Of heb je zo'n groot bedrijfspand dat je geen particulier contract kunt afsluiten?

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

2. Heb een bedrijfspand op een industrieterrein en van mij mogen principes geld kosten, oa daarom liggen mijn panelen oost-west ipv zuid. En heb het Solaredge systeem waarmee ik zo ongeveer alles continu kan monitoren. Wat de eerste week leuk was en verder om meerdere redenen nuttig is. (oa omdat de omvormer daardoor langer meegaat en omdat ik de panelen op een veiling van mijn vrienden van de Belastingdienst heb gekocht en niet wist of ze het allemaal deden ;D)

Haha, allemaal een goeie deal, lijkt me. Ook de orientatie van de panelen maakt inderdaad relatief weinig uit (althans, veel minder dan ik persoonlijk dacht), zeker als je ook nog de optie hebt om de panelen onder een lage hoek te zetten. Zelfs panelen op het noorden met 10 graden leveren nog steeds 85% op.

 

Verder kun je spelen met de omvormer. Jij hebt blijkbaar ver overgedimensioneerd vanwege plannen tot uitbreiding. Hierdoor kan de omvormer momenteel wel iets inefficiënter werken dan maximaal mogelijk. Veel installateurs zullen tegenwoordig onderdimensionering adviseren (omvormer net een tikkeltje te krap voor de panelen). Het voordeel daarvan is dat de panelen dan het hele jaar door eerder starten en later stoppen met leveren. In de topmaand wordt de productie dan midden op de dag wel afgeroomd, maar dat weegt tegen elkaar op.

 

Het blijft voor mij sowieso een van de 3 duurzaamste voor elektra en gas. Daar hoort Greenchoice nog niet bij. https://wisenederland.nl/groene-stroom/wie-zijn-de-groenste-en-wie-zijn-de-grootste-vervuilers

Prijsverschil tussen enkel of dubbel wisselt per aanbieder dus als ik overstap moet dat inderdaad weer opnieuw bekeken.

Oh, niet meer in de top 3... :'( Ik moet eerlijk bekennen dat ik er al sinds 2011 niet meer naar gekeken heb (toen stonden ze nog op nummer 1), maar de concurrentie is blijkbaar aanzienlijk op het gebied van groene stroom. Alleen maar goed. Ik blijf wel bij m'n punt dat je goed moet kijken naar de aanbiedingen op die WISE website (die gebruikt overigens gewoon gaslicht.com onder de motorkap), want veel van de goedkope aanbiedingen zijn alleen zo goedkoop vanwege een éénmalige cashback. Als je energieleverancierhoppen geen probleem vindt, is dat uiteraard geen issue.

 

Vraag me met name af welke energieleverancier ondernemers hebben die meer stroom produceren dan ze verbruiken (omdat ik er panelen bij wil leggen) en als ik het goed lees is dat bij jou ook niet het geval. Als het echt 14 cent wordt scheelt dat dus maar 2 cent met wat Pure nu al geeft. Als je dan 2000kWh per jaar teruglevert tijdens zonnige uren (wat best veel is) scheelt dat wel 40 euro per jaar.

Ehm...ik denk dat je de plannen van het kabinet iets te rooskleurig interpreteert (maar het kan ook zijn dat ik te cynisch ben).

 

Momenteel is het zo dat er twee regelingen zijn: (1) een salderingsregeling voor mensen die maximaal evenveel opwekken als zelf verbruiken en (2) een terugleververgoeding voor mensen die meer opwekken dan ze zelf verbruiken.

 

Ik interpreteer de kabinetsplannen zo dat simpelweg de salderingsregeling verdwijnt en je vanaf 2020 álle teruggeleverde stroom krijgt vergoed volgens de nu al bestaande terugleververgoeding, maar dan met een wettelijk gegarandeerd minimumbedrag voor de opwekking die je eigen verbruik niet overstijgt. Voor de overproductie geldt dan nog steeds de huidige, lagere vergoeding! De huidige terugleververgoeding is overigens veelal de kale stroomprijs (soms zelfs maar 3 cent / kWh), maar er zijn een aantal aanbieders die voorlopig nog 10, 11 of zelfs 12 cent / kWh vergoeden. Persoonlijk denk ik niet dat deze hoge vergoedingen al te lang stand kunnen houden. Houdt bij je (zakelijke) terugverdiencalculaties rekening met de kale stroomprijs. Alles dat je meer kunt krijgen is dan een incidentele baat. Mooi meegenomen.

 

De nieuwe regeling betekent mijns inziens simpelweg dat er niet meer gesaldeerd wordt over het deel dat je eigen verbruik niet overstijgt, maar dat je daarvoor een wettelijk gegarandeerde terugleververgoeding ontvangt (die ik op 14 cent / kWh schat). In de praktijk betekent dat dus dat je nog steeds gewoon (bijvoorbeeld) 21 cent / kWh over je volledige verbruik betaalt, maar slechts 14 cent / kWh vergoed krijgt over je opwekking. Als je overigens meer opwekt dan verbruikt, zul je volgens mij gewoon de (huidige) lagere terugleververgoeding krijgen, net zoals nu.

 

Wat er eigenlijk gaat veranderen is dat je straks feitelijk een vergoeding moet betalen voor het feit dat je het electriciteitsnet als batterij gebruikt. Nu is dat nog volledig gratis vanwege onbeperkte saldering. Straks dus niet meer! Stel dat je 3000 kWh verbruikt en 3000 kWh opwerkt, dan betaal je nu helemaal niets. In de nieuwe regeling betaal je gewoon de volle mep op 3000 kWh en krijg je iets van 2/3e terug voor dezelfde hoeveelheid opwekking. De reden hiervoor is waarschijnlijk dat ze willen dat mensen meer gaan nadenken over het moment van verbruik van opgewekte stroom. Doordat je niet de volle prijs meer terugkrijgt, wordt het belangrijker om je eigen stroom meteen te verbruiken op moment van opwekking óf om te investeren in het op één of andere manier opslaan van de opgewekte energie.

 

Voor het moment van installeren zou ik zeggen dat dit alleen maar betekent: eerder = beter. Zo kun je nog een jaartje volledige saldering meenemen. Daarna wordt het zaak om je opwekking en verbruik zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bij Qurrent krijg ik...

[...]

Daar hoort Greenchoice nog niet bij.

Ik krijg net bericht dat Greenchoice op het punt staat Qurrent over te nemen.

 

 

 

 

 


link gerepareerd (kwam niet bij nieuwsbericht terecht)

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.