• 0

Domeinnaam uitgeschreven bedrijf opeisen of overnemen

Goedemiddag allen,

 

Een ander is mij helaas te snel af geweest en heeft een aantal jaar voordat ik mijn bedrijf startte de domeinnaam [bedrijfsnaam].nl geregistreerd. Dit bedrijf (geen concurrent, andere branche) bestaat sinds enkele jaren niet meer en is uitgeschreven bij de KvK.

 

Ik heb contact opgenomen met de eigenaar en voorgesteld om de domeinnaam over te nemen tegen een vergoeding. Deze vroeg hier echter een exorbitant bedrag voor en gaf aan dat hij het nog gebruikt voor zijn privé e-mail.

 

Nu wij in het proces zitten om [bedrijfsnaam] te registreren als vastgelegd merk, vroeg ik mij af of het mogelijk is om de domeinnaam op te eisen?

 

Ik kijk uit naar uw reactie.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Een handelsnaam blijft rechten geven zolang er nog mensen zijn die hem kennen. En dat is met het gebruik van een email adres met die naam erin bijna per definitie het geval. Het is niet meer en niet minder dan de naam waaronder je in "de handel" bekend bent. In theorie zou de huidige domeinnaamhouder, afhankelijk van de aanwezige restbekendheid, nog kunnen optreden tegen iemand met dezelfde handelsnaam in dezelfde branche. Bijvoorbeeld als hij zijn bedrijft weer wil gaan voortzetten op zijn domein. Geldt uiteraard niet voor TS.

 

Dat iemand is uitgeschreven doet niet ter zake omdat je ook handelsnaamrechten krijgt zonder inschrijving zolang je maar bekend wordt en blijft onder een bepaalde naam.

 

Volgens Engelfriet is het alleen mogelijk om het domein op te eisen als de huidige domeinhouder alsnog een site bouwt en daarmee meelift op de bekendheid van de domeinen met andere extincties, bij voorkeur als die een geregistreerd merk bevatten. Dan wordt het gebruik te kwader trouw.

In ieder geval voor een merk gaan dus. Dat kan je zelf prima regelen voor een paar honderd euro.

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens Engelfriet is het alleen mogelijk om het domein op te eisen als de huidige domeinhouder alsnog een site bouwt en daarmee meelift op de bekendheid van de domeinen met andere extincties, bij voorkeur als die een geregistreerd merk bevatten. Dan wordt het gebruik te kwader trouw.

In ieder geval voor een merk gaan dus. Dat kan je zelf prima regelen voor een paar honderd euro.

 

Zorg er dan wel voor dat je bij de aanvraag van het merk de waren- en diensten niet te ruim omschrijft, en dat er geen dingen tussen staan die de domeinnaamhouder tot voor kort ook aanbood.

 

De merkaanvraag is namelijk zelf te kwader trouw, als je een merk aanvraagt terwijl je wist dat iemand anders de naam in de afgelopen 3 jaar als merk heeft gebruikt. Ook als deze het merk zelf niet gedeponeerd had.

 

Zie art. 2.4 BVIE

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zal maar netjes quoten alvorens er weer iemand helemaal overspannen wordt.

 

Ik heb alle andere gangbare extensies geregistreerd en onze website draait op [bedrijfsnaam].com. Dit veroorzaakt regelmatig problemen en verwarring. Regelmatig worden e-mails naar info@[bedrijfsnaam].nl verstuurd. Aangezien het hier ook regelmatig om vertrouwelijke informatie van klanten gaat, best vervelend.

 

Wordt het geen tijd om de communicatie naar je klanten toe eens heel kritisch onder de loep te nemen? Dit is met de juiste communicatie en formulieren zeer eenvoudig op te lossen. Als je al weet dat klanten je vertrouwelijke informatie moeten toezenden dan zorg je er toch voor dat dit op de juiste manier verzonden wordt. Dan dwing je ze er toch toe om een protocol te volgen wat jij dicteert?

Of sturen ze je gewoon out of the blue berichtjes met allerlei vertrouwde informatie?

 

Wekelijks een bericht plaatsen dat ons e-mailadres nog steeds info@bedrijf.com is, lijkt mij toch ook niet zo'n strak plan. Dat weten 99,9% van onze klanten ook wel.

 

Hier zeg je dus dat 99,9% van je klanten wel weet wat je e-mail adres is.

Stel dat je 100.000 klanten hebt , dan zijn het er dus 100 die ooit hun vertrouwelijke informatie naar de verkeerde persoon hebben verzonden. Tien per jaar dus.

 

Ik hoop van harte voor je dat je honderdduizend klanten hebt maar wees eens duidelijk, om hoeveel gevallen per jaar gaat het nu echt denk je?

 

Link naar reactie
  • 0

Het kwartje wil maar niet op de goede plek terechtkomen.

 

Het registreren van een .nl-domeinnaam is sinds 2003 niet langer aan Nederlandse bedrijven voorbehouden. Ook particulieren en niet-Nederlandse bedrijven kunnen vanaf 2003 een .nl-domeinnaam aanvragen.

Zelfs een hele muntrol dubbeltjes wordt nooit een kwardje. :-K

Precies ... een kwartje overigens ook niet.

 

Iedereen mag inderdaad een .nl-domeinnaam registreren, maar voor iedereen die een domeinnaam houdt, geldt ook dat deze geen inbreuk mag maken op de merknaam, handelsnaam of persoonsnaam van een ander.

 

Daar wringt de schoen: de domeinnaamhouder hád het recht om een domeinnaam te registreren die overeenkomt met zijn handelsnaam; heeft hij dat recht nog steeds nu hij afstand heeft gedaan van die handelsnaam én die handelsnaam (plus wat e-mail) naar de topicstarter leidt?

 

Mogelijk is dat een breder probleem dan slechts een domeinnaamconflict: mag je blijven handelen onder een uitgeschreven handelsnaam?

Weer een verkeerde opvatting en inschatting ...

 

De domeinnaamhouder heeft nog steeds het recht om een .nl-domeinnaam registreren, onafhankelijk of dit in toevallig nu wel of geen bedrijfsnaam is.

 

De houder van het .nl-domein handelt niet meer, maar gebruikt slechts een e-mailadres. Zoals eerder opgemerkt ... iedereen - bedrijven, particulieren en buitenlandse bedrijven - mogen een .nl-domeinnaam registreren en gebruiken. Dat gebruik mag zich desgewenst tot een e-mailadres beperken. De houder mag aan het domein ook een familie-website of zijn suikerzakjesverzameling aan koppelen. Handelen is al 15 jaar geen verplichting meer.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

In die andere zaak op het forum werd het probleem uiteindelijk ook in der minne geschikt. Veel ophef over een gering probleem. ;)

zo ook hier.

 

Aangezien TS niet wil onderhandelen - zijn prijs is immers dé prijs - zullen wij nooit weten of 1.500 of 2.000 wel haalbaar zou zijn geweest. Is hier sprake van kneuterigheid, gierigheid, koppigheid of is het probleem of de hebzucht toch niet zo heel erg groot?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Wordt het geen tijd om de communicatie naar je klanten toe eens heel kritisch onder de loep te nemen? ...

 

...om hoeveel gevallen per jaar gaat het nu echt denk je?

 

 

In alle communicatie wordt uiteraard altijd .com vermeld. In geval van de telefoon wordt het altijd expliciet vermeld. Toch presteren sommige mensen het om er alsnog .nl van te maken.

 

Exacte cijfers heb ik natuurlijk niet. Maar ik verwacht niet dat het er meer dan 10 op een jaar zijn.

 

In die andere zaak op het forum werd het probleem uiteindelijk ook in der minne geschikt. Veel ophef over een gering probleem. ;)

zo ook hier.

 

Aangezien TS niet wil onderhandelen - zijn prijs is immers dé prijs - zullen wij nooit weten of 1.500 of 2.000 wel haalbaar zou zijn geweest. Is hier sprake van kneuterigheid, gierigheid, koppigheid of is het probleem of de hebzucht toch niet zo heel erg groot?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Ik zou u willen vragen om mijn vorige reactie nog eens te lezen.

 

Tot onderhandelen was ik best bereid, maar ik zat helaas al snel aan het maximale bedrag.

Link naar reactie
  • 0

Exacte cijfers heb ik natuurlijk niet. Maar ik verwacht niet dat het er meer dan 10 op een jaar zijn.

 

In die andere zaak op het forum werd het probleem uiteindelijk ook in der minne geschikt. Veel ophef over een gering probleem. ;)

Aangezien TS niet wil onderhandelen - zijn prijs is immers dé prijs - zullen wij nooit weten of 1.500 of 2.000 wel haalbaar zou zijn geweest. Is hier sprake van kneuterigheid, gierigheid, koppigheid of is het probleem of de hebzucht toch niet zo heel erg groot?

 

Tot onderhandelen was ik best bereid, maar ik zat helaas al snel aan het maximale bedrag.

... en daarmee is het antwoord gegeven ... het probleem is toch niet zo heel erg groot.

 

Hoogte tijd om de aandacht naar belangrijkere zaken te verleggen, tenzij die er niet zijn.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.