• 0

Foto's maken t.b.v. website ook zakelijke kilometers?

Misschien is de titel een beetje onduidelijk maar ik zal het proberen te omschrijven.

 

De km's die je zakelijk maakt met je prive auto zijn aftrekbaar heb ik begrepen. (19 cent de kilometer)

Nu moest ik nodig foto's maken voor mijn zakelijke website waarmee ik met de auto moest.

Kan ik deze kilometers ook zakelijk opvoeren of valt dit gewoon onder een prive rit.

 

Foto's zijn niet in opdracht gemaakt.

 

[verandering: titel]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 2

De belastingdienst werkt heel vaak nog grotendeels op basis van vertrouwen, als je aannemelijk kunt maken dat het zakelijk is dan kun je het verantwoorden als kosten. Niet alles is met waterdichte middelen te bewijzen en dat verlangt de belastingdienst ook niet.

 

Het is heel aannemelijk dat jij zelf foto's hebt gemaakt voor je website dus kun je die km (en uren) prima verantwoorden. Zelfs als je geen fotograaf bent. Als je daarvoor 100 of 200 km declareert omdat je op een bepaalde locatie foto's neemt die jij mooi vind passen op je website.

 

Als je 2500 km declareert en zegt dat je 14 dagen in Zuid Frankrijk bent geweest om mooie plaatjes te schieten en ook je vrouw en kinderen maar hebt meegenomen omdat je niet zolang zonder ze kan.

Dan is dat niet een heel aannemelijk dat dat alleen maar was omdat je foto's voor je website wilde maken.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat is de beroepsmatige bezigheid van fotografen?

 

Foto's maken (ik zal het maar verklappen).

 

Als jij dus voor je portfolio de halve wereld over reist, zijn jouw reiskosten bedrijfskosten. Ook als die foto's niet in opdracht gemaakt worden. Het moet wel een onderneming blijven, dus uitzicht hebben op verdiensten. Bijvoorbeeld via stockbureaus of stocksites.

 

Als je nou gaat beweren dat je foto's voor je site maakt, raad ik je aan elke dag voor de spiegel te gaan staan en die vent toe te schreeuwen: je bent fotograaf man!

 

Sterkte. En welkom op HL. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik denk niet eens dat je er fotograaf voor hoeft te zijn.

 

Stel dat ik een pagina wil maken over beveiliging van websites, en daarvoor een beeld van pakweg de waterwerken in zeeland wil gebruiken. Die zou ik als stock kunnen kopen, maar als je exclusief gebruiksrecht wilt kan dat nog best duur zijn.

 

In die situatie zou het best redelijk zijn als ik van utrecht naar zeeland zou rijden om zelf originele foto's te nemen waarvan ik zeker ben dat ze exclusief, origineel en niet auteursrechtelijk problematisch zijn.

 

Maar redelijkheid blijft natuurlijk wel een factor: als ik een foto van de taj mahal wil en daarvoor naar india vlieg en er ook maar even 4 weken vakantie aan vast plak omdat ik er toch al ben denk ik niet dat een inspecteur daarmee akkoord zal gaan. Mogelijk wel als ik pakweg 5 dagen later terug vlieg omdat vliegtickets een pak goedkoper zijn als er een weekend tussen de heen- en terugvlucht zit en ik kan aantonen dat dat verschil groter was dan de kosten voor een paar nachten hotel oid.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 99 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.