• 0

Domeinnaam uitgeschreven bedrijf opeisen of overnemen

Goedemiddag allen,

 

Een ander is mij helaas te snel af geweest en heeft een aantal jaar voordat ik mijn bedrijf startte de domeinnaam [bedrijfsnaam].nl geregistreerd. Dit bedrijf (geen concurrent, andere branche) bestaat sinds enkele jaren niet meer en is uitgeschreven bij de KvK.

 

Ik heb contact opgenomen met de eigenaar en voorgesteld om de domeinnaam over te nemen tegen een vergoeding. Deze vroeg hier echter een exorbitant bedrag voor en gaf aan dat hij het nog gebruikt voor zijn privé e-mail.

 

Nu wij in het proces zitten om [bedrijfsnaam] te registreren als vastgelegd merk, vroeg ik mij af of het mogelijk is om de domeinnaam op te eisen?

 

Ik kijk uit naar uw reactie.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Je kan niet een merkgerelateerd domein opeisen als dat te goeder trouw is gebeurd en dat is zo. Het zou nog anders zijn als jij een (groot) belang hebt bij de domeinnaam en de huidige houder in het geheel niet maar dat is ook niet het geval want het domein is in gebruik. Onderhandelen kan helpen of de naam met een andere extensie registreren en gaan gebruiken. Grote kans dat de huidige domeinhouder dan alsnog met een redelijk voorstel komt. De bedrijfsnaam als merk registeren (als dat kan) is altijd een goed idee. Ook dat kan wel helpen bij het onderhandelen omdat het domein niets of in elk geval veel minser meer waard is voor iemand in dezelfde branche.

 

Link naar reactie
  • 0

Er is geen website in de lucht, het bedrijf bestaat immers niet meer. Maar er wordt (blijkbaar) nog wel gebruikgemaakt van e-mail.

 

Ik heb alle andere gangbare extensies geregistreerd en onze website draait op [bedrijfsnaam].com. Dit veroorzaakt regelmatig problemen en verwarring. Regelmatig worden e-mails naar info@[bedrijfsnaam].nl verstuurd. Aangezien het hier ook regelmatig om vertrouwelijke informatie van klanten gaat, best vervelend.

Link naar reactie
  • 0

Een ander is mij helaas te snel af geweest en heeft een aantal jaar voordat ik mijn bedrijf startte de domeinnaam [bedrijfsnaam].nl geregistreerd.

 

Haha dan was ie je inderdaad nogal wat te snel af :)

 

Ik vrees dat je pech hebt in deze.

 

Om een domeinnaam echt te kunnen claimen moet de zaak aan 3 voorwaarden voldoen.

 

 

1. De domeinnaam is identiek of lijkt verwarrend veel op een merk of handelsnaam van de klager; en

2. De domeinnaamhouder heeft geen rechten of legitieme belangen met betrekking tot de domeinnaam; en

3. De domeinnaam is te kwader trouw geregistreerd en (in Nederland: of) wordt te kwader trouw gebruikt. Als de geschillenbeslechter de eis honoreert zal de domeinnaam aan de eiser worden overgedragen.

 

Afkomstig van ICT recht / factsheet 'geef hier die domeinnaam'

 

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Mag ik vragen hoe hoog het “exorbitante bedrag” is?

 

 

De vraagprijs is € 9000,-. Zo'n 9x meer dan ik ervoor bereid ben te betalen.

 

Het gaat om een vrij unieke bedrijfsnaam die voor een ander niet van waarde zal zijn. Geen algemene term die bijvoorbeeld op zoekmachinetechnisch gebied iets toevoegt.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou de prijs die jij ervoor wil betalen bij hem neerleggen met een tijdslimiet en dat je daarna voor een ander domein gaat (ook in eigen correspondentie e.d.). Op het moment dat jij voor een ander domein gaat weet hij ook dat hij verder kan fluiten naar een goede opbrengst voor dat domein En dan is het maar de vraag of zijn privé-mail hem dat waard is.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou de prijs die jij ervoor wil betalen bij hem neerleggen met een tijdslimiet en dat je daarna voor een ander domein gaat (ook in eigen correspondentie e.d.). Op het moment dat jij voor een ander domein gaat weet hij ook dat hij verder kan fluiten naar een goede opbrengst voor dat domein En dan is het maar de vraag of zijn privé-mail hem dat waard is.

 

 

Andere domeinnaam? Ik handel al bijna 10 jaar op [bedrijfsnaam].com en bezit ook .eu .be .de .at .fr .co.uk en nog een paar.

 

Ik denk niet dat een tijdslimiet indruk maakt. We zijn hiermee al maanden bezig en meneer weet ook dat onze bedrijfsnaam ook niet zomaar zal veranderen.

 

Ik kan mij ook wel voorstellen dat je weinig zin hebt om voor een paar euro overal je e-mailadres aan te moeten passen (social media, forums, etc)

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je met een redelijk overleg en wat toegeven aan beide kanten het meest ver zal komen. Als je al snapt dat hij 'geen zin zal hebben om voor een paar centen overal z'n e-mailadres aan te passen' kun je jouw bod daarop afstemmen, en dat er misschien bij vermelden?

 

Heb je bijv. ook aangeboden om een e-mailforward in te stellen zodat hij geen mail mist (tenzij hij alles op 'info@' gemaakt heeft en jij die ook wil gaan gebruiken tenminste)?

 

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Mmm, je was hier dus 10 jaar geleden ook al tegenaan gelopen, neem ik aan.

En zelf de keuze gemaakt om toch alles op .com te gaan doen.

 

Het is nu dus de vraag of je die andere persoon zo ver kunt krijgen om voor €1.000,- of €1.500 afscheid te laten nemen van zijn privé-e-mail (dat is voor de meeste wel wat meer dan "een paar euro").

 

Als dat niet lukt met een tijdslimiet, dan zou ik hier gewoon een punt achter zetten en het daarbij laten. Niet "in de lucht" laten hangen dat je toch interesse hebt want dat drijft de prijs alleen maar omhoog.

 

Link naar reactie
  • 0

Mag ik vragen hoe hoog het “exorbitante bedrag” is?

De vraagprijs is € 9000,-. Zo'n 9x meer dan ik ervoor bereid ben te betalen.
What's in a name ... Voor die € 9.000 koop je nog nét een nieuwe auto ... die na vijf jaar fiscaal is afgeschreven en commercieel waarschijnlijk al veel eerder.

 

Het gaat om een vrij unieke bedrijfsnaam die voor een ander niet van waarde zal zijn. Geen algemene term die bijvoorbeeld op zoekmachinetechnisch gebied iets toevoegt.
Voor die ander niet, maar voor één persoon schijnt het veel waard te zijn.

Hebbedingetjes zijn altijd duur ... die alleen maar duurder worden naarmate je meer belangstelling toont.

 

Ik heb mij laten vertellen dat - "The Internet currently has 1,542 top-level domains (TLDs) as of June 12, 2018." - waardoor je nog een lange weg hebt te gaan.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Als die enige reden dat die persoon het domein voor email gebruikt de reden is om het niet te willen verkopen, dan zou je wellicht een deal kunnen aangaan:

 

Even verondersteld dat hij iets als voornaam@domein.nl gebruikt, en niet info@ of iets generieks kun je zijn mail gewoon forwarden nadat je het domein hebt overgenomen. Uiteraard zul je dat schriftelijk moeten vastleggen, maar het is zeker een mogelijkheid... misschien is hij dat geval wel bereid 1000 euro te accepteren gezien het hem geen sores oplevert?

Link naar reactie
  • 0

Dan verkoop je dus je domeinnaam met privé mailadres aan een onbekende.

De mail komt dan bij de koper op de server binnen. Die heeft dan toegang tot de privémail van de verkoper.

Dat zou ik dus nooit doen. Of compleet afstand doen of niet.

 

Ik heb ook een website met privémailadressen van 4 personen. Ooit een bod op de domeinnaam gehad. Maar de mailadressen zijn al erg lang in gebruik en wereldwijd bekend dat wijzigen bijna niet te doen was. Uiteindelijk dus niet doorgegaan, ondanks een leuk bod.

Link naar reactie
  • 0

Dat hangt er van af of je zelf ook email wilt ontvangen op het domein of niet.

 

Stel dat je al bedrijf.com hebt en al je mailverkeer via @bedrijf.com adressen doet kun je dat gewoon zo laten. Vervolgens maak je op bedrijf.nl een MX record aan dat verwijst naar een IP adres dat in beheer is van de oorspronkelijke eigenaar van het domein (bijvoorbeeld via gmail, maar er kan van alles).

 

Als je het op die manier doet dan kun je de mail van de oorspronkelijke eigenaar helemaal niet onderscheppen, maar zelf ook geen mail onder het .nl domein ontvangen. Lastig...

Link naar reactie
  • 0

Met deze extra informatie zijn er wellicht toch mogelijkheden voor een WIPO procedure.

 

Ten eerste is het zo dat jouw handelsnaam overeenkomt met de betreffende domeinnaam. Dat hoeft op zich niet veel te betekenen omdat er geen sprake van verwarring is als de domeinnaamhouder het domein toch gaat gebruiken omdat jullie in een andere branche werkzaam zijn. Maar slechter maakt het je zaak ook zeker niet.

 

Dan zou de WIPO commissie in het uiterste geval moeten oordelen of de huidige domeinnaamhouder een legitiem belang heeft met het houden van de domeinnaam. En dan is de vraag of het hebben van een e-mail adres en het ongemak om dat te veranderen voldoende belang is ten opzichte van de belangen van TS? En uiteraard helpt het ook om de huidige domeinnaamhouder zijn email te laten behouden, daarmee vervalt op zijn minst een deel van het mogelijke legitieme belang.

 

Tel daarbij op dat de procedure in eerste instantie gratis is en pas wat gaat kosten als er daadwerkelijk een uitspraak moet volgen en ik zou de procedure starten, eventueel na een laatste bod. Eerst volgt mediation en kan je alsnog een redelijk bedrag overeenkomen. Je kan de eventuele zaak uiteraard verliezen maar de huidige domeinnaamhouder ook en dan heeft die helemaal niets. Redelijke kans dat die alsnog eieren voor zijn geld kiest.

 

Hier lees je meer. En als je tijd hebt kan je ook in de uitspraken zoeken naar soortgelijke gevallen.

 

Link naar reactie
  • 0

Met deze extra informatie zijn er wellicht toch mogelijkheden voor een WIPO procedure.

 

Ik zie die mogelijkheden niet. En wel hierom:

 

Een ander is mij helaas te snel af geweest en heeft een aantal jaar voordat ik mijn bedrijf startte de domeinnaam [bedrijfsnaam].nl geregistreerd. Dit bedrijf (geen concurrent, andere branche) bestaat sinds enkele jaren niet meer en is uitgeschreven bij de KvK.

Nu lijkt het alsof je net begonnen bent en er blijkbaar een domeinnaam is die al geregistreerd is maar niet meer in gebruik is. Maar:

Ik handel al bijna 10 jaar op [bedrijfsnaam].com en bezit ook .eu .be .de .at .fr .co.uk en nog een paar.

 

Blijkbaar hebben jullie jarenlang tegelijkertijd geopereerd onder dezelfde naam.

 

Het feit dat iemand zijn bedrijf staakt wilt niet zeggen dat hij de domeinnaam dan maar moet overdragen aan een ander bedrijf dat toevallig dezelfde naam heeft. Al helemaal niet als de domeinnaam nog altijd in gebruik is voor email verkeer.

Link naar reactie
  • 1

Een ander is mij helaas te snel af geweest en heeft een aantal jaar voordat ik mijn bedrijf startte de domeinnaam [bedrijfsnaam].nl geregistreerd

 

Ik heb alle andere gangbare extensies geregistreerd en onze website draait op [bedrijfsnaam].com. Dit veroorzaakt regelmatig problemen en verwarring. Regelmatig worden e-mails naar info@[bedrijfsnaam].nl verstuurd. Aangezien het hier ook regelmatig om vertrouwelijke informatie van klanten gaat, best vervelend.

 

Ik handel al bijna 10 jaar op [bedrijfsnaam].com en bezit ook .eu .be .de .at .fr .co.uk en nog een paar.

 

------------------------

 

Je bent al bijna tien jaar actief met je bedrijf en er zijn al bijna tien jaar problemen en verwarring doordat er regelmatig e-mails met vertrouwelijke informatie van klanten naar info@[bedrijfsnaam].nl worden verstuurd.

En vandaag krijg je zomaar ineens de geweldige ingeving om eens te kijken wat je hier eventueel aan zou kunnen doen? Ik geloof er helemaal niets van.

 

Link naar reactie
  • 0

@Wouter:

 

Dat lijkt me ook niet, email verkeer is tenslotte ook legitiem gebruik.

 

Bovendien kan de huidige eigenaar gebruik van het domein domweg hervatten door er een of andere website op te zetten (niet dat me dat nodig lijkt). Ik heb geen idee wat de naam is, maar er is altijd wel iets te verzinnen zo lijkt me.

 

Zeker gezien de registratie al gebeurde voordat jij je bedrijf begon (wetende dat het nl domein bezet was) kun je ook niet argumenteren dat de ander ter kwader trouw heeft gehandeld of wat dan ook.

 

Mijn idee is: nee heb je, en ja kun je misschien kopen. Zeker als je iets oplost voor die email is het toch zo leuk 1000 verdiend voor die ander - misschien zegt ie alsnog nee, maar proberen kan altijd. Je moet zoiets altijd een beetje inschatten: waarom vraagt iemand 9000 euro? Blijkbaar zijn duizenden euro's een significant bedrag voor die persoon, het zal geen multimiljonair zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Het feit dat iemand zijn bedrijf staakt wilt niet zeggen dat hij de domeinnaam dan maar moet overdragen aan een ander bedrijf dat toevallig dezelfde naam heeft. Al helemaal niet als de domeinnaam nog altijd in gebruik is voor email verkeer.

 

De vraag is of email voldoende legitiem gebruik is van een domeinnaam om je als houder te kunnen verweren. Je kan daarover van mening over verschillen maar ik denk dat het zeker niet ondenkbeeldig is dat het argument alleen gebruikt wordt om de prijs op te drijven.

Het legitiem belang van TS is duidelijk en bewijsbaar. Hij heeft namelijk de betreffende handelsnaam in gebruik en is daaronder bekend en heeft de andere extincties in gebruik.

 

In een eventuele procedure zal de .nl domeinnaamhouder zijn legitiem belang moeten aantonen met de zogenaamde Okidata criteria. Daar wordt nergens gesproken over het gebruik van de domeinnaam voor emailverkeer.

 

Het is ook niet aannemelijk dat iemand 9000 euro over zou hebben voor het behouden van een email adres van een domein dat niet meer in gebruik is, van een bedrijf dat al tijden is uitgeschreven.

 

Ik zeg niet dat het een gelopen race is maar zie ook niet dat het bij voorbaat kansloos is, in tegendeel. Bovendien is de eerste fase geheel gratis en zal ook wel duidelijk worden via de mediator wie de beste kaarten heeft. Persoonlijk zou ik nog één keer het gesprek aangaan en vragen om een beetje redelijkheid en anders de procedure beginnen. En uiteraard ook de merkinschrijving voorbereiden en indienen.

Link naar reactie
  • 0

In een eventuele procedure zal de .nl domeinnaamhouder zijn legitiem belang moeten aantonen met de zogenaamde Okidata criteria. Daar wordt nergens gesproken over het gebruik van de domeinnaam voor emailverkeer.

 

Dat heeft slechts betrekking op de situatie waarin een wederverkoper van een merk producten op een domein aanbied waarin de naam van dat merk voorkomt.

De relatie met de omschreven situatie zie ik niet helemaal.

 

 

Bovendien is de eerste fase geheel gratis

 

Bedenk wel dat je de argumenten die je in de procedure wilt gebruiken al aan het begin van de rit in moet dienen.

Zelfs als je daar zelf toe in staat bent, moet je de tijd die het kost om die op te stellen niet onderschatten...

 

Link naar reactie
  • 0

Het feit dat iemand zijn bedrijf staakt wilt niet zeggen dat hij de domeinnaam dan maar moet overdragen aan een ander bedrijf dat toevallig dezelfde naam heeft. Al helemaal niet als de domeinnaam nog altijd in gebruik is voor email verkeer.

 

Het legitiem belang van TS is duidelijk en bewijsbaar. Hij heeft namelijk de betreffende handelsnaam in gebruik en is daaronder bekend en heeft de andere extincties in gebruik.

 

In een eventuele procedure zal de .nl domeinnaamhouder zijn legitiem belang moeten aantonen met de zogenaamde Okidata criteria. Daar wordt nergens gesproken over het gebruik van de domeinnaam voor e-mailverkeer.

Als de criteria al enige wettelijke basis hebben, dan vormen die ook een probleem voor TS zelf ... “Andere domeinnaam? Ik handel al bijna 10 jaar op [bedrijfsnaam].com en bezit ook .eu .be .de .at .fr .co.uk en nog een paar.”

 

“3. De verweerder mag niet zoveel relevante domeinnamen met het merk registreren dat de merkhouder geen fatsoenlijke domeinnaam meer kan registreren. Indien verweerder dus tientallen domeinnamen registreert met het merk en deze verschillen bijvoorbeeld alleen van elkaar door leestekens, extensies en beschrijvende/generieke woorden, kan dit tegen hem worden gebruikt.”

 

Wat zegt SIDN hierover ... https://www.sidn.nl/downloads/terms-and-conditions/Algemene%20voorwaarden%20voor%20nl-domeinnaamhouders.pdf

 

“ Aanvraag voor abonnement en verplichtingen

1. Aanvraag voor een abonnement

1.1. Iedereen, waar ter wereld gevestigd of woonachtig, kan via een registrar bij SIDN een abonnement voor een .nl-domeinnaam aanvragen. “

 

Dat de houder van het nl-domein nu wel of geen bedrijf heeft, of niet meer heeft, is totaal niet relevant.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Heb je bijv. ook aangeboden om een e-mailforward in te stellen zodat hij geen mail mist (tenzij hij alles op 'info@' gemaakt heeft en jij die ook wil gaan gebruiken tenminste)?

 

 

Dat was nog niet bij mij opgekomen, bedankt!

 

 

Bedankt, die ga ik even doorlezen.

 

 

Blijkbaar hebben jullie jarenlang tegelijkertijd geopereerd onder dezelfde naam.

 

 

Dat klopt, de houder van de .nl heeft deze geregistreerd in 2005. Ik heb mijn bedrijf ingeschreven in 2008.

 

------------------------

 

Je bent al bijna tien jaar actief met je bedrijf en er zijn al bijna tien jaar problemen en verwarring doordat er regelmatig e-mails met vertrouwelijke informatie van klanten naar info@[bedrijfsnaam].nl worden verstuurd.

En vandaag krijg je zomaar ineens de geweldige ingeving om eens te kijken wat je hier eventueel aan zou kunnen doen? Ik geloof er helemaal niets van.

 

 

Wist u 10 jaar geleden wat u nu wist? Ik in ieder geval niet.

 

Aangezien mijn bedrijfje niet beperkt is door landsgrenzen leek een .com domein helemaal niet zo'n gek idee. Het bedrijf achter de .nl domein zat in een totaal andere branche, dus daar voorzag ik geen problemen. Achteraf bleek dat mensen er vanuit gaan dat ons e-mailadres met .nl eindigt i.p.v. .com.

 

Nergens beweer ik dat ik gisteren pas heb besloten om er iets aan te doen. Sterker nog, een paar berichten terug kunt u lezen dat er maanden terug al contact is geweest met de houder van de domeinnaam. Toen ben ik erachter gekomen dat zijn bedrijf uitgeschreven is bij KvK.

 

Bovendien, welk belang zou ik hebben om hier om advies te vragen, maar dan vervolgens wel de feiten te verdraaien? Dan heb ik toch niets meer aan dat advies?

 

Link naar reactie
  • 0

Handelt jouw bedrijf in een uniek product, dat nergens anders te koop is? Dan komen de klanten na het maken van een emailadres fout er zelf wel achter dat ze het verkeerd hebben gedaan. Ze krijgen namelijk geen antwoord en zoeken wel verder naar het juiste adres.

 

Wij gebruiken alleen de extensie eu. Wij moeten voor de nl en de DE extensie ook dergelijke sommen neertellen. Doen we niet dus. Tenzij de vloot ooit binnen loopt en we gedwongen kosten moeten maken, maar ja.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.