• 0

Domeinnaam uitgeschreven bedrijf opeisen of overnemen

Goedemiddag allen,

 

Een ander is mij helaas te snel af geweest en heeft een aantal jaar voordat ik mijn bedrijf startte de domeinnaam [bedrijfsnaam].nl geregistreerd. Dit bedrijf (geen concurrent, andere branche) bestaat sinds enkele jaren niet meer en is uitgeschreven bij de KvK.

 

Ik heb contact opgenomen met de eigenaar en voorgesteld om de domeinnaam over te nemen tegen een vergoeding. Deze vroeg hier echter een exorbitant bedrag voor en gaf aan dat hij het nog gebruikt voor zijn privé e-mail.

 

Nu wij in het proces zitten om [bedrijfsnaam] te registreren als vastgelegd merk, vroeg ik mij af of het mogelijk is om de domeinnaam op te eisen?

 

Ik kijk uit naar uw reactie.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Er is geen sprake van inbreuk en/of verwarringsgevaar en/of van kwader trouw. Dan blijft legitiem belang over en dat is, heb nog wat gespit in uitspraken, bij nader inzien volgens mij ook geen erg kansrijke weg. Bij legitieme belangen gaat het vrijwel altijd om de wijze van gebruik. Het enkel niet gebruiken terwijl een ander dat wel wil doen is niet voldoende, tenminste ik heb nergens gelezen dat dit wel kansen zou geven. Een legitiem belang is nog wat anders dan "ik wil er wat mee doen en hij blijkbaar niet". Het zou anders worden als de huidige domeinnaamhouder alsnog een site in de lucht doet die conflicteert met de site van TS maar daar is vooralsnog geen sprake van.

 

De oorspronkelijke vraag of het hebben van een merkrecht, naast een handelsnaamrecht, de situatie kan veranderen is m.i. negatief.

 

Voorstellen om de prijs te laten zakken samen met een oplossing voor de email kan natuurlijk altijd. En feitelijk zou het gewoon een zakelijke beslissing moeten zijn. Met andere woorden: Wat kan ik verdienen als ik de domeinnaam koop en hoe lang duurt het voor ik dat bedrag heb terugverdiend?

 

Link naar reactie
  • 0

10 jaar geleden wist je al dat de domeinnaam bezet was. Toen vond je het geen probleem omdat het in een andere branche werd gebruikt. Blijkbaar is de domeinnaam dus niet erg specifiek.

10 jaar geleden had je dus een meer specifieke domeinnaam moeten vastleggen. Maar dat kan uiteraard alsnog voor de .nl versie. Maak voor .nl een aparte website of link deze door naar de .com, zodat deze uniek is en een eigen mailadres met .nl heeft. Is vast goedkoper dan 9000 euro.

Link naar reactie
  • 1

 

Weleens bedacht dat het misschien een obsessie is geworden?

 

Wanneer je al argumenten gaat verzinnen als 'klanten sturen vertrouwelijke mail naar het verkeerde adres' dan ben je de opponent aan het zwartmaken, alsof die er iets aan kan doen dat jouw klanten niet zo snugger zijn.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je al argumenten gaat verzinnen als 'klanten sturen vertrouwelijke mail naar het verkeerde adres' dan ben je de opponent aan het zwartmaken, alsof die er iets aan kan doen dat jouw klanten niet zo snugger zijn.

 

Waarom denk je dat P1234 dat verzint? 1 van mijn websites scheelt 1 letter met de website van een sportschool. Ik krijg regelmatig mailtjes die voor hen bedoeld zijn, van opzeggingen tot facturen. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat zij ook weleens mailtjes krijgen die eigenlijk voor mij bedoeld zijn. Komt vaker voor dan je denkt hoor!

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

 

Weleens bedacht dat het misschien een obsessie is geworden?

Wanneer je al argumenten gaat verzinnen als 'klanten sturen vertrouwelijke mail naar het verkeerde adres' dan ben je de opponent aan het zwartmaken, alsof die er iets aan kan doen dat jouw klanten niet zo snugger zijn.

 

Komt het door het warme weer of zo dat we de motieven van vraagstellers zo grof en onbeschoft (doel niet alleen op deze specifieke post) ter discussie gaan stellen? En in het verlengde daarvan ook de eerlijkheid van vraagstellers betwijfelen, of suggereren dat er sprake is van een obsessie?

 

Ik vind het buitengewoon onvriendelijk overkomen naar nieuwe leden toe eerlijk gezegd, en daarom ongepast en ongewenst forumgedrag. Nog meer leden met diezelfde mening?

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je al argumenten gaat verzinnen als 'klanten sturen vertrouwelijke mail naar het verkeerde adres' dan ben je de opponent aan het zwartmaken, alsof die er iets aan kan doen dat jouw klanten niet zo snugger zijn.

 

Waarom denk je dat P1234 dat verzint? 1 van mijn websites scheelt 1 letter met de website van een sportschool. Ik krijg regelmatig mailtjes die voor hen bedoeld zijn, van opzeggingen tot facturen. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat zij ook weleens mailtjes krijgen die eigenlijk voor mij bedoeld zijn. Komt vaker voor dan je denkt hoor!

Gezien het prangende probleem, zijn de oplossingen voor TS toch niet zo heel moeilijk ...

 

1: TS koopt de zo felbegeerde NL-domein voor een slordige € 9.000. (of voor minder, want voor zover bekend zijn de onderhandelingen over de uiteindelijke prijs nog niet eens begonnen)

2: TS verzint een nieuwe unieke domeinnaam en laat een 20+ extensies vastleggen.

3: TS vervangt de info@ uit al z'n mail-adressen, waardoor de post niet meer bij de NL-buren wordt bezorgt.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Nog meer leden met diezelfde mening?

 

Nee. Weinig diplomatieke post voor een moderator ook ;D :P

 

Even terug naar de motivatie kan geen kwaad. Als de reden mail naar verkeerde adressen is dan kun je daar zakelijk naar kijken: wat is de schade? Als hoger dan 9.000 euro (over x-jaar) dan? Of is de eigenaar van het .nl domein wellicht bereidt om zelf een forward te zetten naar TS? Of misschien beter nog een auto-reply "U heeft gemaild naar domeinnaam .nl. U bent waarschijnlijk op zoek naar .com." Wil hij voor bedrag x een redirect naar de site van TS zetten. Und so weiter.

 

Ben vorig jaar zelf gestopt en het is echt een crime al die accounts die gekoppeld zijn aan emailadressen...

 

Link naar reactie
  • 0

Gezien het prangende probleem, zijn de oplossingen voor TS toch niet zo heel moeilijk ...

Volgens mij is het probleem niet zo prangend, tenminste, dat was het 10 jaar lang niet.

 

TS had destijds de .nl ook wel willen hebben, was al in gebruik, en heeft (desondanks) de andere extensies gekocht. Nu is de situatie dat het .nl-domein niet meer (commercieel) in gebruik is én TS bezig is een merk te deponeren.

 

TS vraagt zich af of die verandering hem recht geeft het .nl-domein op te eisen. Het antwoord is nee.

 

 

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Gezien het prangende probleem, zijn de oplossingen voor TS toch niet zo heel moeilijk ...

Volgens mij is het probleem niet zo prangend, tenminste, dat was het 10 jaar lang niet.

Blijkbaar toch wel prangend, want anders was de vraag hier niet gesteld.

 

TS had destijds de .nl ook wel willen hebben, was al in gebruik, en heeft (desondanks) de andere extensies gekocht. Nu is de situatie dat het .nl-domein niet meer (commercieel) in gebruik is én TS bezig is een merk te deponeren.
Een merk deponeren kost ook geld, zo ook het (af-/op-/uit-)kopen van reeds bezette domeinnamen en -extenties.

 

TS vraagt zich af of die verandering hem recht geeft het .nl-domein op te eisen. Het antwoord is nee.
Ik hoop dat iedereen het daarmee eens is, al lost dat het probleem van TS niet op.

 

Mert de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Allen hartelijk dank voor jullie reacties.

 

Ik hoop dat de houder van de .nl domein het een keer van de hand wil doen voor een mooie prijs. Mijn bod van € 1000 blijft in ieder geval staan.

 

 

... Of is de eigenaar van het .nl domein wellicht bereidt om zelf een forward te zetten naar TS? Of misschien beter nog een auto-reply "U heeft gemaild naar domeinnaam .nl. U bent waarschijnlijk op zoek naar .com." Wil hij voor bedrag x een redirect naar de site van TS zetten. Und so weiter.

 

Ben vorig jaar zelf gestopt en het is echt een crime al die accounts die gekoppeld zijn aan emailadressen...

 

 

Goed idee, wellicht dat die daar voor te porren is.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het buitengewoon onvriendelijk overkomen naar nieuwe leden toe eerlijk gezegd, en daarom ongepast en ongewenst forumgedrag. Nog meer leden met diezelfde mening?

Dezelfde mening als jou of dezelfde mening als iemand anders? Mening als moderator of mening op persoonlijke titel?

 

Het aardige van een forum is dat je daar meningen mag delen. Nog mooier: je mag van mening verschillen. Nog beter: dat leidt tot debat en nieuwe inzichten.

 

Tevens wil ik opmerken dat je zelf ervaringsdeskundige bent in het obsessief verlangen naar andermans domeinnaam, dus jouw ervaring is interessant en relevant. Hoe is dat afgelopen?

 

Tenslotte wil ik afsluiten met de suggestie dat meningen over de stijl van reageren (grof en onbeschoft) elders op het forum een plek hebben.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het buitengewoon onvriendelijk overkomen naar nieuwe leden toe eerlijk gezegd, en daarom ongepast en ongewenst forumgedrag. Nog meer leden met diezelfde mening?

Dezelfde mening als jou of dezelfde mening als iemand anders? Mening als moderator of mening op persoonlijke titel?

 

Het aardige van een forum is dat je daar meningen mag delen. Nog mooier: je mag van mening verschillen. Nog beter: dat leidt tot debat en nieuwe inzichten.

 

Tevens wil ik opmerken dat je zelf ervaringsdeskundige bent in het obsessief verlangen naar andermans domeinnaam, dus jouw ervaring is interessant en relevant. Hoe is dat afgelopen?

 

Tenslotte wil ik afsluiten met de suggestie dat meningen over de stijl van reageren (grof en onbeschoft) elders op het forum een plek hebben.

 

Het zeggen van: "Ik vind dat jij" en vervolgens iemand beschuldigen van alle negatieve dingen die in iemand op komen is niet de werkelijkheid van meningsuiting. Zelfs al is het jou mening, betekent dat natuurlijk niet dat je iemand daarna voor van alles en nog wat kan uitmaken.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het buitengewoon onvriendelijk overkomen naar nieuwe leden toe eerlijk gezegd, en daarom ongepast en ongewenst forumgedrag. Nog meer leden met diezelfde mening?

Ik vind het allemaal wel mee vallen met die onbeschoftheid en de reacties daarop een beetje over de top getrokken.

 

Van tijd tot tijd komen de grofheidsvirussen weer tot leven en daarom in de herhaling en overgenomen uit een ander en ouder kokend onderwerp ... 10 Dingen die buitenlanders over Nederlanders zeggen, vooral puntje zeven.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Het zeggen van: "Ik vind dat jij" en vervolgens iemand beschuldigen van alle negatieve dingen die in iemand op komen is niet de werkelijkheid van meningsuiting.

Dat is wel een hele berg negativiteit in één zin gevat. Zoals eerder gezegd en geschreven ... een beetje over de top ... en dat allemaal op basis van een eerlijke en duidelijke bezorgdheid richting de vragensteller.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Allen hartelijk dank voor jullie reacties.

 

Ik hoop dat de houder van de .nl domein het een keer van de hand wil doen voor een mooie prijs. Mijn bod van € 1000 blijft in ieder geval staan.

 

 

Zou je voor dat bedrag je .fr domein (om maar een voorbeeld te noemen) kwijt willen?

Link naar reactie
  • 0

een beetje over de top ... en dat allemaal op basis van een eerlijke en duidelijke bezorgdheid richting de vragensteller.

Met die bezorgdheid valt het reuze mee.

 

We kunnen ons allemaal voorstellen dat het frustrerend is. Je hebt net zo'n leuk idee voor je bedrijfsnaam

en dan blijkt iemand anders het NL-domein al te benutten. Dus dan neem je de dotcom en alle andere denkbare domeinextensies.

 

En blijf je die NL-gebruiker in de gaten houden. Tien jaar lang.

 

Die staakt zijn bedrijf maar behoudt zijn domeinnaam. Wil niet verkopen, aleen voor een hoog bedrag.

 

Dus ga je op zoek naar legale middelen om die domeinnaam alsnog toe te eigenen.

 

Ik zou deze knarsetandende case eens bekijken. Dat liep uiteindelijk alsnog goed af.

 

Alle reageerders (in dit topic en de PM's en mails van intimi) hartelijk dank voor jullie nuchtere en kritische blik.

 

Soms duurt het bij mij wat langer voordat het kwartje valt, maar met behulp van jullie reacties heb ik nu een duidelijke en bewuste keuze gemaakt die heel goed voelt, en ik vooral mijn pijlen weer op positievere zaken kan richten, zoals de inhoud!.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

een beetje over de top ... en dat allemaal op basis van een eerlijke en duidelijke bezorgdheid richting de vragensteller.

Met die bezorgdheid valt het reuze mee.

 

We kunnen ons allemaal voorstellen dat het frustrerend is.

Je hebt net zo'n leuk idee voor je bedrijfsnaamen dan blijkt iemand anders het NL-domein al te benutten.

Dus dan neem je de dotcom en alle andere denkbare domeinextensies.

En blijf je die NL-gebruiker in de gaten houden. Tien jaar lang.

Die staakt zijn bedrijf maar behoudt zijn domeinnaam. Wil niet verkopen, aleen voor een hoog bedrag.

Dus ga je op zoek naar legale middelen om die domeinnaam alsnog toe te eigenen.

Gosh ... en dat zijn nog niet voldoende redenen om bezorgd te zijn? 8)

 

Ik zou deze knarsetandende case eens bekijken. Dat liep uiteindelijk alsnog goed af.

Soms prevaleert het verstand zich boven de emotie, maar daar heb ik hierbij zo m’n twijfels.

 

Ook hierbij geldt ... Sommige zaken zijn schijnbaar voorbestemt om te mislukken en het alternatief leidt, al dan niet noodgedwongen tot veel betere resultaten.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Waarom registreer je al die andere landenextensies en waarom verwachten klanten een .nl? Opereer je alleen in of vanuit Nederland?

 

Gebruikt de houder van de .nl 'alleen' een info@... e-mailadres of ook een catch-all waarmee jouw belangen/privacy van cliënten geschaad worden?

 

Heb je een contactformulier of klantinlog-omgeving?

 

En wat doe je nu al in communicatie om te voorkomen dat klanten hun vertrouwelijke berichten verkeerd adresseren? Hoe reageert de .nl houder op ontvangen berichten?

 

En tenslotte heb je de afgelopen jaren een dossier met probleemsituaties opgebouwd?

 

Als jouw onderneming te verkopen is, zal de waarde toenemen als je je merk- en domeinnaam plus social media accounts gestructureerd of goed verzorgd hebt. Nu lijkt dat vervelend genoeg niet het geval, hopelijk kost dit niet direct omzet of levert dit ook geen andere problemen of risico's op.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Gebruikt de houder van de .nl 'alleen' een info@... e-mailadres of ook een catch-all waarmee jouw belangen/privacy van cliënten geschaad worden?

Wacht even.

 

Jij registreert een domeinnaam.nl voor jouw bedrijf. Ik wil later dezelfde naam, maar omdat die al bezet is kies ik voor domeinnaam.com. Vele jaren later staak jij jouw bedrijf maar houd je je domeinnaam.nl aan. Ik wil die echter opeisen. Mag ik dan zeggen dat jij de privacy van mijn klanten (en mijn belangen) schaadt omdat die klanten mails naar jouw adres sturen?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me de kanttekening wel voorstellen, maar daar zou ik tegenover kunnen stellen dat het gebruik van de domeinnaam niet langer uitsluitend voor eigen, persoonlijke communicatie is bij het gebruik van een catch all.

 

Hier ontbreekt eigenlijk nog heel veel informatie voor dit soort uitwijdingen, maar ik wil je er vanuit mijn perspectief best een keer over bijpraten...

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dat lijkt me geen issue, als je onafhankelijke, niet concurrerende, bedrijven hebt die opereren onder abcd.nl en abcd.com kunnen de klanten van die bedrijven zich natuurlijk best vergissen.

 

Maar is dat een privacy schending? Ik zie het meer als bijvoorbeeld wat er gebeurd als je een brief stuurt naar een adres met postcode 1457DG en er per ongeluk 1457GD op zet. Als het huisnummer in beide postcodes bestaat (zeg 1 of 2) dan komt je brief ook aan bij de verkeerde ontvanger. En nee, ze kijken niet naar de straatnaam als huisnummer en postcode machineleesbaar zijn.

 

En ja, dat komt in de praktijk wel eens voor: Ik heb wel eens post gekregen waarin 2 cijfers verwisseld waren in de postcode, waardoor het ergens in zeeland terecht kwam in plaats van in utrecht. Gelukkig was de ontvanger zo vriendelijk om de postcode door te strepen en het weer in een brievenbus te gooien zodat het alsnog aankwam.

 

Dit was niet echt een privacy gevoelige zending, maar de fout ligt bij de verzender.

 

Iets soortgelijks zou kunnen als je pakweg 2 bedrijven hebt die jansen.nl en janssen.nl gebruiken - een foutje is snel gemaakt, maar niet de schuld of verantwoordelijkheid van die bedrijven.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.