• 0

Domeinnaam uitgeschreven bedrijf opeisen of overnemen

Goedemiddag allen,

 

Een ander is mij helaas te snel af geweest en heeft een aantal jaar voordat ik mijn bedrijf startte de domeinnaam [bedrijfsnaam].nl geregistreerd. Dit bedrijf (geen concurrent, andere branche) bestaat sinds enkele jaren niet meer en is uitgeschreven bij de KvK.

 

Ik heb contact opgenomen met de eigenaar en voorgesteld om de domeinnaam over te nemen tegen een vergoeding. Deze vroeg hier echter een exorbitant bedrag voor en gaf aan dat hij het nog gebruikt voor zijn privé e-mail.

 

Nu wij in het proces zitten om [bedrijfsnaam] te registreren als vastgelegd merk, vroeg ik mij af of het mogelijk is om de domeinnaam op te eisen?

 

Ik kijk uit naar uw reactie.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Gebruikt de houder van de .nl 'alleen' een info@... e-mailadres of ook een catch-all waarmee jouw belangen/privacy van cliënten geschaad worden?

Wacht even.

 

Jij registreert een domeinnaam.nl voor jouw bedrijf. Ik wil later dezelfde naam, maar omdat die al bezet is kies ik voor domeinnaam.com. Vele jaren later staak jij jouw bedrijf maar houd je je domeinnaam.nl aan. Ik wil die echter opeisen. Mag ik dan zeggen dat jij de privacy van mijn klanten (en mijn belangen) schaadt omdat die klanten mails naar jouw adres sturen?

 

Lijkt mij de omgekeerde wereld.

 

Het zal wel door mijn beperkte intelligentie komen, maar als de ene domeinhouder het e-mailadres/e-mailaccount info@bedrijf.com gebruikt en de andere het e-mailadres/e-mailaccount info@bedrijf.nl dan is het toch niet zo verwonderlijk dat er fouten worden gemaakt?

 

Verzin een ander voorzetsel, zoals clown@bedrijf.com en het probleem is waarschijnlijk opgelost.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Topic starter P1234 heeft nog geen merk ingeschreven en antwoordt nog even niet, maar je bent in het algemeen houder niet eigenaar van een domeinnaam.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dat lijkt me geen issue, als je onafhankelijke, niet concurrerende, bedrijven hebt die opereren onder abcd.nl en abcd.com kunnen de klanten van die bedrijven zich natuurlijk best vergissen.

 

 

bol (books online) wilde destijds bol.nl, maar vond de prijs die de eigenaar wilde hebben ook te hoog.

(geen idee van de prijs die ze vroegen).

Toen hebben ze zich maar bol.com genoemd.

Beide bedrijven bestaan en hebben een eigen website en klantenbereik.

 

Geen idee of er vaak vergissingen voorkomen.

 

Link naar reactie
  • 0
bol (books online) wilde destijds bol.nl, maar vond de prijs die de eigenaar wilde hebben ook te hoog.

(geen idee van de prijs die ze vroegen).

Toen hebben ze zich maar bol.com genoemd.

Bronvermelding?

 

Bezoek ook eens bol.be/de/eu (inclusief Impressum) en Bertelsmann. ;)

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Wacht even (met vervolg)

 

en

 

Lijkt mij de omgekeerde wereld.

 

Het is het enige argument bij onderhandeling, mediation of arbitrage voor de zaak van topic starter. Jullie leggen mijn opmerking nu exclusief/juridisch als argument uit tegen het handelen van de huidige domeinnaamhouder. Er kunnen hinder- of overlastsituaties ontstaan waar niet direct iemand schuldig of strafbaar in is. Dan zou je er samen uit moeten komen of je aan een extern oordeel moeten willen overgeven.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Er kunnen hinder- of overlastsituaties ontstaan waar niet direct iemand schuldig of strafbaar in is.
Meneer kiest een naam die al in gebruik is en beweert nu overlast te hebben van zijn voorganger?

 

Je kan misschien via de lange omweg van het handelsnaam- en merkrecht op den duur een claim opbouwen op andermans naam, als die niet meer in gebruik is. Maar daar had 10 jaar geleden al mee begonnen kunnen worden. Zo dringend is het blijkbaar ook weer niet.

 

 

Kijk voor inspiratie eens bij Bol.nl - volop in gebruik door een trotse ondernemer.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Wacht even (met vervolg)
en
Lijkt mij de omgekeerde wereld.

Het is het enige argument bij onderhandeling, mediation of arbitrage voor de zaak van topic starter. Jullie leggen mijn opmerking nu exclusief/juridisch als argument uit tegen het handelen van de huidige domeinnaamhouder. Er kunnen hinder- of overlastsituaties ontstaan waar niet direct iemand schuldig of strafbaar in is. Dan zou je er samen uit moeten komen of je aan een extern oordeel moeten willen overgeven.

Naarmate de intelligentie toeneemt, worden de oplossingen complexer ...

 

Vooralsnog wordt de felbegeerde domeinnaam gerechtvaardigd door een zo nu en dan verkeerd geadresseerde e-mail. Het probleem is zó groot dat TS er max. 1.000 euro voor over heeft ... en geen cent meer.

 

Als dat zo is, dan blijven de volgende oplossingen over:

1: TS koopt de zo felbegeerde NL-domein voor een slordige € 9.000. (of voor minder, want voor zover bekend zijn de onderhandelingen over de uiteindelijke prijs nog niet eens begonnen)

2: TS verzint een nieuwe unieke domeinnaam en laat een 20+ extensies vastleggen.

3: TS vervangt de info@ uit al z'n mail-adressen, waardoor de post niet meer bij de NL-buren wordt bezorgt.

 

Mediation of arbitrage is m.i. helemaal niet aan de orde. Mocht TS daartoe wel besluiten dan zullen de kosten zeer waarschijnlijk (maar dat is slechts een aanname mijnerzijds) hoger uitvallen dan die magische grens van 1.000 euro.

Mijn inziens een gevalletje Hollandse zuinigheid + koppigheid.

Echt deze discussie gaat helemaal nergens meer over.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Nou nou ik vind € 1.000,00 voor een niet gebruikte domeinnaam zonder SEO waarde al een behoorlijk fors bedrag hoor... Maar ja, als de huidige houder voor dat bedrag geen afstand wil doen van de domeinnaam zul je toch een hoger bod moeten doen, of moeten accepteren dat je de .nl niet zal krijgen.

 

Of misschien is er inderdaad toch een tussenoplossing mogelijk zoals een vergoeding om de .nl door te verwijzen wordt naar jouw .com en mailtjes die naar info@domein.nl worden verzonden door te sturen naar info@domein.com.

 

Het vervangen van het info adres lijkt me geen afdoende oplossing, ook met een ander voorzetsel zullen mensen er alsnog .nl achter plakken en/of er vanuit gaan dat het info adres het standaard adres is.

 

Of alleen het gebruik van e-mail adressen kwalificeert als legitiem belang weet ik niet, dat ligt er misschien ook aan of er een oplossing mogelijk is waarbij die e-mail adressen behouden kunnen worden als jij het domein overneemt. Maar ik denk niet dat ik hoef te proberen om gmail.com of hotmail.com af te pakken omdat het alleen voor e-mail adressen gebruikt wordt ;)

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Nou nou ik vind € 1.000,00 voor een niet gebruikte domeinnaam zonder SEO waarde al een behoorlijk fors bedrag hoor... Maar ja, als de huidige houder voor dat bedrag geen afstand wil doen van de domeinnaam zul je toch een hoger bod moeten doen, of moeten accepteren dat je de .nl niet zal krijgen.

 

Wat je er voor wilt bieden moet je laten afhangen van de waarde die het voor jouw bedrijf heeft. Als je minder wilt bieden omdat de eigenaar hem toch niet gebruikt lijkt de gun-factor een rol te spelen.

 

Link naar reactie
  • 0

Schade wordt in beginsel gedragen door degene die hem lijdt.

 

Dat geldt niet als je iemand aansprakelijk kunt stellen voor de schade, maar dat lijkt me hier niet het geval. De domeinnaamhouder kun je lastig verwijten dat hij een naam heeft geregistreerd die de vraagsteller later als bedrijfsnaam is gaan gebruiken.

 

Daarnaast kan er nog sprake zijn van onrechtmatig handelen, bijvoorbeeld omdat de vraagsteller vindt dat hij schade lijdt omdat de domeinnaamhouder iets oneigenlijks doet of laat met de abusievelijk ontvangen e-mails. Of dat hier het geval is, lijkt op basis van de ontvangen informatie weinig over te zeggen.

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 1

Nou nou ik vind € 1.000,00 voor een niet gebruikte domeinnaam zonder SEO waarde al een behoorlijk fors bedrag hoor...

Weinig relevant wat 'ik' er van vind. Iedereen heeft zo zijn eigen strategie, budget, emotie ...

 

List of most expensive domain names.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Het zal wel door mijn beperkte intelligentie komen, maar ...

Ah kom op, nou doe je jezelf denk ik echt tekort!

 

 

Echt deze discussie gaat helemaal nergens meer over.

Hou hem dan ook niet aan de gang :). TS is 30 posts geleden al afgehaakt.

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

 

Leuk lijstje! *** uitdraait en Gray's Sports Almanac in de prullenbak gooit ***

Iemand nog een DeLorean met werkende fluxcondensator in de aanbieding toevallig? ;D

Toys for Boys? 8)

 

Helaas maar één reus per 24 uur ... mag het ook een tegoedbon zijn?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Echt deze discussie gaat helemaal nergens meer over.

Hou hem dan ook niet aan de gang :). TS is 30 posts geleden al afgehaakt.
Nu de rest nog ... want velen denken dat er nog wel een gaatje in het spinnenweb is te vinden. ;D

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 2

Waarom registreer je al die andere landenextensies en waarom verwachten klanten een .nl? Opereer je alleen in of vanuit Nederland?

 

Zoals eerder vermeld wordt mijn bedrijf niet beperkt door landsgrenzen. Momenteel ben ik actief in West-Europa en de VS. De landenextenties verwijzen, indien beschikbaar, naar de juiste vertaling op de .com website.

 

Gebruikt de houder van de .nl 'alleen' een info@... e-mailadres of ook een catch-all waarmee jouw belangen/privacy van cliënten geschaad worden?

 

Een catch-all, want de .nl houder heeft ook weleens een belangrijke e-mail doorgestuurd die aan mij persoonlijk gericht was.

 

Heb je een contactformulier of klantinlog-omgeving?

 

Beide.

 

En tenslotte heb je de afgelopen jaren een dossier met probleemsituaties opgebouwd?

 

Nee, dat niet.

 

Als jouw onderneming te verkopen is, zal de waarde toenemen als je je merk- en domeinnaam plus social media accounts gestructureerd of goed verzorgd hebt. Nu lijkt dat vervelend genoeg niet het geval, hopelijk kost dit niet direct omzet of levert dit ook geen andere problemen of risico's op.

 

Hoezo denkt u dat mijn social media accounts niet goed gestructureerd zouden zijn?

 

Wie is nu houder en was de onderneming een eenmanszaak, vof of BV?

 

De houder is de voormalige eigenaar van een eenmanszaak.

Link naar reactie
  • 0
Momenteel ben ik actief in West-Europa en de VS.

Houder maakt dan mogelijk een inschatting dat je over voldoende middelen beschikt.

 

Hoezo denkt u dat mijn social media accounts niet goed gestructureerd zouden zijn?
De .nl ontbreekt, terwijl die nogal fundamenteel lijkt. Of toch niet? Dat bedoel ik.

 

Mijn vragen en opmerkingen zijn verder bedoeld om duidelijkheid te krijgen en mee te denken, he...

 

...nou lijkt de huidige domeinhouder misschien niet de rottigste als hij een belangrijk bericht doorstuurt, maar hij lijkt dus wel structureel met alles mee te lezen en niet alles te retourneren of door te sturen. Da's geen acceptabele situatie.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik ben nu toch wel benieuwd waarom die 9.000 euro te veel zou zijn.

 

Ik heb het idee dat je vanuit economisch perspectief best dat geld wel zou kunnen betalen.

Maar je gunt het de verkoper niet, omdat hij dan zonder iets te doen die 9.000 in zijn zak steekt.

Zet je daar overheen. Even slikken, en hoppa. Probleem opgelost.

 

Maar ik kan het natuurlijk ook mis hebben.

 

Link naar reactie
  • 0

wimj, heb jij wel eens 9.000 euro voor een domeinnaam betaald? Gevoelsmatig vind ik het ook flink wat zonder de naam te kennen. Gelukkig is het geen uitgekookte domeinboer- of kaper, dat voelt echt nog veel slechter.

 

Misschien is de houder wel gevoelig voor een deel in eigen zak en een deel richting een nader te bepalen goed doel (gedeelde smart is halve smart).

 

Wat voor merk wil je gaan registreren? Een Benelux woordmerk of meer?

 

Huurvoorstel? Zolang Nederlandse klanten of leveranciers zwaar wegen.

 

Of betaal nu een deel aan en geef bijvoorbeeld zes maanden tot een jaar om de mail te regelen (uit te faseren) met de verplichting van doorsturen van jouw berichten. Dat word je een keer beu.

 

Ik ben opportunistisch om deze te kunnen bemachtigen, maar zien juristen geen enkele basis om deze op te eisen o.b.v. de aanvullende informatie? Voor of na een Benelux merkregistratie?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Nee, ik heb nooit 9000 voor een domein betaald. Maar ik heb vast wel eens te veel betaald voor een hebbeding op de tweedehands markt.

 

Het Rijksmuseum betaalt ook een vermogen voor twee schilderijen. Zijn die het waard? Geen idee, maar er was nu eenmaal een vraagprijs.

 

Als TS een aanbod doet van deels naar verkoper, en deels naar goed doel lijkt toch die gunfactor een rol te spelen.

Link naar reactie
  • 0

Bij het Rijksmuseum is als verschil niemand die dat uit eigen zak hoeft te betalen (dat doet de stichting of sponsoren uit anonieme of publieke fondsen) en zij maken er tenminste een mooi verhaal van! Hetzelfde geldt voor de eerder genoemde NPO.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.